Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Automatgearkasse oliestand kontrol

Emne i 'Automatgear' startet af Bjarne, 6 September 2006.

  1. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Kontrol af oliestand i en automatgearkasse:


    For at kontrollere olistanden, skal olien være driftvarm ( ca. 80 gr. C.), det skyldes at olien fylder forskelligt i forhold til temperaturen.

    For sikre at den har nået drifttemperatur, kør en tur på ca. ½ time eller 20-30 km, parker bilen på plant/vandret grund, lad motoren køre i tomgang, sæt gearvælgeren i "P", lås oliepinden op, ved at vippe den røde låsepal, træk pinden op og tør den af med en fnugfri klud, Vigtigt: Vær yderst opmærksom på renlighed på højeste plan!!!, stik oliepinden helt ibund uden at låse den, herefter træk den op igen, hold pinden vandret for at forhindre at olien løber på pinden og derved viser forkert, når du trækker pinden op, vend oliepinden og tjek begge sider af den. Den skal være mellem min. og maks mærkerne.


    Det er vigitgt den ikke er over maks.! isåfald skal der tappes lidt af igen.

    Den må aldrig komme under min. da der derved opstår fare for at brænde gearkassen af, hvorved den med tiden blot holder op med at trække med rundt.

    Skal der efterfyldes, brug automatgearkasseolie, og vær opmærksom på at det er den rigtige type olie til din bil, hæld kun en lille sjat på af gangen da vi taler om små mængder der gør forskellen. Igen: vær yderst opmærksom på at holde rent og undgå urenheder.


    Så også:

    MR. Transmission
    Automatgear centret
     
  2. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    udemærket beskrivelse af olietjek, men nu hvor du skriver man skal bruge det rigtige olie.. hvad er det så?
    Jeg har en del Texamatic ATF Dextron lll (G-34100) til at stå fra Texaco, må jeg bruge det i forbindelse med et olieskift? Der står også følgene på dunken: Detroit Diesel Allison C-4, MAN 339 type F, Caterpillar TO-2, Ford M2C138-CJ/M2C166-H, Ford Mercon, men ikke Ford Mercon V.
    Men der står sgu ikke noget om Mercedes :( :cry:
    Er der mon nogen der kan hjælpe her?
     
  3. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Olie

    Hej eigilck

    Jeg har også en dunk stående med automatgearolie, men jeg ville ikke turde hælde det på, jeg kører altid til Mercedes og køber, for så ved jeg alt er som det skal være :p
    Det gælder også til spærret, servoen og kølervæsken.
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej Eigilck


    jeg kikkede lige i instruktionsbogen, (hvilket er noget jeg ikke er meget for at indrømme :lol: )
    - og der står kun: ATF-olie til automatiske gearkasser, Side-nr. 236.4 & 236.6


    Sidst jeg skiftede olie kom der Duckhams Autotrans lll olie på,
    mrk: Ford Mercon94, GM Dextron lll, MB 236.1 & 236.5

    Og den kører da endnu :p
     
  5. eigilck

    eigilck New Member

    Joined:
    25 November 2006
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fredericia(Skærbæk)
    Ratings:
    +0 / 0
    okey Tak!
    Så tror jeg jeg vil forsøge med den olie, det er jo Dextron lll, som vidst skulle være noget af en god standard.
     
  6. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    ja den gå du ikke helt galt i byen med , da jeg også køre på Duckhams Autotrans lll olie
    mrk: Ford Mercon94, GM Dextron lll, MB 236.1 & 236.5
     
  7. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Automatgear

    Jeg har fået skiftet pakninger og lameller i gearkasse fordi den tabte gearolie.

    Efterfølgende har der været problemer med at den gik op i omdrejninger mellem 1 og 2 gear - typisk op til 2500 og så ned igen. Det forsvandt efter efterfyldning af gearolie.

    Men nu trækker den ligesom ikke som den skal når man begynder kørsel: Den virker træg . Det bliver bedre når den har kørt et stykke tid, hvor det stort set forsvinder.

    Gearoliestand er OK.

    Gode forslag?

    Mvh
    Jens

    W 124 stationcar, 1991, 249.000 km
     
  8. vjbm

    vjbm New Member

    Joined:
    21 August 2009
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300e 24v
    Km:
    190
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har prøvet at have for meget olie på gearkassen
    f
    fik et schok da jeg kiggede i bagspejlet på motor vej ved 180kmtimen.
    da røgen stod bag ud,fik suget noget af og problemet var løst.
     
  9. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg fik et værksted til at kontrollere oliestanden meget nøjagtigt (olien skal være brændvarm). Hvis der er blot en kop for meget brænder den olien af når temperaturen stiger via overløbsrør og så mangler der pludselig 2 l.

    Mvh
    Jens
     
  10. jens

    jens New Member

    Joined:
    4 September 2006
    Indlæg:
    39
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Østerbro
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230 TE
    Km:
    276
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så er den gal igen. Efter at have skiftet den ene oliekøleslange - som var utæt - taber den på en eller anden måde stadig gearolie. Ikke på vejen og ikke i kølevandet - så det må være i motoren olien bliver brændt af. Fik et værksted til at trykprøve systemet for 14 dage siden og de kunne blot sige - efter 2 timer og prøvekørsel på motorvej - at der ikke var noget galt. Men i går kørte den så op i omdrejninger i de lave gear og det eneste der hjalp var at hælde en halv liter gearolie på. Den har så kørt ca. 400 km siden eftersynet på værkstedet. Så der må være en utæthed i vakumsystemet eller?

    Mvh
    Jens
     
  11. Miss Mercy

    Miss Mercy New Member

    Joined:
    17 Juli 2007
    Indlæg:
    263
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej venner,

    så skete det der ikke måtte ske. Fik skiftet olie i går og der kom desværre for meget olie i automatgearkassen. Jeg nåede ikke at køre i den, men startede motoren og kørte den kort igennem gearerne. Tjekkede olie standen og den var alt for høj. Det resulterede i at den smed næsten en liter på gulvet. Det væltede ud af gummipakningen fra bundkaret. jeg tapper så 2 liter af og nu ser det ok ud på pinden. Jeg tjekker i forhold til foreskrifter, altså gearvælger i P, kører hurtigt igennem gear og så tjek. Driftemperaturen var dog ikke høj.

    Spørgsmål er:

    Hvor meget olie ligger der i converter og oliekøler og slanger, som ikke kommer ud (bil er E 300 diesel)

    Kan det ha skadet gearkassen.

    Jeg kørte små 5 minutter efterfølgende og den skiftede fint. Men men men, det er jo noget fintfølende mekanik. Håber på det er lidt bedre med for meget olie end for lidt....
     
  12. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej miss

    ca. halvdelen af olien er i converteren,- og skal tappes af separat via en aftapnings skrue, som kommer frem ved at dreje converteren indtil skruen kommer til syne i bunden af converterhuset.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Her er den helt korrekte måde at tjekke olie standen i Automat gearkassen på efter Mercedes eget dokument 8)

    Det er også vigtigt at lade bilen stå 1-2 min. i tomgang før at gearolien standen tjekkes
    En anden ting der er væsentligt at vide hvis og når man fylder efter er at der er KUN 0.3 Litters forskæl mellem Min. og Max. på pinden.
    Så det er ultra lidt der skal toppes op med hvis den står på Min.

    Men se selv dokumentet som beskriver det nøje og meget i stil med det Bjarne skriver i 1 indlæg.

    :idea:
     

    Attached Files:

Del denne side