Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Forskel på 260E og 300E

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af vrag, 24 April 2010.

  1. vrag

    vrag New Member

    Joined:
    14 Februar 2010
    Indlæg:
    32
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D Stcar
    Km:
    0
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Toyota Starlet Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    200000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hvad er forskellen på disse 2 biler (motor)
    Hvad er bedst hvis man kan sige det sådan ?

    Hvad med økonomien i dem ?

    Rust i dem ?

    Og andre fejl ?

    MVH Claus offtopic
     
  2. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Det er minimalt med forskjeller, utover at 260 er 2.6 og 300 3.0. De har samme type motor (M103).
    300 har høyere effekt og dreiemoment (naturlig nok), men ditto noe høyere bensinforbruk.

    Jeg hadde en ´87 260 E for noen år siden, og selv om man alltid ønsker seg mer motor, var det aldri noe stort savn. Det var helt ok med krefter selv i den lille sekser.

    260 hadde av en eller annen grunn et dårligere rykte/var mindre ettertraktet, ihvertfall her i Norge, og det kan virke som det samme gjaldt i mange andre land også. Flere har ihvertfall sett det som en mulig årsak til at E-klasse 240 beholdt sin betegnelse selv da den fikk en 2.6-liter fra 2001-modell, og ikke ble omdøpt til E260.

    Uansett en god motor så lenge alt fungerer. Oljelekkasjer og problemer med innsprøytningen oppstår etterhvert som disse nå begynner å bli riktig gamle.
    Bilene er etterhvert også så gamle at man bør se etter rust også på andre steder enn det som var typisk på disse for 10-15 år siden, men rust i bærende konstruksjoner skal du ihvertfall være obs på. Forskjermer, hjulbuer, jekkfester/kanaler, bakskjermer i bakerst hjørner ned mot støtfanger, under baklykter (spesielt venstre, merkelig nok), gulv, rundt sidevinduer, rundt soltak, rundt antenne, under list på koffertlokk.
    Spesielt etter 1990 gjorde W124 en god figur med tanke på motstandsdyktighet mot rust, men enhver bil som blir lagt i saltlake vil ruste.
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    foreskellen er 160/166 hk og 180/188 hk med og uden kat , thats it !!
     
  4. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Nej, gearingen er også en anden, ligeså er gearkassen hvis det er den automatiske :yes:

    Og 260E er omdrejnings begrænset i 1 gear og tager kun ca. 4500 Omdrejninger før den skifter til 2 gear.

    En anden væsentlig forskæl er også at mens 260E er meget lydsvag og levere sin ydelse med ynde, så snerre 300E væsentlig mere og har et højere støj nivaue end 260E også omtalt af mange tests af dem i sin tid.

    Jeg har været så heldig kan man sige at mine forældre den gang både havde en 260E og en 300E fra 86 og 87 mener jeg de var.

    Og ingen tvivl om at 300E snærre noget mere når den får lov at arbejde end 260eren gjorde. men ja jeg syntes egentlig også at 260E var rimelig kvik og havde masser af overskud og så meget hurtigere føltes 300E heller ikke.

    Der var jo fkatisk en grund til MErcedes begrænsede 260E i sit 1 gear til kun 4500 Omdrejninger, dette var for at skabe et større spring op til en 300E i prestationerne, men er man først oppe i fart, så føles de rimelig ens, med eneste forskæl i at 300E levere poweren lidt mere hidsigt og med en marginal bedre ydelse.

    Men ja sådan overordnet er det samme bil, samme motor bare med lidt forskæl i ydelse/effekt. ;)
    De har også et lille ry for at slide knasterne op relativt hurtigt, men det var mest de første modeller før 90
    JEg har i hvertfald været vidne til mindst 4-5 stk. som har fået skiftet knast inden for et relativt lilel Km. tal. men det er nok ikke en general fejl, men noget nogle af dem lider under.
     
  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Helt enig med BRABUS omkring topstykket. Det er ikke ualmindeligt at toppen skal af ved 300k og al indmad skiftes.

    Ud over det kan jeg sige at 260'eren kører som en lydløs limousine og umiddelbart virker lidt død i det lige til den får nogle :whip: og trædes ud gennem gulvbrædderne.
    Så tror den sgu at den er en racerbil :yipi: og knalder RPM op på 6200. Så forsvinder de fleste som små ligegyldige prikker i bakspejlet. Man sidder tilbage med følelsen af uendelig lykke og er temmelig selvfed. :love: :whistle:
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Indtil noget der ligner en 300E kommer drønene fordi med en endnu mere selvfed stoder bag ratter og et lille brabus skilt på bagklappen 300 hypper og 400Nm, han hedder BRABUS :lol:

    Men indtil videre er hesten trukket ud af kampen for at drikke vand og samle nye krafter :lol:
     
  7. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    ting tager tid... :lol:
     
  8. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    personligt synes jeg der er en mærkbar forskel på de 2 maskiner... havde valgt en 300 til hver en tid - den går altså noget mere jævnt end en 260'er.... de er lidt sløvere :D
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    20hk er alligevel en del når man er under de 200hk.
     

Del denne side