Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Gearkasse problem, tålmodighed snart opbrugt..

Emne i 'Automatgear' startet af VognmandSveNN, 9 September 2010.

  1. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej..
    Jeg har en Mercedes 124 St. Car. 2.5 Diesel Uden turbo med aut. gear 4 trin..

    Gearkassen blev for lidt tiden sidenskifte, fordi den farede op i omdrejninger mellem 2 og 4 samt 3 og 4.. Fik forkalaret af specialister at gearkassen måtte være slidt, ergo så vi sat en anden nyere på..

    Den er hermed monteret, samt vakumdåse på gearkassen er udskiftet da den ikke duede længer...

    Men den farer stadig op i omdrejninger mellem 2,3 og 3,4... Jeg har haft den ved mercedes i dag, men de har kun justeret den så den ikke hugger mellem gearene..

    Må ærlig indrømme at min tolmådighed er ved og være opbrugt, nogle her som kan hjælpe med at forklare hvad fejler evt. kan være?

    PS skifter fint ned, ved kickdown.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    En ny vacum regulator på motore og så en justering af modulatoren med et tryk ur, så man er sikker på det bliver presist.
    Så er den ged barberet:)
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er du 100% sikker på gearkassens oliestand er korrekt ?
     
  4. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kan godt forstå at du er ved at være lidt træt af den :twisted: gearkasse :-( .

    Havde lidt samme problem, dog kun mellem 2 og 3 når den blev varm. Men efter råd fra djaabo og andre på forumet skiftede jeg vacumreguleringen på brændstofpumpen og vupti nu skifter den som den skal :gr8: (for en gearkasse der har gået næsten 600.000 :D )
    Den skifter måske en lille smule for hårdt, ikke meget, men det regner jeg med at kunne justerer væk på vacumdåsen på gearkassen (har købt en ny, så den bliver skiftet ved samme lejlighed).
    Mener at reguleringen på pumpen koster ca. 600 hos MB og er forholdsvis nem at montere/justere. Husk at købe 1 meter eller 2 vacumslange, så du kan skifte dem du kan komme til når du alligevel skal have manifolden af (regner med at det er en 605 motor du har?).
     
  5. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Ja jacob, det går jeg stærkt ud fra :)..

    Den vakum regulator er placeret på brændstof, ..??
    Det sidder også noget vakum halløj over ved filterkassen, er det noget der muligvis kan fejle noget?
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja den sider på brændstofpumpen, lige bag luft filter kassen.
    Husk at sætte den i samme posion som den gamle, eventuelt mærk den op.

    Du ville kunne se at de 2 skruger der holder den sider i ovale huller.
     
  7. carsten124

    carsten124 New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    204
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    mb124 250 TD
    Km:
    540000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    har vi et billede af den regulator
     
  8. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det er nok EGR systemet du tænker på :?:

    På min er de 2 slanger der går der over proppet af, så det ikke virker heldighvis ikke mere :D . Det eneste det gør, udover at svine din indsugningsmanifold til, er at sørge for at motoren bliver hurtigere varm ved at tage noget af udstødnings luften ind i indsugningen igen.
    Har fået fortalt at systemet også ændre dit skifte mønster ved at lade mororen tage flere omd. inden den skifter når den er kold, det skulle også give en hurtigerer opvarmning af motoren med mindre forurening/hurtigerer varme katalysatore til følge (du har nok 2 katalysatore på din?), prøv evt. at proppe de slanger af der går der over, men husk sætte propper på ellers forsvinder dit vacum til resten af systemet.
    Min regulering skulle ikke sidde samme sted som den jeg pillede af :?: , men som der står på tysk i monterings vejledinigen så er der bare at give fuld gas på brændstofpumpen (med stoppet motor :lol: ) og så dreje vacumdåsen mod højre til man mærker modstand (du er ikke i tvivl) og så spænde den der.
     

    Attached Files:

  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det lille triks kendte jeg faktist ikke. 8)
    Passer justeringen så 100% - eller er det bare en grundjustering ?
     
  10. VognmandSveNN

    VognmandSveNN New Member

    Joined:
    20 August 2010
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    124 2.5D St.car 1995
    Km:
    715
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    190 2,5 TD
    Bil nr. 2 Km:
    362
    Bil nr. 2 Årgang:
    1988
    Hej, mange tak for hjælpe alle sammen, nu har jeg fået den til at lade være med og fare op i omdrejninger.. Men den har stadig en tendens til at skite fra 2 direkte til 4, hmm.
     
  11. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ifølge rep. manualen så skulle det passe, du skal nok ikke dreje den mere til højre for så er der jo vac. reguleringens stop du rammer når højre ben strækkes ud :D og ikke stoppet i brændstofpumpen :-|
     
  12. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Fortæl, fortæl....... hvad gjorde du :?:

    Hvis jeg trykker lidt til den i anden gear og så letter lidt på gassen inden den skifter så går den også direkte i 4, ellers aldrig
     
  13. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Øhhhh....skal den ikke det. Først fortæller du den at den skal strække ud i 2. Så løfter du foden og og hastighed x løftet speeder siger nu lave omdrejninger=4. gear.
     
  14. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo jo der var jo det jeg mente :lol: :lol: det kunne jo være at svenn leder efter en fejl der ikke er der :-?
     

Del denne side