Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hvordan er køber stillet i denne sag?

Emne i 'Ordet er frit' startet af Alex B Jeppesen, 7 August 2010.

  1. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Man har købt bil til 150000kr privat ..(bil handlet i dba)
    Bilen er brugt gule plader.(2 ejer)
    Bilen er handlet for en uge siden,nu kommer bilen på værksted pga den skal spores(kørt 100000km med dokumentation i form af service bog,bil fra 2006.
    Her finder man flg,skæve bærearme og en defekt støddæmper+ at bilen er omlakeret helt til bagdørene og at næsten alle komponenter under bilen er nye(forbro,pladedele, osv osv sov)man mener det lugter af genopbyg eller en stor skade..Der er selvfølgelig ikke oplyst noget om dette i handel kun at bilen skulle spores,sælger vil dog blive konfronteret med dette på mandag..
    Hvordan er køber stillet i sådan en sag,hvis sælger vælger at sige jeg er sådan set ligeglad med dig vi har handlet og ingen har sagt du skulle købe(skulle måske lige sige at det er en jyde som har solgt :nakkal:
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Hej Alex

    Det kommer ihvertfald an på, hvad der står på slutsedlen/kviteringen?

    Bendix
     
  3. principiarex

    principiarex New Member

    Joined:
    8 Juni 2009
    Indlæg:
    15
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 320 ce
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    man er rigtig ringe stillet, motoren skal nærmest falde ud af bilen 1 dag efter der er handlet. Hvis bilen er genopbygget efter stor skade, skal det fremgå af slutseddel, HVIS, bilen er blevet ringere end normalt.
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ganske normal slutseddel, købt som beset uden garanti og sælger var meget overrasket over de fundne ting,han hævder han intet ved om det(han er jo også anden ejer)tror bare man skal tjekke sin bil helt efter inden man køber..
     
  5. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Så er der ikke rigtig noget at komme efter.

    Bendix
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvis bilen direkte lider af en "væsentlig fejl der eks. gør at bilen er ulovlig eller at man kan hævde at sælger har handlet i ond tro ved at have viden omkring de funde sager, så kan man stadig godt gøre noget trods den er solgt som over kantstenen privat.

    Men det vil være et privat sagsmål og man vil stadig tvivlsomt vinde sagen.

    Men der er faktisk vundet sager hvor sælger har solgt bil som eks. 2.0 og køber har fundet ud af den kun var 1.8 og da man kunne bevise at sælger vidste dette forhold "fra tidligere anonce fundet bagefter i bilblad" så kunne handlen gå tilbage i følge dommen da sælger havde handlet i ond tro eller svig agtig som det hedder.

    Men i denne her sag Alex ser det lidt mere sort ud, hvis han nægter at have vidst noget og at bilen i øvrigt er i lovlig stand og den eks. er genopbygget efter forskrifterne da bilen så ikke længere lider af en mangel og stadig kan det være svært hvis den lider af en mangel efter genopbyg og du ikke kan bevise sælgers onde tro.

    I øvrigt så gælder købeloven også ved private handler hvis ikke andet er aftalt så som "købt som beset og afprøvet uden reklamationsret eller garanti" og lign. beskrivelser.

    Men kan jo altid anmelde en sælger for svindel til politiet, men så skal man dælme også have sine beviser i orden som kan holde i retten, og det er straks noget som sælgerne har en hel del mere respekt over for, hvis man har noget at have det i.
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    En genopbygget bil skal da stadig kunne spores.
    Spørgsmålet er, om bærearmene måske kunne være slået skæve efter skaden ? - det er jokeren.
    Ellers så bør køber finde frem til værkstedet der udførte reperationen, og bede dem lave skaden færdig.
    Tror at der er en forældelsesfrist på to år for forsikringsskader - men måske sagen kan genåbnes ?

