Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hjulet skraber på

Emne i 'Fjedre, Støddæmper, sænkning' startet af mikkelgrønlund, 26 April 2010.

  1. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Har haft lidt udfordringer med min 124'er siden jeg hentede den i tyskland. Mercedes i Nykøbing F. har hjulpet mig med at få bilen til at ligge nogenlunde lige højt foran og bagpå. Vi har skiftet mellem forskellige fjedre og har eksperimenteret med at skifte gummiringene. Bilen er nu lige - men står måske en anelse højere end normalt. Desværre er der opstået et nyt problem. Det højre forhjul rammer både skærmkanten og øverst i selve skærmen. Det sker godt nok kun når jeg dykker ned i et ordentligt hul i vejen - eller ved virkeligt skarpe venstresving (ved høj fart). Bilen kører på 16" fælge med 205/60 dæk. Fælgene er en kopi af den originale (se mine billeder). Støddæmpere og fjedre er originale og tjekket af Mercedes.
    Da bilen har haft en skade på fronten og i den venstre side, forsøgte Mercedes at måle på, om der var noget der var skævt her. Men det var ikke rigtigt tilfældet. Er der nogen der har bud på hvad problemet kan være?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Dit hjul er lige en andelse for stort.

    Normalt køre den jo med 15/60

    Så i det at du køre med 16 ". så burde det nærmere hede 16/50
     
  3. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
  4. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Mener også det er 195/65/15 der er standard. Og lægger du de tal ind i tabellen, ser man, at 205/60/16 passer perfekt.
    Prøv at se vedhæftede screenshot fra wheels.dk
     

    Attached Files:

  5. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Uden at være ekspert, så tror jeg Mercedes er kommet til at sætte nogle bløde standardfjedre i din bil.
    Det er vel noget nær den tungeste variant du har og skulle vel egentlig have de hårdeste MB-fjedre overhovedet. Mig bekendt laver MB flere forskellige hårdheder i fjedre og spørger derfor altid til stelnummer for at sikre at de kender udstyrsniveauet ( vægt ) for at sikre den rette hårdhed.
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Hmm, tabellen har talt :) Øv at man ikke kan huske alle tal i hovede :?

    Den eneste mulighed for at få hjulne til at støde på er enten med forkerte bære arme eller for store hjul
    eller som der siges, er fjedrende de forkerte.

    Men i sidste ende, så er det jo ikke en tryllekunst. Hvornår begyndte det, efter du fik rettet højden? fordi så er det nok noget med det at gøre :)
     
  7. JesperFilli

    JesperFilli New Member

    Joined:
    25 August 2009
    Indlæg:
    38
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    174000
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    På sportsline modellerne er standarddækket 205/60/15.

    På Gørløses hjemmeside er fælgsæt beregnet til w124 i 16" monteret med 205/55 dæk.:
    http://autoimport.dk/mercedes_webcatalo ... U-16-FU-V/

    Problemet er derfor nok, at dine dæk er for store - trods det at tabellen siger noget andet.

    Mvh
    Jesper
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så to jeg ikke helt fejl:)
     
  9. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Tak for godt input! Jeg tror svaret alligevel må ligge i de lidt for store hjul, da der ikke er ændret andet en hjulstørrelse og fjedre foran. Og da de fjedre der hører til bilen i henhold til stelnummeret, løfter bilen for højt, har jeg ikke rigtigt mulighed for at køre med andre end dem jeg har nu :(
    Vil gå en profil ned når jeg skifter dæk næste gang. Overvejer at sætte 225/50/16 bag på og så 205/55/16 foran.
    Nogen der har erfaringer her?
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Profilen på hjulne skal være den samme for og bag.
    Ellers ville du få problemer med abs
     
  11. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hvorfor det?
    Og da tallet for profilen jo er udregnet som en procent af bredden, vil et 55 profil dæk i 205 bredde jo være lavere end et 55 profil dæk i 225 bredde.
    Er der noget jeg har misforstået her?
     
