Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Smøring af motorrummmet! Læs den og græd! :-)

Emne i 'Diverse Drivline' startet af lbe, 2 August 2010.

  1. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Her er en vejledning i hvordan man hurtigt og nemt får smurt sit motorrum...
    1) Tap olien af motoren og skift den ud med dejlig frisk 15W40 olie som anbefalet af kloge folk på forumet
    2) Skru toppen afoliefilterbeholderen og skift det væmmelige gamle filter ud med et nyt
    3) Skru toppen på beholderen igen idet du omhyggeligt overspænder en af de to møtriker, ikke noj til at knække den af men NÆSTEN...
    4) Sæt dig ind i din bil og kør glad afsted indtil du - 30 km hjemmefra og mit i Ballerupgrenen på motorvejen - høre et lille "DInk!" ude fra motorhjælmen.
    5) Vent til du kan mærke en tydelig lugt af olie (både brændt og ubrændt!) og olietryksmåleren dramatisk falder til 0
    6) Stop bilen (!)
    7) Åben motorhjælmen

    Du vil nu se st møtrikken mangler i den ene side af oliefilteret, samt at din motor, dit motorrum og allle øvrige dele der kan nås oppefra er grundigt indsmurt i dejlig ny motorolie...
    Du bliver nødt til at ringe efter autohjælpen for at komme hjem, men til gengæld ruster dit motorrum næppe denne vinter! :)

    Nu håber jeg bare Tryg Danmarks autohjælp kommer indenfor den time, de har lovet!
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    surt, håber den overlever
     
  3. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Den har det fint! :)
    Jeg måtte have indsugningsmanifolden af for at kunne få fat på gevindstudsen og få den skruet ud af oliefilterbehaloderen, men nu er den ude og den har foreløbig fået en bolt.
    Så må den få en ny gevindstuds når Gørløse har skaffet en hjem!
    Fire liter frisk olie på (!) og den kører upåklageligt igen...
    Men for s.... hvor jeg bandede!
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kunne jo havde været meget være.
     
  5. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Ja, meget!
    Og ventilløfterne er blevet tavse, så alt endte godt! ;-)
    Men jeg følte mig godt nok dum! :)
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Man også bare lade være med at sætte oliepåfyldningsdækslet på. Det gjorde jeg engang på en tidligere bil.

    På et tidspunkt efter olieskiftet (et par dage), undrede jeg mig over at det så ud til at motorhjælmen bulede lidt op på midten.

    Det var så dækslet jeg havde lagt på toppen af den nu meget velsmurte motor.

    _________

    Hvorfor mon dine ventilløftere holdt op med at tikke?

    Mine tikker meget indtil kølvandet når 80 grader. Måske skulle jeg prøve at overspænde filterbolten :-D
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    :lol:

    Jeg TROR det er på grund af 15W40 olien, men jeg VED det jo ikke!
    Hvis du nu lader være med at skifte olie og KUN overspænder bolten, så kan vi jo sammenligne! :)
     
  8. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hvilken olie kørte du da med før?

    Jeg har 5w40 på
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Jeg har kørt med 10w40. 5w40 lyder ret "tyndt", men jeg kender ikke din motor, så spørg dig hellere lidt for! :)
     

Del denne side