Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

R12 til R134a konvertering

Emne i 'Klima, aircondition og køl/varme' startet af Bor, 30 Juli 2010.

  1. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Boltene kan jeg ikke hjælpe med, men der står da ellers "COMPLETE WITH FULL INSTRUCTIONS" i teksten.
    Antager at det så ikke var tilfældet. :roll:

    Udtagene sidder på rør/slanger - så følg dem rundt, så bør udtaget dukke op.
    Nogle anlæg har kun et udtag, men det har jeg vist endnu ikke set på en MB.

    Kender ikke det sæt der... men normalt påfyldes kølemidel straks efter kompressorolien.
     
  3. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du har helt ret, ingen instruktion i æsken. Jeg må se om jeg kan finde det rigtige udtag, der skal være to. Men da jeg kun skal fylde på (anlægget er tomt) kan jeg nøjes med low side.

    Jeg smider kølemiddlet på med det samme, tak! :)
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu smider jeg lige et spørgsmpål op i luften :lol:

    På min klima kompressor står der udtrykkeligt R134 og nogen sagde engang at man ikke kan fylde det på de gamle da pakningerne ikke kan tåle det nye R134, men om det er korrekt ved jeg så ikke, men hvorfor så elelrs skrive på en stelnummer plade lignende ting at den er til R134?

    Men er der ikek også kun 1 indtag og 1 udtag ? elelr er det dét i kalder 2 udtag ?
     
  5. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Brabus,

    På min står der R12, men HA-TS sagde at man kunne bestille et produkt (som indkøbt) til konvertering. Først sprøjtes noget tætningsvæske ind, derefter R134a. Det bliver så ikke en 100% løsning, men jeg kan givet så lidt for min bil at jeg ikke vil investere i en total konvertering.

    Du har ret; der er indsugning og udsugning. Jeg skal bare finde ud af hvor indsugningen er, udsugningen kunne HA-TS finde mig.

    Jeg går ud og kigger på det nu :)
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nu er din en 230E så jeg ved ikke helt om det sidder samme sted, men det tror jeg det gør 8)

    Tjek billedet.

    Den ene er blå (hætte) og den anden er rød (hætte)

    Jeg er ikke sikker på hvad der er ind og ud, så regn ikke 100% med billedet 8)
     

    Attached Files:

  7. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,469
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    offtopic @Brabus
    Hvad er det røde du har i motorrummet, er det noget nyt?

    Bendix
     
  8. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej igen,

    Der er ingen farver på mine udtag, men jeg har taget lidt billeder

    Det jeg antager er nederste:


    Øverste udtag:


    Er du enig?

    Ved du hvor hurtigt efter jeg kan påfylde R134a efter smøremidlet? Er det nogle teknikker andet end bare at fylde på mens anlægget kører? Selvfølgelig med lukket udtag :)

    Hvordan finder jeg ud af hvad der er ind og ud? :shock:
     

    Attached Files:

  9. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kan tilføje at jeg prøvede det øverste udtag uden held. Smøremidlet kom ud igennem den medfølgende manometerslage.

    Det nederste indtag havde ingen ydre gevind og ingen af mundstykkerne passede derpå.

    Spildt arbejde - pisse ærgerligt. Så kan man lære at læse mere på tingene...
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Haha :lol: Du er et møjdyr bendix :mrgreen: nej det er rigtig nok en gammel kending :whistle:
     
  11. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Gode billeder, det øverste har du rigtig nok fundet korrekt 8) Det nederste ser også ud til at være det rigtige sted.
    Det er korrekt at det kun er på biler med R134 at du finder disse hætter i rød og blå.
    De er vist sorte på den gamle type og hætterne har indvendigt gevin på R134 systemmet og udvendigt gevin på det gamle eller også er det omvendt, men det er i hvet fald forskællen på de 2 hætter.

