Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

bundkar

Emne i 'Dieselmotorer' startet af stardoc, 26 Maj 2010.

  1. stardoc

    stardoc New Member

    Joined:
    21 April 2010
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250 D
    Km:
    750000
    Årgang:
    1987
    hejsa...jeg har måtte sande at det at købe med hjertet og ikke med hjernen ikke altid dur....købt en 250 D fra 87. ..som altid når jeg køber bil skifter jeg olie og filtre...ser til min rædsel da jeg får bundskjoldet af at der er plastret gummihud omkring aftapnings skruen på bundkaret....jeg har nu fået anskaffet mig et bundkar fra en 190'er og de to bundkar ser identiske ud bortset fra at der på højre side af 190'eren sidder et lille hus på karret...jeg har tænkt mig at ta chancen og sætte det på men inden jeg kommer så langt....er der nogen der kender den korteste arbejdsgang med at skifte bundkarret....kan se(og har hørt) at man ikke kan komme til for forbroen....skal jeg hæve motoren op odder was??? håber en af jer har et svar parat ellers må jeg jo prøve mig frem..
    på forhånd tak og fed site iøvrigt.
    mvh
     
  2. Spaceraver

    Spaceraver Member

    Joined:
    26 Oktober 2007
    Indlæg:
    228
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Store Darum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211 320CDI
    Km:
    443000
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W124 E300D
    Bil nr. 2 Km:
    542000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1993
    Den er god nok... Du løsner motorophænget, hæver motoren og skifter. Vær opmærksom på slanger så du ikke lige hiver den for højt op. Så kan du vistnok også få bøvl med kardan-en. Der er en god slat bolte du skal have af. Held og lykke.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jep. motoren skal løftes.
    190'er bundkarret er fra en turbodiesel.
     
  4. stardoc

    stardoc New Member

    Joined:
    21 April 2010
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250 D
    Km:
    750000
    Årgang:
    1987
    jep...kan jeg bruge bundkarret fra 190'eren???
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    På min bil "godt nok 6 cyl. der var det praktisk talt umligt fordi oliepumpen stikker ned i de ndybe ende af bundkaret som du jo skal have op over forbroen, så man skal hæve motoren over 30 Cm. og det gør man ikke "bare lige" og det skal lige siges at mit topstykke var afmonteret under denne operation oven i købet :p men det lykkedes til sidst (bare spørg Jacob) :lol: og ja kadan tunlen var også for lille til at hæve motoren nok og kadan skulle afmonteres osv.

    Totalt idioti at lave det sådan, men ok det er helelr ikke hver dag man har behov for at afmontere bundkaret :lol:
     
  6. stardoc

    stardoc New Member

    Joined:
    21 April 2010
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250 D
    Km:
    750000
    Årgang:
    1987
    Så er den ged barberet.... hæv motoren ca 20 cm og løsn krængnings stabilisatoren i højre side så er den klaret. Nok den mest besværlige operation jeg har foretaget længe. Jeg kan anbefale en motorløfter til at sætte i motorrummet og så ellers op på liften. Min fremgangsmåde uden motorløfter er crazy men nu drypper den ikke olie overhoved :D næste projekt....skifte soltag-..skal hele himlen ned??
     
  7. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det afhænger af hvor meget du har brug for at udskifte.
    Er rammen rusten ? - eller er det bare fordi soltaget ikke dur ?
     
  8. UlrikM

    UlrikM Member

    Joined:
    11 November 2009
    Indlæg:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    370000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Kawasaki ZX10
    Bil nr. 2 Km:
    44000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er ingen problem at få bundkaret af uden at tage motoren ud, men rigtigt som de andre skriver, af med motorophæng og kringelstabilisator, og tag kølerkappen af køleren, så vingen ikke kommer i klemme , og så løft motoren det du kan. så er det ingen problem.....

    ´MEN MEN MEN, lov mig at passe på ikke at spænde de 2 bagerste bolte for meget, som sidder op i pakdåseflancen ved krumtappen ved svinghjulet, hvis du er uheldig kan flancen rykke sig en smule, OGSÅ selvom den sidder i 2 stifter, og da den kun har fået flydende pakning fra fabrikken, ja så bliver den utæt.... meget utæt, og så er der kun en vej.... ned med gearkassen... så pas endelig på der....

    God fornøjelse...
     

Del denne side