Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Temperatur...

Emne i 'Dieselmotorer' startet af Martin, 11 Juni 2007.

  1. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har det problem at temperaturen steg lige rigeligt ved vykørsel i sommervarmen idag. den elktriske blæser var ikke igang (jeg hørte den ikke). Da jeg kom hjem lod jeg den kører i tomgang der gik blæseren igang og temp. steg ikke (den lå dog lidt højt).

    Jeg har bøvl med olie i kølevandet - så det kunne måske være toppaknings problemer. Det er kun ved langsom kørsel så jeg syntes som minimum at blæseren bør kører når temp. bare stiger?

    Hvad er oplagt at kontrollere? Den virker åbenbart en gang imellem?
    Kan det være en termostat?
     
  2. Dyvel

    Dyvel New Member

    Joined:
    31 Maj 2007
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hadsten - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Det kan muligvis være din køler der er tilstoppet eller hvor gennemløb ikke fungerer så godt mere. Jeg er selv ret ny inden for mercedes og w124, men mener at have læst at det ikke er et ukendt problem.

    Ud fra din beskrivelse af dit problem med olie i kølvandet i den anden tråd, tror jeg ikke du kan henføre problemet med varmen dertil.

    Jeg var selv ude i "kø kørsel" i dag i heden og temp. på min 300D lå på ca. 85-90 grader hvilket er normalt for min bil
     
  3. Nicki

    Nicki New Member

    Joined:
    30 November 2006
    Indlæg:
    13
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Randers
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer.

    Hvis der er olie i vandet, så er det nok en toppakning der er gået.
    Disse tyske superbiler kan klarer en temmelig høj temp. før de starter for blæseren. Dette er ok!


    Mvh
    Nicki
     
  4. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    hej martin

    vedr. vandtemperatur, så kan termostaten være et godt bud,- men hvis din køler har siddet der i mange år,- kan det tænkes det er ved at være tid til en bytter,- min steg også noget i temp. med den gamle køler,- den kapitulede så ved at blive rimelig utæt,- og efter skift til en ny,- har temp. været stabil siden.
     
  5. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej Martin

    mit bud er også din termokontak der sider i din køler, men ville da også lide kikke på din køler da vis dinne lammeler i din køler er væk er det en god ide at skifte den da det er et problem for bilen at køle vendet ned i denne varme
     
  6. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hvordan er det med køler og aircon? Min bil er ikke født med aircon, det er eftermonteret formodentlig i 1995 da den blev til en GT'er. Jeg formoder køleren er skiftet ved samme lejlighed, det liger i hvertfald en ombytningskøler (men sikker er jeg ikke). Temperaturen er egentlig meget konstant undtagen ved køkørsel (oplevede noget tilsvarende for et par mdr. siden på motorvejen efter at have trillet 140-150 så kom der kø og nålen steg bare (pænt over 90! - uden blæseren gik igang).

    Hvor besværlig er det at komme til den termokontakt - formoder den er marginalt billigere end toppakningen :lol:
    Er godt klar over at toppakningen nok også har haft det bedre. Olien i kølevandet kommer et eller andet sted fra.....
     
  7. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej martin termokontakt sider på siden af din køler, og det er den der bestemer hvornå din blæser skal starte vis du har EL-blæser på og det kunne jeg forstå på dig du hade ?

    vis temperture stiger ved du holder i kø, og ikke nå du køre med høj hastighed
    så er det din køler der skal fornyes
     
  8. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Det forstår jeg ikke helt....

    Når jeg holder stille er det vel blæserens opgave at skaffe luftcirkulation? Hvis den ikke kører er der ikke den nødvendige luft cirkulation og køleren kan følgelig heller ikke køle det den skal - eller er der en anden forklaring?
     
  9. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    jo det er derfor blæser er der, med vis køler mangel store dele af lammeler kan blæser ikke flytte nok varm fra køler,
    og det kan så kun skr ved høje hastighede som på motorvej
     
  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Ja - såvidt er jeg med :)

    Men når blæseren nu slet ikke kører kan den da ihvertfald ikke flytte noget som helst luft.