    Uanset... så undrer det mig lidt, hvis hverken ejer nr. 1 eller 2 har fået den sporet. ;)
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Giver jeg dig ret i,bilen er en t5 transporter fra 2006 kørt 100000km fuld service.Det som undre er at alle pladedele under neden er nye og bilen er omlakeret helt om til falsen af bagdørene,min ven skulle have sporet bilen og kørte på værksted der finder man ud af at bærearme er meget skæve og man kigger bilen efter i sømmene fordi den ikke har kørt mere end 100000km,jeg har det sådan set fint med at købe en bil som er genopbygget hvis det er lavet korrekt og jeg ved det inden bilen handles..
     
  9. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Præcis.

    Ejeren har sikkert modtaget kompentation for værdiforringelse, hvis det har været en stor skade.
    Dermed har det jo været en fin forretning hvis han ved at holde tæt, har kunnet opnå markedsprisen for bilen. ;)
     
  10. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    sikke en gåde.....

    Det lyder underligt, at man vælger en bil til så mange penge, som er fra 2006 ....altså kun 4 år gammel, og den står nylakeret.....uden at man undre sig over den flotte lak på bilen, det lyder heller ikke som om at man har været en tur under bilen inden man satte sin underkrift på slutsedlen.....alle de nye dele ville personligt undre mig, det lyder som om der mugligvis har været en stor skade af en eller anden art , som man prøver at skjule ....den sidste ting som osse undre mig er at dette såkaldte værksted ikke har forslået at lave en måling på vangerne for at se om de har taget skade, pga de mange udskiftdede dele....er vangerne så skæve , vil sælgeren have et alvorligt problem, da han har solgt en bil som mugligvis skulle have været kasseret ......men uanset hvad lyder hele meget underligt.....
     
  11. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    der er piv ulovligt, at sælge en bil med dertil hørende mindre motor, hvis køber ikke har fået det skrevet på slutsedlen, da bilen jo så osse skulle være mindre værd , køber kan til en værd tid lade handlen gå tilbage....og sælgeren vil komme til at betale pengene retur, enten frivilligt, eller via en tur i retten.....det klokkerent bedrageri..da sælgeren prøver at få flere penge ud af noget som ikke er det værd...ifølge loven kan det give op til 2 år bag tremmer...
     
  12. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det kan være svært at se om en bil er nymalet eller ej,hvis bilen er super velholdt, lavt km tal,stået i opvarmet garage og måske engang om året blevet lakkonserveret og rengjort proff,der er jo også nogle w124 der står super uden at være malet om,men set i bakspejlet så burde man have kørt bilen til fdm evt,bilen blev handlet en søndag aften ..Værskstedet har målt my tykkelsen på lakken og har via den vej fundet ud af omlakering,om de har målt vanger ved jeg ikke..
     
  13. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er vel ingen der siger at vangerne er skæve ?
    Som jeg læser det, er det kun bærearmene.... og det kan for så vidt være taksatoren der har besluttet at "de ikke fejler noget"
    Det er jo ikke værkstedet der vælger hvad der skal laves, eller hvordan.
    De kan påpege de skader på bilen de har fundet - men det er taksatoren der bestemmer om de har ret.

    Tro mig... værkstedet ville sikkert gerne have solgt to bærearme også. ;)

    PS. man kasserer ikke biler bare fordi at vangerne er skæve.
    Der er alene ud fra en økonomisk betragtning, at man vælger om bilen skal leve eller dø.
     
  14. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Service er komplet og er lavet af 2 forskellige aut vw forhandlere,udstødning,kat og selv alle varmeskjoldene under bilen er nye,måske man gennem forh kunne finde ud af noget,sælger siger dog at bilen har været til maler grundet aftagning af klistermærker..
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Alex,

    Med indsigt i hel dekoreringer og folieringer af busser og taxer igennem mit bi job, kan det godt lyde meget sandsyneligt.
    Der er desværre alt for mange klaphatte af montøre som er meget flittige med deres knive når de skal skære klapper, skærmkanter og rudelister ud langs bilens kanter.

