Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hydraulikolie...?

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af NielsEM, 29 Maj 2010.

  1. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Med fare for at blive degraderet til niveauet under 1.årslærling...: Min 300 TE har en hydralikoliebeholder i højre side (set forfra...), helt fremme ved forlygten, som er tom. Helt tom. Hvad er den til? Hvad skal jeg hælde på (går ud fra at Harald Nyborg-olie til en hydraulisk brændekløver ikke er godt nok...)? Og hvorfor er den tom, måske?

    Kan det have noget at gøre med, at jeg synes styringen er blevet lidt urolig - somom rattet bliver rykket en smule fra højre til venstre i små ryk, og styringen lidt tungere...?
     
  2. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Det er din servoolie, til servostyringen :) så det kan muligvis godt ha noget med sagen at gøre.

    Er fejlen kommet pludseligt, eller er det blevet gradvist værre? Uanset hvad så må der være en utæthed et sted, men om det er en slange panking eller andet, kan man jo kun finde ud af på en måde :)
     
  3. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Øhhhhh.... Helt fremme ved forlygten??? Så er det absolut ikke din servobeholder, men din oliebeholder til niveaureguleringen.... Den er klar og gennemsigtig, tror faktisk der står hydrauliköl på den. Der er alm. "brun" hydraulikolie i min beholder, altså IKKE det røde atf olie som der er i servoen. Grunden til den skaber sig lidt i styringen, er vel at de bagerste støddæmpere går "ned" da de er så godt som kørt tør for olie. Dine støddæmpere er desværre nok lidt utætte.....
     
  4. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Re: Hydraulikolie...? Nu med billede!

    To gode bud... hælder måske mest til det sidste, men kan ikke se hvad farven har været, da beholderen er helt tom. Men der står ganske rigtigt "hydraulik oel" på beholderen, som er af plastik og anbragt helt fremme bag forlygten. Jeg foretiller mig, at servobeholderen må være lidt mere solid, eller? Men hvor sidder servovæskebeholderen så, mon?

    Er det ligegyldigt hvilken slags hydraulikolie, der hældes på? Viskositet, fx?
    Her peges der på beholderen:
     

    Attached Files:

  5. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Det er din olie beholder til de bagerste støddæmper
    jeg bruger alm hydaulikolie klar og har gjordt længe

    det er ikke nødvendigvis dine dæmper der er i stykker
    jeg har set rør være rustet under bilen

    men alfa og omega er fyld noget på start vognen og kør en tur så skal du se så numren op på hende igen
    min er utæt ved en gas kugle det var en ny der blev monteret sidste år som vi bare aldrig fik tæt i banjo bolden

    Om det er det rigtige jeg gør er ikke sikkert nogen mener det skal være den rigtige fra mercedes men sådan er
    jeg bare ikke...

    servo bliver trukket af en rem og er nok en alu farvet bekolder med sort skrue i toppen
    som sidder i højre side af motoren forfra
    tjek den når du er igang
     
  6. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Smut 25: Rust!!!!!!! I en Mercedes fra 1992??? Det er da ikke en Citroén :lol: He he, nej helt klart det kan jo sagtens være et rør eller en banjobolt......
     
  7. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Super, tak for svarene til alle! Af sted til hydraulikolieforhandleren... God weekend!
     
  8. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    nåeh :).. sådan en har jeg jo slet ikke :) så jeg tog bare den der var nærmest :lol:
     
  9. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Ifølge Mercedes, og Gørløse, er det bedst at bruge hydraulikolie der er mærket ZH-M...
    Mener at de tager små 100 kr. for en liter hos Gørløse.

    Og så, som smut25 skriver, skal du nok lige ned under og kigge på dine nivoreguleringsrør :wink:

    Med venlig hilsen...

    Claus...
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvis den har ASD system, kan det også være der den har en lekage et sted
     
  11. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Hvad er ASD... og hvordan ved jeg om den har sådan een?

