Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

diesel i motorolie

Emne i 'Dieselmotorer' startet af frankb, 30 Juli 2010.

  1. frankb

    frankb New Member

    Joined:
    30 Juli 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d 20v
    Km:
    550000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    hejsa. jeg har en e 250d 20v der blander diesel ned i motorolien. nogle der har en ide om hvordan det kan lade sig gøre?
     
  2. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg er ikke god til oliefyr, men mon ikke der sidder en dårlig toppakning eller måske mere sandsynligt knækkede stempelringe på sådan en?

    Bendix
     
  3. frankb

    frankb New Member

    Joined:
    30 Juli 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d 20v
    Km:
    550000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    burde den ikke mangle en cylinder så hvis der er knækket en stempelring? kan det være en pakning eller noget ved dieselpumpen mon?
     
  4. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,470
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Rolig nu, inden for ganske få timer har du flere eksperters råd og vejledning.

    Bendix
     
  5. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det lyder ikke som dieselpumpen.
    Pumpen sidder udvendigt på motoren og en utæthed i den ville betyde diesel der drypper ned på jorden, ikke diesel i olien.
    Hvis vi kigger logisk på det, så bliver dieselolien sprøjtet ind i cylindrene, og det er det ENESTE sted, den kommer ind i systemet.
    Når den ender i olien kan det stort set kun være ad en af tre veje:
    - Enten ned langs stemplerne p.g.a en eller flere utætte stempelringe
    - Eller op langs ventilerne p.g.a. en eller flere utætte ventilforinger
    - Eller ud i smørekanalerne via en utæt toppakning
    Jeg kan ikke rigtig se andre muligheder...
    Uanset hvilken af de tre ting der er galt, så går din motor givetvis ikke så godt som den burde! :)
    Men man kan godt have lidt utætte stempelringe og alligevel have en motor der kører, især hvis det ikke er en enkelt cylinder der er den eneste synder.

    Men hvorom alting er, så er det ikke det simpleste i verden at fejlsøge på!
    Mit gæt er at du skal have toppen af for at have en chance og selv da ville jeg ikke forvente at fejlen er indlysende for det blotte øje.
    Hvis du er skrap til de her ting kan du givetvis finde fejlen selv, men ellers ville jeg nok hitte et godt værksted!

    Hvis jeg selv stod med den her fejl, så ville jeg pille toppen af, dreje motoren til alle fire stempler stod midt i og så hælde noget dieselolie ned i hver cylinder. Hvis olien fosser ned gennem en eller flere cylindre, så ville jeg nok blive en smule mistænksom! ;-)
    Hvis ikke, så ville jeg pille ventilerne ud og kigge rigtig grundigt på dem og deres foringer. Hvis de så o.k. ud ville jeg mistænke pakningerne (som plejer at være en del af slibesættet).
    Afhængigt af hvad jeg så og ligesom syntes jeg kunne mærke på mit blodtryk og min mavesyre, så kunne det godt være at jeg ville tage chancen og samle det hele igen med ny toppakning og nye ventilpakninger, vel vidende at jeg kunne risikere at skulle tilbage igen! ;-)
     
  6. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ikke enig!!


    Dieselpumpen er smurt med motorolie. Det er højst sandsynligt fødepumpen (den lille pumpe på siden af selve dieselpumpen) eller pumpestemplerne i dieselpumpen der lækker diesel, som derved kommer med retur sammen med motorolien til bundkarret. Jeg ville starte med at skifte fødepumpen, den er billigst og nem at skifte. Udskiftning af toppakning afhjælper absolut ikke problemet!
     
  7. frankb

    frankb New Member

    Joined:
    30 Juli 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d 20v
    Km:
    550000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    mange tak for svarene. tror også jeg vil prøve fødepumpen, og hvis det ikke virker så diesel pumpen. toppakning skiftet for 20000 km siden så går ikke ud fra det kan have noget med den at gøre.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har kørt med knækkede stempel ringe på samtlige 6 propper og jeg kan da berette om en yderst behagelig tomgang, en super kompresions test (ja faktisk helt fantastisk) samt god acceleration og helt igennem jævn motor gang. INTET kunne mærkes angående at alle olie skrabe ringene var knækked op til 10 steder på hvert enkelt stempel.

    Eneste tegn var en god portion blå røg efter påløb men kun hvis maskinen havde været oppe i højere omdrejninger og slemmest når den var varm og olien tynd.

    og man ville absolut ingen ting se ved at hælde olie oven på stemplerne i mit tilfælde eftersom det var olie skrabe ringene også kaldet midterste eller 2nd. piston rings som har til formål at skrabe olien af cylindervægen på returløb i cylinderen, hvis ikke dette sker (grudnet knækkede ringe) så vil olien hænge på cylindervægen og blive brændt af ved tænding.
    Størst er problemmet ved høje omdrejninger.

    Kompresion testen viste ingen dårlige tegn eftersom kompresions ringen der sidder øverst intet fejlede jo og med den ekstra tykke hinde olie på cylinder vægen, ja så var kompresionen jo helt igennem tæt og god :lol:

    og det er så godt som altid disse ringe der giver op først da de som regel er svagest, men også fastbrændte ringe eller tilsodet ringe kan forsage problemmer med utætheder osv, de behøver ikke at være knækkede.

    Jeg vil dog sige at det ikke med 110% sikkerhed kan siges ikke at kunen være toppakningen, men sandsyneligheden er nok størst for pumpen som der beskrives.
    8)
     
  9. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hader I ikke bare folk der ved mere end jer selv?!?! :)
    SÅ var der jo en måde mere, man kan få diesel i olien på!
    Og ja, baseret på ovenstående lyder det afgjort som det rigtige sted at starte.
     
  10. frankb

    frankb New Member

    Joined:
    30 Juli 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d 20v
    Km:
    550000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2 Km:
    0
    har fundet problemet. der er en dyse der er utæt. ved ikke om pakningen ind til motoren også er utæt for dieselen forsvinder fra dysen af og det er ikke ned på jorden, så det må jo være ned i motoren.
     
  11. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hvis du finder ud af hvordan det hænger sammen så giv os lige et praj!
    Det lyder interessant! :)
     

Del denne side