Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Susen fra forlygte højdejusteringskontakt

Emne i 'Vakuum-system' startet af Mathiesen, 26 April 2010.

  1. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    På min E320 har jeg susen fra lygtekontakten til venstre for rattet. Susen kommer fra forlygtejusterings hjulet og der er mærkbar forskel på hvordan den står. Susen forsvinder ved højere omdrejninger. Selve kontakten er skiftet to gange og det ser ikke ud til at der er utætheder på samlingen mellem slager og stik. Nogen gode forslag?

    Hilsner,
    Lars
     
  2. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hvordan virker din lygte justering? (ved lave omdrejninger)

    Normalt kan det være kontakten, men da den er udskiftet og du har tjekket samlignerne, så er der næsten kun tilbage at mistænke selve slangerne, de kan have en mindre revne som ikke kan ses før man vrider i gummi slangen og denne utæthed bliver så mindre jo højere omdrejninger fordi vakummet lukker af for utætheden jo mere der suges jo mindre bliver åbningen/revnen.

    Ellers kan det være noget bremse forstærker du høre måske? den drives jo af vakum fra indsugnings manifolden, blot en idé...

    Har du fuld automatisk klima hvor der er en række knapper til styringen og kun 1 temperatur hjul at dreje på ? mange af disse ting styres også med vakum nemlig, men det burde så komme fra midten af bilen kan man sige, men nogle gange høre man lyde komem steder fra hvor årsagen ikke er, fordi det er gemt godt af vejen.

    Eller kan det være der er andre som har en bedre idé end mig måske? bye
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Velkommer til forumet :D

    altså detsto højere omdrejninger, detsto mindre vacum er det, fordi at vacum til lygte justering kommer fra manifolden ;)

    Men det lyder til at det er kontakten, selv om den er skiftet. Men det kan ske man får en dårlig kontakt :?

    Du har vendt vacum slangerne rigtigt ikke :?:
     
  4. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kontakten er skiftet to gange. Slangerne ender i et stik som jeg mener kun kan samles med kontakten på en måde. Lygtejusteringen ser ud til at virker men jeg har ikke tjekket den ved forskellige omdrejninger og mod en væg. Den har eftermonteret Aircon med to temp. hjul. Har ikke tjekket om det kommer fra bremseforstærkeren men når der justeres på lygterne ændre lyden sig.

    Ellers sidder jeg bare med et stort smil på - endelig har jeg fundet et forum på dansk som der er gang i. Min omgangskres fatter ikke at min glæde ved min "gamle spand" så det er dejligt at finde ligesindede. Jeg kan desværre kun bidrage med erfaringer som bruger af MB.

    Hilsner,
    Lars
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Hej Mathiesen - og rigtig hjertelig velkommen.

    Bare rolig - dine historier, kommentarer og erfaringer med MB, er mindst lige så meget værd som tekniknørdernes bidrag her på forum. Vi kan bestemt ikke undvære deres gode input. De har reddet mange af os fra "mekanikeres" skiften komponenter til fejlen blev fundet og pungen blev lettet men alles bidrag er væsentlige for det sammenhold der er mellem os. ( Fedt at du kører benzinbrænder og ikke en af disse ildelugtende oliekogere :D )

    Der er også en masse andet i vores vidunderlige verden af gamle fede 124'ere der kan ryste os sammen. Som du kan se mange steder på forum, er der den første week-end i september vores træf på nordfyn hvor vi mødes og sparker dæk, spiser god mad og holder et lille lotteri med gode gevinster fra vores sponsorer. Ellers er der også gang i lidt garagemøder rundt omkring som kunne være interessant. Det eneste man skal medbringe er glæden ved disse dejlige stjernekrydsere.

    Som du sikkert også har bemærket ligger der også en stor del viden, tegninger, diagrammer mm. som folk velvilligt stiller til rådighed. Det er bare at spørge løs. ( søg evt. lige lidt på forum først. Det kan være der er halvtreds andre der har haft problemet før dig he-he )

    Og så skal jeg nok lade være med at hi-jacke din tråd yderligere.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvad med pakningerne i vacum stikket?
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er du selvfølgelig helt sikker på at lyden er fra kontakten,har du evt haft kontakten lukket inde og set om lyden ophøre?
    Når du har skiftet kontakt,er det til en ny eller brugt?
    Der kunne jo godt være en revne i en af de 3 pneumatik slanger som går til kontakten..
     
  8. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Kontakten er begge gange skiftet til en ny original. Første gang var det værkstedet, som også pakkede stikket og godt 20cm af slangerne ind i isolerende materiale med tape omkring (kunne åbenbart heller ikke få lyden væk) anden gang skiftede jeg den selv da svaret fra værkstedet var at "den altid sagde noget" - typisk værkstedvås når kunden bliver for stædig (undskyld til alle andre mekanikere men jeg har jo betalt regningen). Jeg vil tjekke de forslag der er kommet og vende tilbage med mine erfaringer - forhåbentlig klogere.
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Sikke da et dejligt brugbart svar fra nogle som er uddannet og oveni købet forlanger penge for hvad de laver,sagt på en anden måde så kan man ikke løse dit problem..
    Kontakten skal selvfølgelig ikke sige lyde på nogen måde..
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    "Den altid sagde lidt.." NEJ, det gør den ikke! :angry:

    For at lette vacuum-lækage-søgningen, så kan man bruge et stetoskop, uden "pinden".
    Således at man altså bare har en åben slange som "spids".

