Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Justering til blødere skift..

Emne i 'Automatgear' startet af VognmandSveNN, 7 Oktober 2010.

  1. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej..
    Hvor skal jeg justerer og hvordan, på min mercedes, hvis den skal gå blødere i gearene ?..

    Jeg ved der sidder en vakumdåse på gearkassen som kan justeres til højre og venstre, hvilken vej skal den drejes hvis den skal skifte blødere ?..

    Og så sidder der en " Modulater " ( ??? ) ved dieselpumen/manifolden som også kan justeres ved at løsne et par bolte..

    Hvor skal skal jeg gribe det an, for at få et bedre skift? :) mvh. Søren
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    hej jeg justerer altid på modulator på dieselpumpen.
     
  3. AMGfreak57

    AMGfreak57 New Member

    Joined:
    7 August 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 124 260E aut sedan
    Km:
    349506
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    W123 230E aut
    Bil nr. 2 Km:
    242348
    hej
    vil nok se efter gear olien og filter,, skifte det først
    ,, eller bagbro bøsningerne
    samt hardi skiverne
    før jeg piller ved skifteren på gearkassen

    op på en lift og se så om de bøsninger hænger på broen foran bag akslen ,,så er det klogt at skifte dem koster ikk meget men svært at få ud ,,,, men med rigtigt værktøj lidt letter
    hardi skiver kan osse give et slup så den skifter i hug eller hårdt
    hård skift kan være meget end lige gearkassen hvis gear olie og filter er ok er det lige alt bag ud fra gearkasen

    held og lykke

    PS køre Taxa og kun Mercedes Benz ,, 10 år ,, Med venlig hilsen

    Livet er for kort til manuel gear ,,,, bluestar
     
  4. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Disse såkdaldte hardi skiver, hvor befinder de ? :)
     
  5. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    i hver ende af kadanakslen , det er den gummiskive der sidder mellem gearkasse og kadan ,og mellem bagtøj og kadan.
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der var engang en herinde der skrev, (hvis jeg husker ret) at ved justering af dåsen på siden af pumpen, gives der fuld gas (med stoppet motor)
    samtidig med at dåsen drejes helt mod venstre til anslag, og fastspændes.
    Har ikke selv afprøvet fremgangsmåden.

    Ellers må du forsøge dig frem.
    Drej dåsen lidt - samle bil - ud at køre - skifter den bedre/dårligere nu.
    Hvis ikke perfekt - forsøges bare igen. :wink:

    Men mærk evt. den nuværende placering op - så kan du jo altid bare stille den tilbage.

    Et fint lille GDS projekt. :)
     
  7. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Det har jeg gjort mange gange nu.. Og når opnår ingen resultater, hmm
     
  8. RnC180

    RnC180 New Member

    Joined:
    24 Juli 2010
    Indlæg:
    58
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    C180
    Km:
    227000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Den vaccumdåse der sidder på siden af gearkassen justeres ved at du piller gummihætten af . Når det er gjort ligger der en metalpind inde i nogle hakker. Pinden trækkes ud og bliver en T-nøgle der kan drejes og låses fast inde i hakkerne. Når du drejer T-nøglen mod uret skifter den blødere, med uret hårdere. Hvis den bliver sat til at skifte for blødt kan det gå ud over gearkassen, skifter den for hårdt går det ud over drivlinien. Det rigtige er at få den justeret med en vaccummåler af nogle Mercedeskyndige.

    http://www.continentalimports.com/ser_ic20242.html
     
  9. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Noget der blev justeret lidt på, på min, var det kabel der virker sammen med gaskablet. Det kan justeres så gearkassen hurtigere/bedre ved hvornår der trædes på speederen. Men om du har sådan et på en dielsel aner jeg ikke :? men det kan have står betydning for skiftet (fik jeg at vide) mit blev justeret lidt, og jeg synes jeg kan mærke forskel.

    Mener det er et af de kabler på billedet.
     

    Attached Files:

  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja der er også et bowden kabel på dieslerne.
    Det er rødt, og sider nede på h side af motoren.
    Det justeres på stangen henover topdækslet, og stangen justeres, så man liiige skal trække lidt i kablet, for at kunne trykke kuglehovedet på.
    = ca et halvt kuglehoved

    Men Svend...
    Er du sikker på at alle vacumslanger sider hvor de skal, og er tætte ?
     
  11. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hmm nej, det er jeg sådan set ikke, fordi der er blevet pillet ved bilen af nogle der ikke har så meget forstand på det.
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så kunne det udemærket være der problemet ligger. :-|
     
  13. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Sådan her skal slangerne forbindes
     

    Attached Files:

Del denne side