    (Lyder umiddelbart som noget, der kunne kureres med bredspektret antibiotika... :)
     
  12. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det står i instrumentbordet, en gul lampe hvor der står ASD på
     
  13. NielsEM

    NielsEM New Member

    Joined:
    5 April 2010
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300TE
    Km:
    310000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Triumph Spifire MKIV
    Bil nr. 2 Km:
    88000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Har nu hældt hydraulikolie på, og styringen er blevet fin igen. Ser ikke ud til, at det løber hurtigt ud, så det har nok bare ikke været vedligeholdt (jeg har ikke haft bilen så længe).

    Men så er der noget andet... men det tager jeg i en anden tråd! Tak for jeres bidrag om dette!
     
  14. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Min vogn har ASD (lyder næsten som en diagnose :lol: ) og jeg har bemærket at hydraulikoliestanden er noget lav, så jeg var henne ved den lokale Mercedes-forhandler og købe en liter hydraulikolie.

    Jeg bad om den omtalte ZH-M, men den eneste de havde, var MB 344.0 Zentralhydrauliköl A 001 989 20 03 til hele 169 kr/l. http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/344.0_en.html

    Min bil skal behandles godt, så jeg vil helst hælde den rigtige olie på, men ved nærmere eftersyn skal den da vist leveres tilbage og så må jeg prøve ved en større forhandler. Når en liter ZH-M koster en hund ved Gørløse, virker det lidt som overkill at betale små 170 kr i Spanien!

    PS. Jeg tror lækagen er i det lille rør, der går ind i differentialet. Jeg skal dog lige vente på at cementen tørrer i min nykonstruerede smøregrav før jeg kan se nærmere på det.
    Men diff'et er smurt ind i olie (der dog ikke drypper), så det er da noget jeg skal have løst! :|
     
  15. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan se på din beholder at den er til de bagerste hydrauliske støddæmpere 8)
    ASD har et større retur rør end det som sider i toppen på din, som i øvrigt ikke er skruet på. :| har du selv set det :?:
    Det er da nok årsagen til din utæthed :!: :!: :!:

    Noget Andersen at pumpen som driver din hydraulik olie er en tandem pumpe som også driver din servo olie.
    Og det ses til tider at pumpen bliver utæt i pakningen mellem de 2 pumper så den faktisk blander væskerne sammen.
    Derfor kan du mærke det har indflydelse på din servo styring.
    Så du har med garanti en utæthed i systemmet og evt en defekt pumpe fordi den har kørt tør og der,ed ødelægges pakningerne.

    Tjek også din servo olie for stand og farve, den sider lige under dit indsugnings slange med en sort skrue i toppen.

    Hvis ikke duner så ferm til at rode med det selv, er det klart en opgave for et værksted som kender til denne tandem pumpe og dens hydrauliske bagdæmpere. 8)
    Men det er bestemt ikke godt pumpen har kørt tør :p
     
  16. Dieseldrengen

    Dieseldrengen Member

    Joined:
    8 Februar 2012
    Indlæg:
    83
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Spanien
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E300 Diesel
    Km:
    365000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Volvo V60 D3 Summum
    Bil nr. 2 Km:
    245000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Hej Brabus,

    Jeg tror du forveksler mig med trådstarter - det kan jeg have for at kapre tråden! :cool:

    Og ved nærmere eftersyn, har jeg også forvirret mig ind under Benzinmotorer - selvom systemerne vel er ens... Beklager forvirringen.. :whistle:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nope, jeg har udelukkende svaret på trådstarters spørgsmål og det billede han har oploadet ;)
    Men nej systemet er netop ikke ens på en diesel og en benziner hvad pumpen angår. 8)
    På en benziner køres der med en kombineret servo og hydraulik pumpe (tandem pumpe)
    På en diesel, køres der med seperate pumper til servo og hydrailik.

    På en diesel sker der ofte det at hydraulik beholderen fyldes med olie når pumpen bliver utæt og tager motorolie ind nemlig.
    Det scenarie kan ikke ske på en Benziner, men her kan servo og hydraulik olie så i stedet blandes.

    Men forskællen er blot at en diesels hydrauliske system ikke kan have indflydelse på servostyringen som det kan med en benzin motor som også trådstarter oplever det 8)
     

Del denne side