    Herved kan lyden nemmere lokaliseres, da lækage-susen vil forstærkes, gennem stetoskopet :idea:
     
  11. Bendix

    Bendix Well-Known Member

    Joined:
    22 Januar 2007
    Indlæg:
    4,466
    Likes Received:
    50
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +60 / 1
    Min bil::
    w124 E420
    Km:
    225
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    A207 E250
    Bil nr. 2 Km:
    185
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Ojj Lasse68 er du gået i træning til at levere forumets længste indlæg? Der er nu stadig et stykke op til nr. 1 endnu, hvem er mon det :D ?

    Men du glemte lige at nævne at vi jo skal i Drive In Bio på torsdag, se andet indlæg.


    Bendix
     
  12. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Drive In Bio - lyder spændende, skal desværre til Kashmir koncert med min datter - jeg hæver nok gennemsnitsaldren 30 år :D
    Får tjekket min kontakt i weekenden og vender tilbage med mine erfaringer .
    /Lars
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    bum bumelum, mon der er nogle hentydninger iemmel linierne :lol:

    Gennemsnits alder på 30 år, jeg tror sgu egentlig den er noget højere,,, :lol:
    Men derimod kan du bidrage med forummets yngste W124er 1997, det var jo i går næsten :yipi: de fleste andre køre jo i 80er modellerne eller 90 til 93 modellerne, selvom det snyer mest af 04 modeller, så er der jo næsten flere wanna bee 94ere (model updated) end der er de rigtige 94er modeller her :mrgreen:

    Så velkommen til i den yderst fine og helt rigtige cabriolet med den rigtige motor og de rigtige farver, ah næsten, der er kun 1 cab der overgår dit vidunder, og det er en originale Mercedes-Benz E36 Cabriolet ;love men ellers så har du en rigtig fed W124er synes jeg :gr8:
     
  14. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Tak for de pæne ord. Den har dog voldt mig visse problemer selvom det er en "dansker". Mere herom i andre indlæg.
    Har tidligere haft 300D fra 87 og 92 samt en 190D og 190 2,5D så jeg har været gennem dieselalderen :coolguy:
    E36 Cabrioletet har jeg savlet over mange gange men det bliver nok ved det :cry:

    Det der med gennemsnits alder var nu ment til koncerten med min datter - her er de nok ikke en dag over 20, men hva' så længe man køre i Mercedes :-D
     
  15. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Velkommen til ihvertfald man skal værne om sine børn lige pludselig er de væk og har sin egen familie hovsa....

    Men du har verdens bedste havefest tilgode uanset fødselsår....

    Tror du de hentyder til dig Brabus.... det kan jeg ikke tro :whistle: :whistle: :jap: :lol:
     
  16. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nja :lol:

    Der bude være sådan en, sorter alle indlæg efter længde :lol: så kom alle mine automatisk før nogen andres indlæg :mrgreen:
     
  17. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja eller til aller sidst :lol: :lol:
     
  18. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    :D 8)

    :nakkal:
     
  19. Myc

    Myc New Member

    Joined:
    11 April 2010
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kbh.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300 E
    Km:
    321000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Beachbuggy
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1961
    Jeg har haft fuldstændig samme problem som dig, på min bil var det vakumslangen der var hoppet af ved h. forlygte.
    efter slangen er sat på plads er der ikke en lyd fra kontakten. Men kun en kort lille hvislen fra kontakten, når man drejer lygtejusteringen til en ny opsition.


    -Michael
     
  20. Mathiesen

    Mathiesen New Member

    Joined:
    25 April 2010
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E320 Cabriolet
    Km:
    192000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Begge slanger sidder fast i forlygterne og jeg kan ikke høre susen derfra - er iøvrigt vanskeligt grundet motorlyd.
    Har endnu engang tjekket kontakten (skiftet to gange til original), den kan kun sidde på en måde. Når den er afmonteret er der samme susen fra slangerne, lyder som om det kommer fra den midterste af de 3.

    I motorrummet kommer lyden fra gummisamlingen lige ved bremseforstærkeren. Når jeg klemmer den sammen stopper det og lyden forsvinder så snart jeg lytter andre steder.

    Den pinke går sammen med to andre af samme farve (kan ikke ses på billederne) ind i kabinen og må være de tre der sidder i kontakten. De to andre, kommer de fra forlygterne? Hvad med den grå, den blå/grønne og dem der sidder fast på de gule samlinger?

    Justeringen af begge lygter virker og det ser ikke ud til at der er forskel på tomgang og flere omdrejninger.

    :cry: :cry:

    Iøvrigt god ide med stetoskob - jeg brugte en Shell engangstragt. Har sikkert set hylende morsomt ud.
     

    Attached Files:

Del denne side