Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Service-interval på tid

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Lasse, 29 August 2010.

  1. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej alle sammen!

    Jeg kører ikke særlig mange km i min W124, ca. 5000 km om året.

    Jeg skifter selvfølgelig olie og filter en gang om året.

    Men hvad med de andre service-terminer?

    De fleste ting står jo til, at skulle køre 60.000 km inden udskiftning. Men pga. mit lave km-tal, går der jo temmelig længe, før end jeg når 60.000 km.

    Er der nogen der ved, om der også er en "tidsfrist" på service-terminerne, når man ikke når dem rent km-mæssigt?

    Her tænker jeg selvfølgelig på gearkasseolie + filter, olie i bagtøj, servooliefilter, luftfilter, benzinfilter og tændrør.

    På forhånd tak skal I have :)
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ville gøre det hvert 2-3 år hvis km ikke nås..
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er i realiteten ikke nogen tidsgrænse. Olie bliver jo ikke ligefrem for gammelt. ligesom tændrør ikke bliver slidt hvis det ikke er i brug. Det samme gælder filter O.s.v

    Så det er ren og skær kilometer det handler om.
    En tommelfinger regl for en god og sund bil siger:

    fra 0 - 50.000 km

    per 10.000 motor olie og filter + luft filter

    Per 20.000 er det gearolie og filter, dif olie, servo olie og filter, tændrør.

    fra 50 - 250.000 km

    per 10.000 motor olie og filter + luft filter, tændrør

    Per 50.000 er det gearolie og filter, dif olie, servo olie og filter.

    fra 250.000 - mange kilometer

    per 10.000 motor olie og filter + luft filter

    Per 20.000 er det gearolie og filter, dif olie, servo olie og filter, tændrør.

    Men det er der hvis delte meninger om
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Heldigvis bestemmer man selv om man vil skifte..
    Men lad os nu antage at man har en motor som har stået stille meget længe,så danner olien syre og resten kan man jo selv regne ud..
    Iøvrigt er olien jo lidt gammel når den hentes op fra jorden :-D
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Olien i sig selv danner ikke syre, det er udstødingsgasserne der tilsætter bla svovl i olie. Hvilket resultere i en mild svovlsyre. Men det er ikke noget der fremkommer hvis man overholder sin service intervaller og motoren self er i orden.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Kan man få piller mod motor syre, ligesom med mave syre til Mennekser :lol:

    Hva med fugt optagelses evnen, ligesom vi kender det fra Bremse væske som jo har en fantastisk enve til at optage fugt med tiden?

    Jeg har engang kørt i en gammel spand af mærket Yugo :lol: den fik et olie skift da jeg købte den, og da den havde gået 100.000 Km. hvis ikke mere over en periode på 3-4 år, så solgte jeg den, men i den tid fik den kun efterfyldninger, hverken filtre eller service af nogen som helst art :lol:
    Det var en spand til 3000 Kr., så den skulle bare leve til den døde, men da den ikke døde af mangel på vedligholdelse, så solgte jeg den igen, til fordel for en Charade vinterbil. 8)

    Jeg har også hørt en historie om en M104 motor der havde kørt uden kølervæske i nogle måneder uden at give op.... :shock:
    Men til sidst kunne den så ikke mere og ventil dækslet var blevet så varmt at der kom maler bobler og brunlig farve nuancer på topdækslet :lol:
    Men det vidner om at bilerne nok ikke er så sarte enda :mrgreen:

    Jeg holder mig altid til 10.000 Km. motor olie skift og hvis Km. ikke nåes, så mindst hvert 2 år og så er det alle væsker, gearkasse og dif., motor, bremser, servo og vaske system :gr8:
     
  7. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Ja undskyld, men det lyder helt vildt i mine ører.

    Jeg har kørt 300.000 med den samme gear- og diff olie uden problemer.
    Men det var også i en Ford Sierra fra 84, og igen en fra 92, og de var sikkert meget mere holdbare end en MB :lol:

    Motorolie hver 10.000km Ja det er jeg med på. Det bliver så 3 gange om året for mit vedkommende.
    Bremsevæske tjekkes hvert andet år. Hvis holder kvaliteten, er der ikke grund til at skifte den.
    Servo olie !!! Hvorfor i alverden skifte den ?
    Så skal snekkedrevet og hjullejerne vel også pakkes om !!! Hvert andet år, eller hvad???

    Nu er det måske nogle er liebhavere som går og nusser om deres MB, og det er helt i orden med mig. Så kan man nok få den til at holde i 100 år.
    Men hvis man som jeg bruger bilen til at køre i, meget, så syntes jeg nok det er lidt overdrevet. Jeg skulle altså skifte alle væsker en gang om året med mit kilometertal ?

    Motorolien skifter vi sådan set kun fordi der kommer sod fra forbrændingen i den, som ødelægger dens smøreevne. Det sker ikke i f.eks. differentialet. Der skal være olie på, men ikke nødvendigvis ny olie.
    Det var så bare lige min mening.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen der er flere grunde.

    Dif olien skal skiftes fordi at der ville komme små metalt spåner i olien fra krone og spishul, og når der så er metal spåner i olien, så ville det jo slide endnu mere på tandhjul som så afgiver endnu flere metalt spåner... på den måde eskalere det, til sidst ville den begynde at synge i bag tøjet, eventuelt ødelægge pakdåserne og lejerne.

    Nr. 2 grund er at 90% af de differentialer der sider på 124, smider lidt olie fra pakdåsen. Så det er jo samtidigt meget rart at vide der er den rette oliestand på bagtøjet.

    Jeg har stået og tømt bagtøj hvor den kun var 1dl olie tilbage på, eller andre hvor olie bare var kul sort.

    Servo og gearolie er af samme grund. Der sider dog filtre til at tage metal spåner, men de helt fine kan de ikke opfange. Så de fine metaltspåner fare rundt i systemet og slider gevaltigt på det hele. På gearkasser kan olien også være brændt P.g.a den er blevet kørt hårdt, så bremsebånd og koblingerne har været godt varme.
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hm .... Skal til service om et par tusind km, så vil jeg få det tjekket alt sammen.
     

Del denne side