Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Ventilløftere

Emne i 'Benzinmotorer' startet af Bindse, 26 Juli 2010.

  1. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey alle
    Jeg har for 3 år siden fået skiftet toppen på min W201 190E 2.0 og samtidig fået skiftet hydragliske ventilløftere fordi den larmede ved koldstart og i de første minutter ved gas.
    Nu synes Jeg desværre lyden er kommet igen. Det kommer fra toppen af motoren når bilen er kold i tomgang og når man giver gas. Det forsvinder når den bliver varm.
    Kan ikke forstå det allerede skulle være ventilløftere igen.

    Har fundet denne Guide til 6Ben
    http://www.sternzeit-107.de/modules.php ... =1&thold=0
    og denne til 4 cylinder
    http://romanharcke.de/nockenwelle-und-k ... w124-m102/

    Hvad skal man være obs på:
    Vil helst ikke kunne ødelægge toppakningen.
    Skal kædeStrammer af?
    Kan man tage dem af at enkeltvis så man ikke skal rode med knastakslen, vil selvfølgelig tjekke den mens man er igang...


    på forhånd mange tak

    _BO_
     
  2. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg synes det lyder vildt, hvis de allerede er gået, hvilken olie kører du på ?, skifte interval ?
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Prøv at giv den 15W40 olie, jeg er 99,9% sikker på at det løser problemet
     
  4. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hej Martin og Jacob
    Det begyndte for en måneds tid siden. Har kørt med Gastrol 10w60 og har vidst strukket skifte intervallet lidt langt (15-18000).
    Nu har Jeg så lige købt 5W40 fordi Jeg ikke lige kunne finde den anden og det hjælper ikke, synes hele motoren har fået en helt anden lyd (ikke dårligere lyd, men føler Jeg kan høre det er en tyndere olie)... Det er altså ikke kommet ved olieskift men kan godt være Jeg skal smide noget nyt på maskinen.

    Havde ellers nydt de sidste måneders stilhed efter Martin fandt et defekt motorophæng.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1ow40 er det der skal hældes på din model ......ikke en tyndere olie...som 5w40.....som djaabo skriver.....prøv 15w4o....det entykkere olie....men det nok bare en kortsigtet fornøjelse.......(olie reparere ikke træt metal....) og dine løftere er ikke mere end 3år gamle....så burde det ikke være dem....

    nu skyder jeg lige i tågen her......muligvis et wacum problem......
     
  6. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Physixe
    Ved godt at olien ikkke kurrer hvis den er helt galt.
    Kan du prøve at specificere lidt mere angående wacum problemet? Hvem, hvad og hvor :)
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hej, physixe.. Jeg tror du har læst forkert på mit forig indlæg:)
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er meget normalt at m102 motorene skal havde 15w40 olie, det er åbenbart en lille svaghed ved den.
    Ventilerne på den motor er lidt hårdere end en m104 eller andre motore. Så den er mere tilbøjlig til at tikke.

    Men prøv at giv den 15w40 olie, det burde gerne løse dit problem.
     
  9. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Takker for svaret Jacob...

    Det prøver Jeg.

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  10. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    æhhh...jeg er ikke helt med :?
     
  11. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    det jeg mener at jeg har en 24v bil hvor der osse har en tikken ved koldstart og tomgang , jeg kunne ikke finde fejlen, før en anden gjorde mig opmærksom på at der sidder et kulfilte-beholder med dertil hørende 2 stk vacum slanger+ 1 stik hvor den ene slange går op i luft masse-måleren, afmontere jeg den der går op i luftmassemåleren holder bilen mund= nul tikken og den hopper op på de normale 750rpm som den skal , montere jeg slangen tikker den igen, altså et vacum -problem, jeg tænkte at dit problem ikke lå i dine ventiler/løftere da de er ret nye... :-D
     
  12. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey Physixe
    Det skal Jeg ihertfald have i tankerne... Man skal aldrig udelukke noget.
    Men godt at vide hvor du fandt en fejl, fik du den rette så :) eller har du bare afmonteret den?

    takker for indlægget

    _BO_
     
  13. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    forhandleren har ferielukket , men er tilbage igen fra uge 31 :D
     
  14. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Inspireret af denne tråd og min egen 201ers irriterende tikken ved start besluttede jeg at hælde ny 15-40 olie på.
    For en ordens skyld hældte jeg motorrens i for lige at få de værste aflejringer og snask med ud.
    Startede motoren, og gud hjælpe mig om den ikke er holdt op med at tikke før jeg overhovedet har fået skiftet olie!
    Nu glæder jeg mig til at se hvor længe det holder når nu den får frisk olie på! :)
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hehe, bare du ikke har motorrens i for længe. Jeg mener det er max 20 minutter.
     
  16. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    ...Opdatering....

    Skiftede olie til 15-40 og nu efter noget tid og nogle kilometer er den tikkende lyd forsvundet.
    Havde købt nye ventilløftere og pakning med gørløse oktober rabat men har nu sendt det retur
    når lyden nu er forsvundet....
    Så dèt jo dejligt.

    Takker for indlæg

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  17. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det var jo det jeg sagde;-)
     
  18. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    nemlig ja og takker for det :)
     

Del denne side