    Det forekommer mig at der har været en anden tråd desangående? Jeg mener en eller anden var fremme med at køleren ikke skulle være jævnt varm over det hele, hvis der var problemer med køleren. Men det er måske bare mig der husker galt?

    Fantastisk - jeg fandt den gamle tråd. Jeg kan se at flere (Bjarne, Henrik L., m.fl.) fortæller at de havde tilsvarende problem og at det var køleren. De skriver også at den skal være kold(ere) i bunden. Det kan da kontrolleres. Interessant nok kunne jeg se at Thomas1979 nævner termostaten og ir som en mulig fejlkilde.

    Planen må være at mærke temp i top og bund af køleren - er den ens må opmærksomheden rettes mod stikket til blæservingen.
     
  11. uffe

    uffe Active Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,636
    Likes Received:
    22
    Trophy Points:
    38
    Location:
    holbæk
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    E211 320 CDI 3.2 AMG
    Km:
    457000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    W124 300 E-24
    Bil nr. 2 Km:
    324600
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    hej martin
    du skriver du har EL-blæser på ??? så vidt jeg huske findes der ikke en 300 D med EL-blæser til køling at motorvand, men kun til din aircom. som har en eller to el-blæser siden mellem forlygter ,

    så vis det er de to blæser der ikke køre nå du holde stille, forstå jeg det meget beder, da du kun køre nå dit klimaanlæg ville ha mere kold luft,

    ventillator til din køler til at nedkøle din motor sider foran på motor og trække lufte ind i genmen køler

    og vis det er tilfælde at den blive varm nå du holde i kø , så er det din køler der skal udskiftes
     
  12. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Argh - nu tror jeg det er ved at sive ind.....
    Den elektriske blæser er til aircon og kun aircon?
    Blæseren inde i motorrummet er altså den der sørger for luft cirkulation til køleren?

    Så kan jeg godt se at vi er ved at være tilbage ved køleren....
    Omvendt så ved jeg jo også at der kommer lidt olie over i kølevandet, hvordan vil den reagere på en defekt toppakning?
     
  13. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Martin
    en def. toppakning tja har nogen GAMLE fif som jeg plejer og ha brugt :oops:
    men om de virker på en stjerne vogn det ved jeg ikke men:
    1.Hvis man tager olie proppen af og kigger op vil der normalt sidde noget Slam som ligner Kaffe med fløde er der det, blander den vand i olien
    2. ligner motorolien kaffe og fløde samme problem
    3. Ryger den meget hvidt når du kører og bruger vand er den gået ind til forbrændings kammeret. dette vil som regel kunne mærkes ved den ikke kører 113%.
    4. Er der olie farver i vandet i køleren er den gået mellem olie kanal og vandkanal dette vil du ikke kunne mærke.
    Bare lidt GAMMEL Ford fif besvar gerne om de kan bruges på de fine vogne :oops:
     
  14. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for fiffene, kendte dem stort set godt - og jeg kender også prisen på planslibning af topstykke :(

    Det er det sidste der er problemet. Spørgsmålet er hvordan temperaturen vil være ved defekt toppakning. Jeg bilder mig ind at det vil være under kørsel der er problemer - men det er måske ikke hele sandheden?

    Jeg er godt klar over at formeget olie i kølervædsken heller ikke fremmer køleevnen (olie er som rapsbrugere ved det en dårlig varmebære). Men fik skiftet kølervædske for 12K km siden, så der er maks. 3 dl. olie i kølesystemet.
     
  15. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Velbekommen Martin er desværre lidt blank pt men sidder der meget skidt i ribberne nej det har du tjekket siger til hvis jeg får en ide :oops:
     
  16. Claus

    Claus New Member

    Joined:
    23 Oktober 2006
    Indlæg:
    82
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Hvidovre
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Martin
    Jeg havde engang en gammel Saab 99 hvor toppakningen blev utæt og den blev varm da det skete, så det er desværer nok der dit problem med temperaturen ligger :cry:
     

Del denne side