Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Modulator - hvor meget skal man justere?

Emne i 'Automatgear' startet af bachko74, 30 September 2010.

  1. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hej alle

    Nu har jeg lige skruet lidt på min modulator (tror jeg den hedder) på gearkassen, men synes kun det har haft betydning for skiftet mellem 2-3 det tager lidt længere tid inden den skifter.
    Mit problem har været og er, at skiftet mellem 3-4 er meget hårdt, og jeg er herinde blevet rådet til at justere vakummet lidt, men er i tvivl om, hvor meget der skal skrues på den.
    Jeg har ca. skruet den ½ omgang mod uret (mod forkofangeren når jeg ligger under bilen), men ville lige høre jer herinde inden jeg gør noget mere :mrgreen:
    Er det ikke rigtigt forstået, at mod uret giver blødere gearskift og med uret hårdere?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er rigtigt nok at mod går blødere og med gør hårdere.

    Men en halv omgang er for meget, så er der noget galt!! eventuelt en def modulatoren eller noget med olie trykket (Filter og oliestand) det er galt med, også siden at det kun afhjælper et af gearne.

    Du kan altid teste din gearkasse ved at aclerere med kickdown på hele vejen. Hvis gearkassen skifter som den skal der, men ikke ordentligt under almindelig aclerationer, så er det modulatoren den er galt med. Skifter den heller ikke ordentlig gear ved fuld gas, så er det inde i gearkassen den er galt med eller noget med olietrykket..
     
  3. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Takker rigtig mange gange, for med fuld kickdown (speeder i Ill Tempo Gigante position) skifter den perfekt. Så det var en nem problemløsning.
    Så er det vel bare en ny vakumdåse....ik´?
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo ny vacum dåse, kan se at du kommer fra jylland. Så afstanden er nok for stor, jeg havde ellers udstyr til at stille modulatoren ind. Men ellers burde du køre op til et automat gearkasse center og få dem til at montere den. Den skal stilles ind med et manometer som måler olietrykket mens man justere modulatoren ind.
     
  5. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Jacob..

    Hvad tager du for sådan en indstilling..
    Jeg har nemlig sådan en modulator liggende, som jeg ville skifte en af de kommende dage. Men jeg var ikke klar over der skulle udstyr til at indstille den.
    Jeg havde læst mig til at man blot kunne prøve sig lidt frem, da indstillingen afhænger af hvor slidt gearkassen er..

    Mvh Kåre
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Man kan godt prøve sig frem, men det kræver at man har en vis kendskab til gearkasse og ved hvordan den skal skifte og hvorfor den gør hvad. Fordi man kan, sagt lige ud, virkelig smadre en gearkasse med forkert modulator.

    Det kan ske at den er helt ude af justering, så skifter den rigtig i nogle gear og dårligt i andre, man kan også ricikere at den fedter på bremsebånd, kobling og brænder dem af.



    Når men, sådan en justering tager jeg en timeløn for. 350+ moms
     
  7. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Ja, det vil sgu nok blive lidt for dyr en omgang, blot for det :mrgreen:
    Må lige se om nogen kender et godt værksted heroppe i det mørke jylland, ellers må det blive Mercedes. Med det du skriver, at man vitterlig kan smadre gearkassen, tør jeg sgu ikke tage nogen chancer.
    Nogen der kender et værksted i Hjørring/Brønderslev/Frederikshavs området der skifte vacumdåsen?

    Men tak igen Jacob for uvurderlig hjælp :yes:
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    en indstilling til blødere gearskift(hvilket jo er lækkert)....betyder osse dobbelt så meget slidtage på din kasse....indstilling til *hårdere* gearskifte...vil betyde mindre slidtage....(den omvendte verden) :-D ...indstilling til det korrekte iføge din model ville nok være et klogt træk.....så du da ikke gået forkert i byen :D
     
  9. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Hehe, ja det kan du have ret i. Har bestilt tid ved Ejner Hessel her i Hjørring, så må vi tage den derfra 8)

    Men ok, så lærte jeg lige noget mere her. Det lyder jo helt hen i vejret, at et blødere skifte skulle betyde mere slidtage? I mit sind (tøhø) er mit skifte fra 2-3 som er dejlig blødt, også det bedste for kassen..... men fordi det er det bedste for mig, betyder så åbenbart ikke det er det bedste for kassen :eek:

    Hvorfor virker den sådan, ved du det?
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du kan samligne aut gear med manual gear. Hvis der skal bløde gearskift til ved kraftigere aclerationer, så kræve det at man fedter på koblingen... Det samme gælder for en aut gearkasse:)
     
  11. bachko74

    bachko74 New Member

    Joined:
    3 August 2010
    Indlæg:
    497
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Vendsyssel
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S240
    Km:
    148000
    Årgang:
    2001
    Bil nr. 2:
    XV 1100 Virago (mc)
    Bil nr. 2 Km:
    56000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Aha, jeg tænkte nok det var noget i den (hen)retning :mrgreen:
    Men det behøver jo ikke mærke som om bagtøjet bliver smidt ud til siden når den skifter :oops:
    Men der kommer helt sikkert en opdatering onsdag, når jeg har været en tur omkring Mercedes :yes:
     
  12. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Jeg har nøjagtig samme problem, den såkaldte modulater, er det den vakumdåse der sidder på venstre side er gearkassen, og som justeres ved at drejes med eller mod uret?

    Eller det en anden genstand på bilen?
     

Del denne side