Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Bremser - brug af kobberfedt

Emne i 'Bremser' startet af TC260, 9 April 2010.

  1. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Hej alle

    Jeg har læst forskellige indlæg om skift af bremser herinde, og har som følge heraf været forbi Mekonomen i Herlev for at købe Ate bremsepasta.

    Og her fik jeg rystet min barnelærdom omkrong brug af kobberfedt på bremserne. Jeg har altid lært at man skal smøre klodserne og calibrene (der hvor klodserne sidder) med kobberfedt, men ifølge Mekonomen skal man IKKE bruge kobberfedt på bremserne, idet kobberfedt nedbryder gummi og dermed risikerer at ødelægge gummimanchetten, hvis det kommer i forbindelse med denne. Istedetfor skal man ifølge dem bruge noget keramisk bremse "et eller andet".

    Er der nogen der kan kommentere på dette?

    Skal man afstå fra at smøre klodserne med kobberfedt?

    Mvh.

    Thomas
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har altid smurt mine klodser med kobberfedt,dog ikke hvor der er mulighed for at der røre gummipakninger..
    Jeg ved også at mange er gået væk fra at benytte sig af det.For det første er det varmeisolerende og vil derfor øge varmen ved opbremsning. Det giver højere temperatur på klodser og skiver og øget risiko for skæve skiver. Du må kun smøre hvor klodserne lækker an på kaliberen ikke hvor den står på kaliberen og ej heller på stemplet.
     
  3. SOBATECH

    SOBATECH Well-Known Member

    Joined:
    18 Juli 2009
    Indlæg:
    1,209
    Likes Received:
    25
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland Jægerspris
    Ratings:
    +26 / 0
    Min bil::
    R129 SL 500
    Km:
    189000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    w124 300E24 AMG E34
    Bil nr. 2 Km:
    357000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1989
    Hej

    Ja jeg har også brugt altid brugt kobberfed men dog kun på kontakt fladerne på bremseklodserne. Og så selvfølgelig på alle skruer. har aldrig haft problemer i den hensene 8)

    Hilsen Søren
     
  4. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Ditto........alt med måde, et ganske tyndt lag er nok...desuden afhjælper det "hylende" bremser......
    bluestar
     
  5. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ....og Ball sweateren og sejlerskoene går i stadig med ;)

    Keramisk bremsepasta har ikke kun bedre egenskaber end kobberfedt, mht. effekt på gummi.
    Det er et ufarligt og ugiftigt produkt at arbejde med i sammenligning,

    Der er ingen grund til at være rystet i grundvolden, nye produkter kan altså godt være et fremskridt...også selvom de gamle virker :-D
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja vi er stadig nogle som går i ball sweat og ball 5 lommers bukser og dertil hørende timberland sko,kobberfedtet lå sgu på samme hylde iøvrigt :lol:
     
  7. TC260

    TC260 Member

    Joined:
    16 Juni 2009
    Indlæg:
    418
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    W124 260E
    Km:
    334000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    W126 300SE
    Bil nr. 2 Km:
    184000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Okay, jeg går på jagt efter noget keramisk bremsepasta - det lader til at være det helt rigtige i disse moderne tider.

    Tak for input'ene.
     
  8. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Jamen så passer vi jo godt til vores gamle biler

    Fremskridt??? Hvad ska' vi med fremskridt?? Hvorfor tror du vi kører i en ældre Mercedes??? :lol:
    Igen er det noget miljømæssig som bestemmer hvad trenden er :whip: ......hvis vi ønsker at forgifte os selv med kobberfedt, så lad os det... 8)
    bluestar
     
  9. Kaptajnenlazz

    Kaptajnenlazz New Member

    Joined:
    15 Februar 2010
    Indlæg:
    67
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Svendborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124T 300TD
    Km:
    736000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mercedes laver noget lækkert org. bremsepasta. - Det virkede en del bedre en kobberfedten. ( Bremserne groede ikke fast imellem service ). Kommer i en fin lille bøtte hvor låget har en lille pensel;-) SMART ;)
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nemlig.
    Og det fåes enda i små fine "portionsanretninger"
     
  11. UlrikM

    UlrikM Member

    Joined:
    11 November 2009
    Indlæg:
    158
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250D
    Km:
    370000
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Kawasaki ZX10
    Bil nr. 2 Km:
    44000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kobberfedt er djævlensværk til bremserne, ikke nok med at det ødelægger gummiet i glidere og manchetterne i stempler, det får også dine glidere i kaliberne til at, gro total fast i løbet af ingen tid...
    så hvis man endelig vil smørre glidere og stempler, og brug noget ganske alm. fedt, (helst molykote fedt) hvis du ikke har noget rigtig bremse fedt...
     

Del denne side