    Nogle lader endag kniven løbe langs lakken på kanten for at skære relamen til og så får de lige skåret lak og til tider maling med af, dette opdages først når det så skal afmonteres igen desværre og grunden til at mange er ligeglade er at eks. en taxa elelr anden helfolieret reklame bil ofte får udskiftet denne reklame op til 5 / 10 gange inden den må¨ske sælges videre elelr er frikørt osv.
    Grunden er at det "kan" være for nogle meget tidskrævende at ligge for meget tid i at skære alle ting ud, uden at skære i lakken, ja faktisk hvis det gøres korrekt så kræver udskæringer godt den samme tid som bare det at sætte hele reklamen på bilen 8) vildt, men sandt.

    Her spare de så tit fordi de som montere tit har en kontrakt på forhånd der siger den skal skiftes et vist antal gange, dvs. kunden opdager ikek at der er skåret i bilen før helt til sidst.
    Men det er kun 1 af grundene, fordi pengene for at få monteret en hel foliering af en taxa eks. koster ca. 50% af hvad en hel oplakering koster og hvis det oven i købet er reklame så er der også her en interesse som koster penge, typisk det samme alt efter periode den skal køre i.
    Men det vil sige inden deres kontrakt er udløbet, så har de faktisk tjent hvad 3-5 heloplakeringer koster, det tager ca. 2 dage at sætte sådan en op, men med mange taxer og eller firma biler igennem møllen så kan de tjen hurtige ekstra penge ved at skære lidt "hurtigere" og spare ½ dag per bil ca.

    Så håber de blot at det ikek kan ses efterfølgende, så den der med at en Taxa er velbevaret i lakken, det kan da godt være, men jeg skulel dælme aldrig have sådan en bil med dybe skære kanter man først opdager langs tagrælingen når rusten kommer osv.

    Men nu kan det jo også bare være den varebil har haft et enkelt logo sidende og så er det sikker farve forskællen i forhold til steder der ikek har sidet logo der har gjort en omlakkering nødvendigt.
     
  16. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    (Her finder man flg,skæve bærearme og en defekt støddæmper+ at bilen er omlakeret helt til bagdørene og at næsten alle komponenter under bilen er nye(forbro,pladedele, osv osv sov)man mener det lugter af genopbyg eller en stor skade..Der er selvfølgelig ikke oplyst noget om dette i handel kun at bilen skulle spores,sælger vil dog blive konfronteret med dette på mandag..).........Det vist ikke kun bærearmene der bliver skrevet om her....og hvad har gjordt dem skæve??? bilen er kun 4år gammel???....hvorfor er der skiftet forbro??? og alle de andre dele???? på en kun 4 år gammel transporter???....jeg kan gå med til det med klistermærkerne....såden da....men resten...jeg husker klart og tydligt at min egen MB skulle have målt vangerne,efter et besøg i igennem fru jensen have/indkluderet støbte jernstolper....dog blev jeg ikke budt på kaffe :D ....der vist nok en grænse for hvor skæve vangerne må være....så dårlig kan transporteren vist ikke blive på sølle 4 år :-o
     
  17. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Når så fik jeg løst problemet vis smc forhandlernetværk..
    Bilen har haft en frontskade til 57000kr(værkføreren kunne huske bilen og dens patentlige ejer..Bilen skulle males om i denne forbindelse og ejeren valgte at betale 10000kr ekstra for hele bilen så det var sværere at se overgangen..Sideskærmene var også bukket foran ,så det forklare de mange pladele.ejeren var typen der fik lavet alt hos folkevogn selv pæreskft..
    Han fik også monteret en hr gevindundervogn hos dem til 10000kr som han valgte at skrue helt i bund,det forklare de bukkede bærearme,som jo har fungeret som en torsionsdæmper..Unervognen er siden afmonteret hos samme vw værksted..Og en indbrudsskade til 30000kr har den også haft hvor man tog navi osv.
    Så alt i alt puha
     

Del denne side