Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olieskift på en aut. gearkasse - røg fra bilen.

Emne i 'Automatgear' startet af Ertu, 11 April 2010.

  1. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hey folkens

    Jeg fik skiftet olie + oliefilter på gearkassen og motoren i går - lille service. :)

    Først kom jeg lidt gearkasseolie ca. 1-3liter, og bilen var selvfølgelig slukket. Og pludselig ku jeg høre at noget under bilen og ku se at en del af gearkasse olien spildte (ikke dråber,men en del) - der tænkte jeg, at det måske var nok, fordi bilen ikke var startet. :lol:

    Herefter kom jeg motorolie og startede bilen og kom de resterende ca. 3 liter gearkasseolie - altså ca. 6L i alt.

    Jeg kom selvfølgelig til at spilde lidt under påfyldningen af olie til gearkassen gennem oliepinden + den spildte af af selv på undervognen.

    Da jeg så var ude og køre i går ku jeg se på bakspejlet at der kom grå/hvid røg bagfra på motorvejen (kørte 100km/t) og trak med det samme til side, og ku se at røgen kom fra ved mellempotten - mere hen mod gearkassen. :gasp:

    Hvad kan det skyldes??

    Jeg tænker på, at den spildte gearkasseolie har klisteret sig fast og når så bilen bliver varm så begynder den at ryge - lyder det logisk??

    Har givet den en vask i Statoil, men hvor meget hjælper det med at rense undervognen - ik særlig meget tror jeg..

    Eller kan det være andet der gør at den ryger pludseligt efter den lille service der er foretaget på bilen??
    Andre der måske har været ude for det samme ?? eller kan fikse noget til min kære 124 :rofl:


    Vh

    Ertu
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Dit olie kommer ud af gearkassen(åndings ventil) hvis man ikke fylder lidt på ad gangen og starter motoren så det kan komme ud i konveteren..
    Så tror ikke du skal være bange
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja, motor og gearkassen skal være varm, motoren skal køre og bilen skal stå i P når du fylder gearolie på.
    Det lyder til at den spilte olie har ramt udstødningen, så det forklare jo røgen
     
  4. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Oki tak gutter, nu er jeg meere rolig.. :)

    Har lige kørt en tur på ca. 25-30km.. For at måle gearkasseolien, den var faktisk ca. 2cm over max stregen .. altså der er for meget gearkasse olie i - kan det passe ? eller skal jeg kører mere i den for ku måle mere nøjagtigt?

    Vil der ske noget hvis der er for meget gearkasse olie i ?
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej ,- du må ikke køre med så meget for meget olie på gearkassen.


    problemet er garanteret at du ikke har tømt konverteren,- men kun gearkassen. ! - ca. halvdelen af olien er i konverteren, og skal tappes af via en aftapnings prop i konverteren,- den finder du ved at dreje konverteren til aftapnings bolten kommer til syne i bunden. :)
     
  6. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Hej Bjarne,

    Vil der ske noget hvis jeg kører med den med så meget olie???

    Og har du evt. nogle billeder af hvordan jeg kan tømme konverteren - for har kun tømt gearkassen. For jeg kan ik lige scanne det ind i hjernen når du siger "den finder du ved at dreje konverteren til aftapnings bolten kommer til syne i bunden" - giver ik mening :lol:

    Findes der billeder nogen steder - er blank lige nu.. :roll:
     
  7. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg finder et billede,i bund og grund,huset omk svinghjul er det et hul i bunden af ,når du drejer kommer en unbracobolt til syne,når den skrues ud tømmes konverter..
    Det kan godt være lidt svært at ramme bolten helt præcis når motoren tørnes
    Der er stregmarkering nr 2
     

    Attached Files:

  8. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ku være fantastisk med nogle billeder.

    Er det rigtig forstået at olien i gearkassen skal tømmes og skrues af, for at ku komme til konverteren?? eller kan jeg komme til konverteren direkte uden at skulle tømme og skrue gearkassenbundkaret af ?
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Forkert intet skal afmonteres for at tømme konverter ud over et undervognsafdækning....Du tager blot bundprop på gear og konverter og lader olien tømme ud..
     
  10. Ertu

    Ertu New Member

    Joined:
    8 November 2009
    Indlæg:
    98
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 280 E
    Km:
    242
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    uhaa er der fordi det er sidst på ugen jeg ik kan fatte det :D

    Men på billede med gearkassen, er det den markering lige under 1 tallet der er unbracobolt ?

    Eller hvis du lige vil kort fortælle hvordan jeg punkt for punkt gør :lol: - så er du en guttermand.. :yipi:
     
  11. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1 er tømning af gearkasse,bundprop i kasse,den du løsner når du skal indtil filtret
    2 er konverter bundprop.
    Du bliver jo nød til at tømme alt olie igen hvis du ikke har tømt konverter for olie,så har du blandet nyolie med gammel= en ommer.
    Stregmark 1 bundprop i gearkasse
    Stregmark 2 er din bundprop i konverter,motoren skal tørnes før den kommer frem og den er ikke særlig stor..
     
  12. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej det er nummer 7,det er boltene som holder gearkassens bundkar
     
  13. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
  14. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Geniale svar på dette spørgsmål og særdeles lærerigt!

    Jeg skal igang med at skifte gearkasseolie og filter i den nærmeste fremtid for første gang, og ovenstående svar har hjulpet meget.

    Keep up the good work!!!

    Mvh.

    Thomas
     
  15. Bindse

    Bindse Active Member

    Joined:
    1 Oktober 2007
    Indlæg:
    1,197
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +11 / 0
    Min bil::
    W201 190E 2.0
    Årgang:
    1985
    Hejsa

    Jeg samler altid olien op i en gammel sprinklervæske beholder når jeg skifter motorolie, automatgear, servo og bagtøj osv. Så kan jeg nemlig følge med at se hvor meget olie der skal på igen. Specifikationerne siger eksempelvis 6liter motorolie på men har ikke kunnet få mere end 5liter på ved olieskift. Så undgår du at spilde de dyre dråber og specielt automatgear kan ikke tåle for meget olie, så olien ikke cirkulere frit og varmen ikke komme væk og så brænder den af...

    med venlig hilsen

    _BO_
     
  16. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du må have læst forkert vedr 6 liter olie på maskinen,det korrekte er 5 med oliefilter skift m102.
     

    Attached Files:

Del denne side