    Ydermere så er der forskæl på koblingerne som du også har erfaret på R134 og det gamle.
    R134 har disse lyn koblinger og det gamle ved jeg ikke hvad bruger.

    Så hvis ikke du kan få slangerne på så mangler du at bygget koblingerne om til R134, men det burde da følge med hvis det er et konverterings kit ?
     
  12. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det gjorde de også, men slagen fungerede ikke (eller også er jeg en tumpe). Væsken kom ud ved pælen som skal åbne dåsen (ahem) og ikke ind i systemet.

    Du kender ikke en skummel type som kan fylde R12 på :cool:
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej jeg holder mig normalt fra skumle typer :lol: jeg har dog gjort en undtagelse med Bendix :lol: :lol: :lol:
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nå lidt mere nyt i sagen :)

    Jeg har fundet en gammel tråd jeg tror du vil få meget glæde af at læse 8)
    Og så er her et nyt billede af hvor dine ud og indtag sidder og du har ikke ramt rigtig på det ene af dine billeder kan jeg se.
    Men her er billede af de rigtige steder ;)

    Rød cirkel = Påfyldnings ventil = lavtryks siden.
    Grøn cirkel = Aftapnings ventil = Højtryks siden.

    Ventilerne er forskællig sådan at du ikke kan bytte rundt på dem.
    1 ting som undre mig er at på dit øverste billede er din tryk kontakt med de 2 spadestik ikke monteret med stik, så nogen har bypasset denne for at få anlæget til at køre, om det så er fordi kontakten ikke virker eller fordi man vilel køre trods anlæget ingen tryk har haft er mig så en gåde, men det skal du da lige have tjekket ;)

    Der findes et erstatnings middel der hedder RS24 som kan arbejde sammen med alt der har med R12 anlæg at gøre, men det kræver at anlæget først er suget helt fri for R12 midlet da de 2 midler sjovt nok ikke kan arbejde sammen.

    Roskilde har et kølefirma der gør i alt inden for auto klima anlæg, de er også billige siges det.
    Klimasystem på Industrivej 46 i 4000, Roskilde
    http://www.degulesider.dk/de-gule-sider ... ystem+ApS/

    Men tag et kik i denne tråd, den omhandler nemlig et Gør det selv kit også 8)

    :arrow: viewtopic.php?f=74&t=1714
     

    Attached Files:

    • AC.JPG
      AC.JPG
      File size:
      83 KB
      Visninger:
      1,231
  15. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja, så ser det jo ud som om jeg gjorde det rigtige men systemet ville ikke suge. Måske jeg havde fået en defekt manometerslange :-( Jeg satte det hele på, startede klimaet på max og prikkede hul i dåsen (som man siger). Så fes det bare ud på jorden...

    Du har ret i at der er en hjemmeløsning (by-pass) som garanteret har været lavet til at køre systemet HELT dødt. Der er desværre en del af sådanne løsninger på bilen som jeg først fandt ud af efterfølgende...

    Så er ved faktisk ikke helt hvad fejlen har været, men 1000 tak for detektivarbejdet! :cool:
     
  16. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000

    BRABUS har bare valgt den nemme løsning. Han har sørget for at der er arbejdsplads i motorrummet når han skal fylde kølemiddel på. Han kan faktisk stå i motorrummet og arbejde. :nakkal:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej du er helt gal på den Lasse, jeg har sørget for at der er rigelgit plads okring motoren når jeg arbejder på motoren, jeg har bare flyttet bilen væk fra motoren :lol:

    Men komisk nok sidder min kølekokmpressor stadig i motorrummet da vi ikke ville skilde det ad igen så jeg skulle have nyt kølemiddel på :) så ja hvis jeg skal arbejde på denne, så har jeg pt RIGELIGT plads omkring den :mrgreen:

    Men ja selvtak, jeg elsker detektiv arbejde og samtidig blive klogere selv omkring W124eren :love:
     

Del denne side