Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

kæde på 300D

Emne i 'Dieselmotorer' startet af bjarne124, 22 Juli 2010.

  1. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    hej 124forum , :) Så fik min stjernevogn 6 nye dyser da den knækkede lidt, og de gamle dyser :-( så også ud som om at de har siddet der meget længe, så det var fint at få dem skiftet. men den knækker stadig lidt, :-? om det er dyserne der lige skal køres til, eller det er en slidt kæde, eller pumpe justering, ved jeg ikke? men før dyse skift var det lidt over tomgang den larmede nu er det mere i tomgang at den lamer lidt...ved i hvad en kæde udskiftning ca.koster? og er der en måde jeg kan kontrollere om kæden er slidt? mvh. bjarne.
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg tvivler nu på det er kæden, men det kan jo være at dine pumpe elementer er ved at være trætte eller det kan også være forkammeret der skal ordnes.
     
  3. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    topstykket er forholdsvis nyt på den :) , så det håber jeg ikke, at det er der, den er gal!!! men vi var ude og køre en god lang tur i går :yes: og da vi kom hjem gik den mere lydløst end før? men det kan da godt være at pumpen trænger til lidt opmærksomhed :? hun er jo ved at være en ældre dame efterhånden.... :love: hvad står sådan en pumpe renovering i ??? mvh. Bjarne. PS. tak for hurtigt svar
     
  4. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Og du er sikker på der ikke er noget med kil rem opspænder system?
    Chr
     
  5. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hvad mener du med kilerems opspænder system? :-?
     
  6. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Det kan være de hydrauliske ventilløftere. De kan lave en "tikkende" lyd i tomgang. De er rimelige lette at skifte, primærkæden ligeså. Køb Haynes rep.håndbog. Der kan du læse om, hvordan du måler om kæden er slidt. En del steder kan du læse om om at kæden ofte kun skiftes ved en hovedreparation. En grund til at folk afholder sig fra at skifte løfter og kæde kan være prisen i dk. Jeg har skiftet kæde og løftere i min. Og den kører som en drøm.
    Jeg købte dem her

    http://www.te-taxiteile.de/shop/article ... 2300048%26

    Og husk at det bedste vedligehold du kan lave for din bil, er at skifte motoroilen og filter i henhold til interval. 10.000 km eller før. Så betyder det mindre hvad olien hedder, bare standarden er opfyldt.
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Inden man er færdig koster en pumpe renovering + 6000,-

    Vnetiler for en tikken lyd og brændstof problemer giver banken.
     
  8. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er nok remdæmperen der snakkes om, det lille sorte stempel der sider for enden af motoren. Den kan blive sløv i enderne og banke en del.
     
  10. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    hej igen... :-D ja jeg tror måske at det er ved at gå i sig selv :-? ,for jeg var ude og køre en lang tur med trailer idag,og da vi kom hjem gik den perfekt .Helt uden mislyde og helt jævn motorgang 8) , så jeg er lidt i syv sind.... men det var sørme dejligt at høre :) . Men jeg vil nu alligevel ha tjekket kæden på den :roll: , for det skader jo ikke at få den skiftet, vis den nu skulle ha strukket sig en smule ... men tusind til jer alle :mrgreen: det er bare guld værd at få en masse gode råd... mvh. bjarne bluestar
     
  11. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey JTC
    Kan du prøve at beskrive tikkende lyd og banken.

    Har for 3 år siden fået skiftet toppakning og i samme omgang også ventilløftere men nu er det som om det er kommet tilbage.
    Motoren larmer, banker eller tikker når den er kold i tomgang og når man giver gas. Går over efter et par minutter...

    Er det allerede ventilløftere?

    på forhånd mange tak




    _BO_
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej Bo, er det din benziner vi snakker om?
     
  13. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nye dyser skal køres til.
    Bare giv dem lidt tid til at "sætte sig" ;)

    I takt med at kæden strækker sig, flytter tændingstidspunktet sig.
    Dette medfører tab af HK, men som regel også en blødere motorgang.

    Flytter du timingen tilbage hvor den hører til, vil du dermed med en vis sansynlighed, opleve motorens gangkultur som marginalt forværret.
    Den vil gå hårdere.
    Men du vil formentlig også opleve at der er kommet lidt mere spunk i vognen.

    Kæden kontrolleres ved at aflæse hvor meget tændingstidspunktet afviger fra tændingsmærket.
    Det kræver et stykke specialværktøj.
     

Del denne side