  12. uhadada

    uhadada New Member

    Joined:
    20 Juli 2009
    Indlæg:
    8
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 230E
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der er ikke noget du har misforstået, de 2 dækstørrelser du nævner afviger kun med ca 1 mm i diameter.

    1: 195/65R15 = 195*65/50+15*25,4 = 634,5mm diameter | 1993,34mm omkreds
    2: 205/55R16 = 205*55/50+16*25,4 = 631,9mm diameter | 1985,17mm omkreds
    3: 225/50R16 = 225*50/50+16*25,4 = 631,4mm diameter | 1983,60mm omkreds

    Dvs. at dæk 3, som er det dæk med den største afvigelse fra det originale, kun er 0,49% mindre end dæk 1 (100-631,4/634,5*100).

    De nuværende dæk: 205/60R16 = 205*60/50+16*25,4 = 652,4 mm diameter, dvs. de er 2,82% større end de originale.

    Når man sammenligner disse tal med dit screendump fra wheels.dk, kan man så undre sig over hvordan de udregner deres "omløbsdiameter".
    Hvad betyder dette i øvrigt? Rullediameter, omløbsdiameter.. Ordet "Omkreds" har tilsyneladende mange misvisene synonymer.

    Alt dette talpladder hjælper nok ikke meget på dit egentlige problem, beklager ;-)
    Det er dog værd at tage med at de faktiske mål på dæk ofte afviger fra de oplyste.. både til den ene og den anden side.

    EDIT: Du skriver at fælgene er en kopi af de originale, men har de også samme ET? Hvad med camvinkel, er den som den skal være?
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg kan også skære det ud i pap.

    Rulle diameteren skal være den samme for og bag til hvis du har abs.

    1-2 mm er nok til at få abs til at gå i fejl ved en 120-130 kmt
     
  14. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    OK - forstår problematikken. Men 1 - 2 mm forskel er der helt sikkert også på de fleste slidte dæk. Og især når man kun skifter dæk parvis (f.eks. når forhjulene er blevet for slidt) - og det er jo fuldt lovligt.
    Jeg har skrevet til FDM for at få Deres mening om sagen. Giver det videre når jeg har hørt fra dem.
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er ikke andet for end at prøve:)

    Har bare set det før på en 190er, hvor der var lavet samme nummer. En fejl der var svær at finde!! hjulne så jo ens ud, men den lille forskel var åbenbart nok.
     
  16. trolle

    trolle New Member

    Joined:
    30 Marts 2008
    Indlæg:
    28
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E300TD
    Km:
    478
    Årgang:
    1999
    Hejsa

    har samme problem nogen der ved hvad det endte med for mikkelgrønlund ?
    hos mig kom det lidt af gangen først i den ene side og så i den anden bare hjulene var drejet lidt kørte de på ved en lille blød opkørelse også selv om man kørte kige så stille. Hmm nye
    støddæmper på det hjalp ikke så nye fjedre det hjalp heller ikke har nu fundet ud af at mine bøsninger i bærearmene er helt færdige ved ikke om det kan gøre det men har ikke mange ideer tilbage skal se om jeg kan få dem skiftet i weekenden.
    Da jeg har kørt 2 år på de samme fælge/dæk og ikke haft problemer kan det jo ikke være dem,var sikkert heller ikke fjedre/støddæmper men nu kan de da lidt igen :) tak for en rigtig fin side og alle de gode fif Hilsen Michael.
     
  17. mikkelgrønlund

    mikkelgrønlund New Member

    Joined:
    10 December 2007
    Indlæg:
    85
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Allerød
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E280 TE
    Årgang:
    1996
    Hej Trolle,
    Tja - jeg gik en størrelse ned i dæk, og nu er problemet løst.
     
  18. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Hvis det virkelig er et problem der er dukket op over tid og uden at du har skiftet til andre hjul eller dæk, så ville jeg mistænke dine fjedre for at være knækket!
    Det sker!
    Men du siger, du har skiftet dem... Så er spørgsmålet om du har fået tilstrækkeligt hårde fjedre i, og derefter om du skal have nyt gummi over fjedrene.
    Med mindre selvfølgelig nye bøsninger i bærearmene løser problemet!
     

Del denne side