Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Oliemåler

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Anonymous, 2 Maj 2010.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Hej
    Jeg har lige købt min første 124'er. Jeg har lagt mærke til at hvis det er varmt og jeg holder i kø så stiger olie temperaturmåleren. Er det normalt eller er der noget i vejen med køleren? Når jeg kører igen falder den til de ca. 80 som jo er det normale. I min tidligere bil, en Toyota, var olie temperaturmåleren altid konstant på niveau. cute

    To)
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej Sylvian,

    Olietemperaturmåler? Tror du mener kølervæske temperaturmåleren :)

    Det er normalt nok at den stiger ved køkørsel. På en W124 er køleventilatoren en viscose-kobling, og ikke en el-blæser, som det formentlig har været, på din forhendværende "bil" :lol:

    El-blæseren startes af en thermokontakt, og kører fuld gas, indtal temperaturen er faldet tilstrækkeligt.

    I en viscosekobling er der en olie/silikone-væske, som udvider sig og presser sig ud i nogle lameller, når ventilator-møllen varmes tilstrækkeligt op.

    I kold tilstand kører køleventilatoren bare på friløbet på navet. Når så den varmes op, "bindes" ventilatoren til navet, og kører samme hastighed som motoren.

    Det høres tydeligt, når ventilatoren er i indgreb. Det opfattes som en dyb susen/blæsen ved højere motoromdrejninger.
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Bare themperaturen ikke ryger op på de 120 grader, så er der ikngen grund til panik.

    Men de har det jo desvære med at smide den viscosekobling eller thermostaten der ikke åbner helt eller ikke lukker,
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Ja det er kølervæske temperaturmåleren jeg mener. :eek:

    Kan man sige noget om ved hvor mange grader køleventilatoren SKAL gå igang?
     
  5. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hey
    Mener der står 102grader på den nye termostat jeg købte.
    Den åbner i min når den ligger et par milimeter over stregen mellem 80 og 120grader...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  6. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lasse skrev

    Jeg skriver: Tak for oplysningen. Jeg har lagt mærke til det nogen gange ved accellerationer og det har undret mig, da denne susen var der nogen gange og ikke andre. Men nu ved jeg besked. Det lyder forøvrigt meget godt. Som om motoren er vokset i størrelse.

    Hilsen fra henrik
     
  7. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hej,
    Jeg har selv døjet med problemer med stigende temperatur og har fået has på det.
    Jeg endte med at komme frem til dette ræsonnement:
    Selve kølersystemet er jo egentligt uhyre simpelt. Der løber noget vand rundt, som skal flytte varme fra motoren og ud i køleren. Grundlæggende kan der gå to ting galt:
    Der kan være problemer med cirkulationen (dårlig køler eller defekt termostat)
    Den eksterne køling kan være mangelfuld (blæservinge / viskosekobling)

    Hvis det er viskosekoblingen, så vil du KUN opleve problemer når du holder stille, da fartvinden ellers vil sørge for køling. Det forudsætter at der er korrekt cirkulation i kølersystemet (dvs. køleren er Ok og termostaten er OK).

    Køleren kan du kontrollere ved at mærke på den når den er driftsvarm. Den skal have samme temp (den må ihvertfald ikke være kold) i top og bund. Hvis den ikke er det, så skifter du køleren (hvilket er meget let).

    Mit problem var viskosekoblingen, og jeg havde problemer når jeg kørte langsomt med stor belastning (bjergkørsel) og hvis jeg kom 150 km/t på motorvej og så kom i kø. Efter jeg skiftede viskosekoblingen sidste sommer har jeg ikke set den slags bøvl mere, men OK, jeg har stadig den der stegende sommerdag i kø til gode.....

    Viskose koblingen lader sig også skifte som GDS arbejde, men hvis det er første gang så tag køleren af. Man skal vide ret præcist hvor de forskellige skruer og bolte sidder for at kunne føle sig frem. Men det skulle kunne lade sig gøre uden at afmontere køleren.

    Efter jeg jeg skiftet viskosekoblingen, så ligger temp. nålen som klisteret til 82 grader.

    mvh
    Martin
     

Del denne side