Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

250 D med højt brændstofforbrug :o(

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Cereal Killer, 6 Oktober 2010.

  1. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej 124-folk :)

    Jeg håber, nogle af jer kan gøre mig lidt klogere.....

    Jeg har en dejlig 124 250D fra 1991.

    Købt i august sidste år, da den havde kørt 577744 km.

    Umiddelbart efter købet fik jeg skiftet alt, der hedder filtre og fik nyt olie på.

    Den kørte dengang ca mellem 13,5 og 15 pr liter.

    På et tidspunkt giver jeg den så (ad flere omgange) Bell ad 1D+ Servicerens til at rense dyser osv; stor succes: meget hurtigt begynder bilen at køre meget blødere, støje mindre.... og går ca 100-150 omdrejninger op i tomgang efter rensningen.

    Så langt, så godt. Jeg bemærker, at den nu ligger på ca 12,2-13,2 pr liter.

    Jeg skifter luftfilteret og kører pænt (lader automatgearet skifte ved 2500 omdr.) - og den kører så 13,2 pr liter????

    Please, 124-folk, hjælp mig :)

    Venlig hilsen Cereal Killer
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Oser bilen mere?
     
  3. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Jacob.

    Nej, det gør den ikke.
    Jeg talte med en, der nævnte noget om, at ventilerne skal åbne samtidig/på det rigtige tidspunkt. Giver det mening eller?

    Om det har den store betydning ved jeg ikke, men den er også ved at være moden til et olieskift.

    Venlig hilsen CK
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Je tvivler nu stærkt på at det er ventilerne at den er galt med. Jeg tænker lidt i retning af åbningstrykket på dyserne ellers timingen på pumpen.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1. Det nye luftfilter er måske mere tæt end det gamle ? - Hvilken type er det... er det uoriginalt ?
    2. Måske dine dyser er slidte, og ikke har kunnet "tåle" at blive renset ? - I givet fald, kan brugeren "casper" hjælpe dig billigst. (send ham en PB)
    3. Måske dit kørselsmønster har ændret sig en lille smule - en anden vej til arb/lidt mere trafik ?
    4. måske det nært forestående olie/filter skift, kan have en lille effekt ? (marginal)
    5. En calliper hænger måske lidt ?

    MEN... dit brændstofforbrug får nu altså ikke nogen alarmklokker til at ringe hos mig :)
    Jeg synes det lyder helt normalt.
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Min magen til, dog fra 89, går også ca 12 /l
    Undlader dog ikke at give gas når jeg skal på motorvej eller fra et lyskryds. Skal jo lige følge med trafikken.
     
  7. Cereal Killer

    Cereal Killer New Member

    Joined:
    11 November 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    588000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for jeres svar :)

    Jacob, jeg tror faktisk også, det var det, han nævnte - pga min manglende mekaniske indsigt fik jeg det så reformuleret forkert :p
    Men det tror jeg da lige, jeg vil få set på så.

    Guldsmed... Luftfilteret er et originalt, så tror ikke, det er det. Har faktisk tænkt lidt på, om det måske kan hænge sammen som du siger, med dyserne; måske de med tiden er blevet slidt og samtidig tilstoppede og derved har virket "almindelige" fordi de to ting har modvirket hinanden. Men rensningen har så gjort dem større igen :p
    Kørselsmønsteret er det samme, ikke mere bykørsel osv.
    Olien skifter jeg snart, så bliver det i hvert fald opklaret :)
    Kalibrene hænger ikke, har lige skiftet hjullejer, og de er helt ok :)

    Det ville måske også virke normalt på mig, hvis den ikke havde kørt væsentligt længere før.
    Det bliver jo endnu mere bizart af, at Caspers 300 lå stabilt på ca 12,5. Jeg ved det, for han købte den nemlig af mig :wink:

    Den fik noget at leve af og der blev ikke sparet på noget der...

    Men prøver evt. lige at høre ham ad vedr. dyser.

    Aasted, tak for kaffe - det var vildt. Køb en 300. kom hurtigere fram og spar brændstof :D (Ingen joke)

    Venlig hilsen CK (der trods alt er glad for sin Mercedes) :p
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Jamen jeg er skam også glad for min (lidt sløve) MB

    Kører længere på literen end den Focus med motor jeg havde før, og så koster dieselen mindre, så d....
     
  9. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jae et godt sted at holde fast ....ville nok være guldsmedens punkt 2'.....13.2 på literen er ikke 'dårligt.....under 13 på literen så ville jeg nok kigge dysserne efter.....ved du hvor meget de dysser har trillet????
     
  10. steelerfootball

    steelerfootball New Member

    Joined:
    5 Marts 2010
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    290000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Ford Mustang
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1966
    Jeg kører hver dag fra Østfyn til Kolding (90 km på motorvej hver vej) i min 250D.Om morgenen går det lidt raskere (ikke så mange selvudnævnte politibetjente :twisted: til at sænke trafikken) end om eftermiddagen.Ca 140-150 km/t om morgenen og 100-130 km/t :sleep: om eftermiddagen.Min kører i snit 12,5 - 12,8 på literen hvilket jeg er godt tilfreds med.
     
  11. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja det skal jo siges at det er ca. samme hastighedsgrænser vi har der hvor jeg færdes dagligt, som der åbenbart er mellem østfyn og Kolding.

    Og så syntes jeg ikke 12 km/l er slemt, når det også er kombineret med københavnerlyskrydskørselsomikkegårstilleaf :-D

    Og selvom den er lidt sløv, er man jo altid hurtigt fra start, mens de andre sidder der og filer med deres kobling.

    Hvis jeg lige må komme med en historie (I kan jo bare springe den over)

    I min Focus med motor, rød stationcar med aut. gear uden andet lir, morede jeg mig af og til med at drille Briantyperne.

    De kendes på omvendt kasket og golf eller escort med hul i lydpotten og brede dæk og stort udstødningsrør.

    Nå men jeg holder ved siden af ham i forreste række i et lyskryds, så han er på venstre side af mig. Normal gas ved grønt og focus flintrer derudaf. Brian kommer langt bagud og når først op når vi holder ved næste kryds.
    I mellemtiden har jeg taget en banan frem. Albuen i vindueskarmen, højre hånd synligt øverst på rattet. Ved grønt tages en bid banan, samtidig med at den får lidt mere gas end normalt, og lader ham håbløst tilbage en gang til.
    Ved det tredje lyskryds er han så desperat at han sidder og giver gas og holder den på koblingen.
    Han kommer også foran lige i starten, med hvinende dæk, men kikser så et gear. Og jeg er ved at dø af grin :)
    Men det var som sagt i min Focus med motor.

    Den fornøjelse må der også være en del af jer herinde der af og til kan nyde.
     

Del denne side