Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Dårligt skift fra 2-3 gear

Emne i 'Automatgear' startet af Rfh, 14 Oktober 2010.

  1. Rfh

    Rfh New Member

    Joined:
    10 April 2010
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 TD T
    Km:
    340000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej
    Jeg har lige fået skiftet min gearkasse, efter et højt brag og absolut ingen forbindelse til bagtøjet. Mit problem er så at når bilen er kold, skifter den dårligt mellem 2-3 gear, den løber op i omd. i selve skiftet, og det er lige meget om man acc blødt heller hårdt. Lidt som når man med man. gear får koblet til uden at fået den i gear. Efter ca. 20 min kørsel gennem Kbh. forsvinder det og alle skift er gode og bliver ved med at være det. Er det et justerings problem, eller skal jeg have byttet gearkassen igen.

    De bedste hilsner

    René
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Er det en brugt gearkasse eller en ombytter, det lyder til at der er fejl i bremsebånde
     
  3. JesperFilli

    JesperFilli New Member

    Joined:
    25 August 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    174000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej René

    Min gjorde nøjagtig det samme. Jeg fik skiftet vacumdåsen på gearkassen, da de godt kan blive utætte/træde med alderen og dermed bevirke at den ikke skifter ordenligt. Herefter blev alle skift imidlertid meget hårde. Det var derfor nødvendigt at justere på vacumdåsen så den skiftede blødere. Min skulle have 1½ omgang på den inderste justeringsskrue. Alt i alt ikke nogen dyr operation.

    Så forhåbentlig behøver du ikke skifte geaarkasse igen :)

    Mvh
    Jesper
     
  4. Rfh

    Rfh New Member

    Joined:
    10 April 2010
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 TD T
    Km:
    340000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der er blevet skiftet til en brugt gearkasse fra Gørløse. Så der er vel noget reklamation på den.

    René
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo der er garanti for at den skulle virke. self ikke et år efter, men ellers
     
  6. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    følger lige med her - har også samme fejl.

    Det sker hver gang jeg starter bilen, når motoren er kold, så skifter den gear ved ca. 3000 omdrejninger. det gør den i 2. og 3.gear - dog gør den det kun 1 gang, efter det skifter den meget normal igen.

    Har også bemærket, at når jeg starter bilen, igen når motoren er kold, og venter 2min og 30sek :lol: - så skifter den meget normalt som sædvanlig.

    er det mon også vacumdåsen der skal skiftes?
     
  7. Eagle1

    Eagle1 New Member

    Joined:
    26 September 2010
    Indlæg:
    6
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    300000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    Ford Ka
    Bil nr. 2 Km:
    2000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Mener den skal skifte senere første gang når den er kold, det er jeg blevet oplyst hos Gørløse.
     
  8. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ja mener også den gerne lige vil varme gearkasse-olien, derfor lidt højere omdrejninger.

    Bendix
     
  9. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Din gearkasse skal trække gearskiftet ud mellem 2-3 gear, når den er kold. Mercedes har lavet den sådan for at få motoren hurtigere varm. Personligt synes jeg, at det er møgirriterende at den tager flere omdrejninger, når den er kold før at den skifter.
    Har prøvet at søge på Google for at se om den funktion ikke kunne deaktiveres, men har endnu ikke fundet noget brugbart.
    Man må nok bare leve med det, eller lade den stå lidt i tomgang inden man kører.
     
  10. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ja det møg irriterende.! :twisted:

    Så det vil sige det er helt normalt at min gearkasse opfører sig sådan - det var rart at vide 8)

    takker..

    i er sku nogle guttermænd ;) cute
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen de går høj op i omdrejninger når den er kold, så motor og gearkasse bliver hurtigere varm. Men den må ikke fedte i gearne
     
  12. grejsen

    grejsen New Member

    Joined:
    11 Januar 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    340000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min gør det samme, men hvad er så forskellen på, at den går op i omdrejninger mellem 2. og 3. og fedter mellem 2. og 3.?

    Karsten
     
  13. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Husk alle gearkasser er forskellige, derfor kan dert være et justeringsspørgsmål.

    Min gjorde lidt det samme, tror jeg ud fra beskrivelsen. Opdagede, at kablet der går over ventildækslet og ned til gearkassen på udstødningssiden havde rimelig meget spil. Jeg justerede det ind så der ikke var spil, og nu skifter den tilsyneladende uden at hæve omdrejningerne (næsten altid). Kablet kan justeres på sådan en hvis plastic "dims" som sidder ovenpå indsugningsmanifolden. Den skifter nu meget blødt/umærkeligt op til ca. 2.000 omdr.

