Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Skift i automatgearet

Emne i 'Automatgear' startet af bjarne124, 12 Marts 2010.

  1. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej folkens, tak for et godt forum.
    Jeg har en 300 D fra 1986,men så vidt jeg ved plejer sådan en at starte i 2 gear,
    når man accelererer roligt og så bør den jo kun skifte 3 gange. 2-3-4.
    Min skifter dog 4 gange, og det gør den altid. Har i en ide om hvad grunden kan være til dette?
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Er du sikker på at det ikke bare føles sådan? det kan godt snyde lidt hvis bremse båndne og koblingerne er lidt hårde i det.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min gamle 124'er fra 12/87 gjorde det samme.
    Den var også altid frisk på en hurtig nedgearing når man skulle accelerere - altså lidt friskere end de fleste. :)
    Dejligt når man kører med tung campingvogn.

    Det er et spørgsmål om justering af kablet på højre side af motoren.
     
  4. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    ja det er lidt underligt med den?, for jeg havde en 250D og den skiftede kun 3 gange med mindre man trådte pedalen helt i bund så skiftede den ned i første men den her starter i 1. og skifter så 3 gange herefter og det har altid undret mig lidt?? men kører ellers kanon.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvis du gerne vil have den til at skifte som din 250'er, så skal du bare klikke kablets kuglehoved af, og justere kablets længde så det går lige ned over kuglen.
    Altså uden at trække i kablet.
     
  6. bjarne124

    bjarne124 Member

    Joined:
    1 April 2009
    Indlæg:
    134
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 E250
    Km:
    251
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Opel Astra 1.6 Aut.
    Bil nr. 2 Km:
    134000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    mange tak for de hurtige svar jeg vil lige prøve at justere det kabel, for det er lidt træls at den er så ivrig efter at komme af sted når man holder stille i D. dejligt med nogle flinke folk der vil gi gode råd, mange tak for det.
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Der sidder da også en rustfri forbindelse mellem speedertræk og kabel til gearkassen, det går tværs over topdæksel, der sidder en skrue i en aflangt slids. Prøv at løsne skruen og slække en lille smule på stangtrækket, så speederkabel trækker mindre i kabel, det plejer at virke, og tager ca. ½ minut.
    Omvendt skal trækket spændes op hvis den skal starte i et tidligere gear.
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er korrekt.
    Men jeg plejer lige at klikke kuglehovedet af, for at have lidt pejling med hvor den stod, og hvor den skal hen.

    Jeg vil gætte på at du skal trække lidt i kablet for at kunne klikke det på som den står nu - vel ca. et 1/2 kuglehoved.
    Jeg tror at det du søger, er en indstilling hvor kuglehovedet kan klikkes på uden at trække i kablet.
    Men du kan prøve dig lidt frem til du finder den opsætning der passer til din kørestil - det er jo nemt at ændre igen.
     
  9. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Nu vi er inde på i hvilken gear vore skønnebiler starter og hvorledes de skifter, vil jeg gerne spørge andre her på 124forum, der har en turbodiesel i hvilken gear jeres biler starter.
    Min 250 turbodiesel starter altid i 1. gear og har altid gjort det.....Jeg har fået at vide på MB i Thisted at alle 250D turbo modeller starter i 1.gear.
    Min tidligere 300D startede altid i 2.gear.
     
  10. NJGA

    NJGA New Member

    Joined:
    8 August 2007
    Indlæg:
    101
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Thisted
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W 204 CGI
    Km:
    52000
    Årgang:
    2011
    Bil nr. 2:
    VW 1302 LS CABRIO
    Bil nr. 2 Km:
    37000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1971
    Slet ingen der kan svare på mit ovenstående spørgsmål????????? :(
     
  11. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    min 300 turbo starter også altid i 1 gear , uden at vide det tror jeg ovenikøbet at 1 gear er lavere på en turbo , da jeg mener at der ikke er så meget moment i lave omd som uden turbo har de sikkert ændret der for og få fornuftig start
     
  12. sualc

    sualc Member

    Joined:
    19 September 2008
    Indlæg:
    509
    Likes Received:
    14
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Kattehale - Birkerød
    Ratings:
    +15 / 1
    Min bil::
    s204 c350 CDI
    Km:
    185
    Årgang:
    2012
    Min E300-24 TD skifter 3 gange når jeg accelrerer... Jeg mener at det er en 4-trins aut. gear som ligger i så den bruger alså også 1. gear ved start.
    Min moter er så vidt jeg husker en OM 606. Er jeg helt gal på den er jeg meget modtagelig for nye oplysninger :)
    Stel nummer er: WDB 124 191 1F ......

    Mvh Claus...
     

Del denne side