    Nu skifter den så bare lidt for hårdt, ved højere omdrejninger -øv. HVor skal jeg så justere?? Ved det ikke?

    Men prøv at tjekke kablet øverst på motoren, du kan altid justere tilbage hvis du bare tæller omdrejningerne du drejer.

    Desuden giver det meget bedre speederrespons :!:

    God weekend.
     
  14. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej hvor skal du så justerer :?: nede på siden af dieselpumpen sidder en vacum styring, løsne de to ti mm bolte, og drej ganske lidt mod venstre, ca en mm, så skifter den blødere men det er sikkert i alle gear.

    Du siger du har justeret på en hvid plastdims :?: øhhh hvad er det for en, sidder den ikke på kablet fra fartpiloten, du skal justerer eventuelt frigang på skiftekablet, på den metalskinne der går på tværs af topdækslet , der er en slidse hvor der er en skrue, løsne den og juster til der ikke er mere slør, og så lige en anelse mere, har ladet mig fortælle at det er fabriksindstillingen, rules mvh.
     
  15. grejsen

    grejsen New Member

    Joined:
    11 Januar 2011
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TD
    Km:
    340000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hmmm, jeg er fortsat i tvivl om, hvorvidt min 722.357 gearkasse gør som den skal. Det er svært at skelne mellem de forskellige symptomer der bliver nævnt i tråden. Jeg vil lige forsøge at beskrive mine egne (altså min bils :)) symptomer.

    Kold gearkasse:
    Min starter altid i 1. gear, men det kan jeg forstå er normalt for en turbodiesel. Skiftet fra 1. til 2. er fint. Skiftet fra 2. til 3. foregår således at i ca. 1 sekund, virker det som om den er i neutral og omdrejningerne stiger markant. derefter går den lige så fint i 3. uden nogen form for dunk eller andet. Skiftet fra 3. til 4. sker blødt og lækkert.

    Varm gearkasse:
    Alle skiftene sker yderst blødt, uden at gå op i omdrejninger eller andet. Måske skifter de endda for blødt?? Jeg har hørt at en W124 helst skal skifte lidt hårdt eller er det modelafhængigt??

    Jeg har fundet nedenstående link, som beskriver det, der kunne være løsningen på mit symptom, men hvis det nu er meningen at den skal gøre sådan, så nytter det jo ikke at reparere noget??
    Jeg håber virkelig at der sidder en eller anden derude, som kan fortælle mig, hvorvidt min gearkasse gør som den skal eller ej, og hvis det er en fejl, hvad der så skal til (komplet renovering eller den lille rep. fra linket)
    Jeg har i øvrigt ikke fået justeret noget på vaccum eller andet, da jeg kun lige har fået den.

    http://190rev.net/forums/showthread.php?t=37987
     
  16. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kanon link 8)

    Nogen der har erfaring med dette :?:
     
  17. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nogen som har et billede, af denne :?: Altså vakumstyringen :!:
     
  18. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej
    Jeg har købt K1 sættet og den originale magnet plade til at lægge i bundkaret. Men har stadig ikke haft mod på den operation endnu. Har så skiftet skive og klodser, styrstænger og dæmper, så kommer snart til denne opgave.
    Men er også lidt øm over at pille, rode og rage i gearkassen når tingene virker perfekt.
    det vil sige Jeg påtænker denne udskiftning som forebyggelse i nærmere fremtid ...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  19. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Min skifter ofte hårdt mellem 2. og 3. gear, så jeg prøvede at købe K1-kittet, og sætte det i. Det gjorde kun fejlen værre og gjorde skiftet endnu hårdere mellem 2. og 3. gear, mens der ikke var forskel mellem de andre gearskift.
    Jeg prøvede at skrue ned for trykket på modulatoren,men når jeg fik skiftet mellem 2. og 3. til at virke behageligt, gik det ud over skiftet mellem 3. og 4., som så næsten begyndte at fedte.
    Da jeg havde kørt med K1-kittet i 3 uger, havde jeg fået nok og satte det gamle sæt igen, så bilen var til at holde ud at køre i.
    På de udenlandske forums kan man også læse at der er blandede erfaringer med udskiftning af fjedersæt i gearkassen. Nogle anbefalede at man købte det store sæt bestående af stort alle fjedre/stempler til gearkassen, hvis det skulle virke optimalt.
     
  20. tconradsen

    tconradsen New Member

    Joined:
    28 Maj 2008
    Indlæg:
    286
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Km:
    460000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W211 E220 CDi stc.
    Bil nr. 2 Km:
    328000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    OK tak RnC180.

    Hvad er det for en magnetplade? Opsamling af metalspåner??
     

Del denne side