Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gratis 4-PLUS eftersyn

Emne i 'Diverse emner uden særspeciale' startet af Bor, 14 Marts 2010.

  1. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej gutter,

    Tidligere på ugen var jeg en tur hos MB i Herlev og købe en visker. I samme ombæring spurgte jeg, om det på nogen måde kunne betale sig at lave reparationer hos dem. Jeg er naturligvis godt klar over at det ikke er rentabel, men var nysgerrig omkring priserne. Primært fordi de burde vide hvad de laver og dermed kan gøre det hurtigt, sekundært fordi de ligger 10 min kørsel fra mig.

    Er man ny kunde hos dem, tilbyder de et gratis én times eftersyn af bilen hvis den er over fire år. Værkføreren synes det var en god idé at fremsende en liste over de fejl jeg allerede kendte til. Jeg har derfor kombileret en liste nedenfor som jeg har sendt.

    Jeg følger op efter på min oplevelse og deres tilbud i weekenden. Måske andre kunne være interesseret i at få et eftersyn.

    ___________________________________________________________

    4-PLUS eftersyn, 18. marts 2010

    Bil information:

    124.023 (230E)
    124 Sedan 1985-1990
    WDB1240231A089077

    Hermed en oversigt over samtlige fejl og mangler ejeren bekendt. De ønskes ikke alle lavet, men er beskrevet til information.

    Der er d. 9 marts 2010 foretaget skift af olie og oliefilter.

    Viskosekobling
    Koblingen skal skiftes da luftkøling af motor ikke fungerer.

    Vakuum forbindelse til bremser
    Bilen sætter (til tider) ud under fuld opbremsning. Omdrejningerne falder indtil bilen dør. Slippes bremsen kan situationen undgås. Det antages at det er vakuum forbindelsen mellem indsugningsmanifold og bremseforstærker som er monteret efter gasspjældet.

    Remdæmper / vandpumpe
    Ved lave omdrejninger høres mislyde. Remstrammeren er skiftet men modellen har en dæmper som ikke er. Lydene kan muligvis komme fra vandpumpen.

    Drejning
    Ved drejning på rattet i stilstand og ved lave hastigheder høres en mislyd som formodes at være relateret til servo. Lyden høres også ved skarpe sving. Bærekugler og styrestænger er skiftet.

    Antenne
    Der er monteret en ny Mercedes antenne efter udskiftning af tredje parts. Dog var det ikke muligt at finde en samledåse som kan slutte antennen og det eksisterende ledningsnet sammen.

    Gearkasse
    Når motoren er kold, fedter gearet mellem andet og tredje gear. Gearolien er aldrig tjekket. Det antages at bremsebåndene er slidte og at en reparation ikke er rentabel.

    Motorophæng
    Ved kørsel over høje bump høres en ”klonk” lyd fra undervogn. Det antages at være enten motorophæng, fjedre eller kardanen.

    Diverse
    Det monterede automatiske kørelys er defekt. Bremselyset i bagruden er gået. Måleren til sprinkler er defekt. Rattet er flyttet uden justering af forhjulene, blinklys slår ikke ordentligt fra og siger samtidig en mislyd ved halv bevægelse.
     
  2. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Jeg har svært ved at forstå hvorfor du køber en, trods alt, relativ gammel bil når du ikke selv kan finde ud af andet end at skifte olie......
    mange af fejlene på din liste hører til i småtingsafdelingen.....at køre til MB og få rettet fejlene anser jeg for det rene luksus, men hvis du har penge nok såååå.....
    bluestar
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg tror du bliver overrasket over hvad det totalt vil koste,nogle reparationer er tidskrævende selvom det bare drejer sig om en udskiftning af små dumme ting.
    Spm er så hvor meget kan en mekaniker nå på bare en time?Jeg glæder mig til at se hvor meget du skal give for at få det hele fixet..
    Priser på bilrep er jo noget der svinger meget og det er ikke sikkert at det autoriserede er bedre til fejlfinding end manden rundt om hjørnet..
    En antenne som ikke kan tilsluttes det eksisterende ledningsnet,lyder da som en simpel opgave,som ikke behøver at være mere besværligt end at slå sin egen græsplæne..
     
  4. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    I misfortår pointen med mit indlæg. Jeg så MBs tilbud som en mulighed for, gratis, at få bilen tjekket godt igennem. Som skrevet, kender jeg selv de fleste fejl, men måske de finder ting som jeg ikke selv kunne. Jeg skriver at jeg er nysgerrig over et eventuelt tilbud men naturligvis ikke har tænkt mig at lade dem reparere det hele. Det er slet ikke meningen at alt skal laves, bilen skal være billig og køre primært om vinteren.

    Jeg har ganske givet undervurderet min evne til at have en gammel bil og alle de reparationer der følger med. Priserne jeg ser på velfungerende W124'eren gør at jeg har mulighed for at fjerne værste fejl og stadig ikke miste penge. Jeg kender allerede en mekaniker som skal hjælpe mig med bilen, men hele idéen var at få MB til at finde hele molevitten først. Så kan jeg gå til min egen og vide præcist hvad der skal laves.

    Mit bud på alle reparationer hos en anden mekaniker lyder på ca. 4-5000 (inkl. arbejdeløn, eksl. gearkasse). MB skal vel have i omegn af 10.000, men igen, det er bestemt ikke noget jeg vil betale. Kom gerne med jeres bud på prisen og forklaringer på problemerne.

    Håber der er nogen som glæder sig til resultatet og vil udnytte muligheden for et gratis eftersyn hvis det går godt for mig. :)
     
  5. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Du skal ikke regne med at MB gi'r dig en udførlig drejebog til hvordan du skal få din bil rep.....iøvrigt er de såmænd ikke så meget bedre end alle andre mekanikere, men forventes nok at have en vis ekspertise, men mange af de mekanikere der render rundt på værkstederne idag, er sgu ikke engang tørre bag ørene: læs, har nok aldrig skruet i en w124!
    1. hvis møllen ikke kører rundt eller du kan holde den når den går i tomgang ja så er den defekt, men husk; køler kun bilen ved stilstand. har du temperatur problemer ud over dette ligger fejlen et andet sted....
    2 Hvis det er vacuum forbindelsen mellem manifold og forstærker som er utæt er du ikke i tvivl. b.forstærkeren er snarere synderen.
    3.jamen hvis dæmperen ikke er skiftet så skal den det!
    4. nu er det jo virkeligt svært at skulle decifrere en mislyd over internettet....men hvad med stabilisator bøsning/holder?
    5.det er da nok det mindste problem.............ingen kommentarer!
    6.Defekt gearkasse, find en brugt her eller ved en hugger....
    7.Igen "lyde"....Stabilisator igen?? start med det simple, det er som regel der fejlen ligger!
    8.småtingsafdeling...flere af fejlene vil blive rette ved en prof. sporing.....resten er enten ligegyldige eller ligetil.

    Husk så på det er ældre dame, det er IKKE en ny bil....hvis du ikke evt kan leve med at tjekke sprinklervæsken visuelt, så skulle du måske købe en ny(ere) bil...jeg forstår godt at du vil ha' at tingene er iorden, men alt ting med måde!
    bluestar
     
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989

    Hvad er definitionen på en nyere bil? - jeg har har da sprinklervædske kontrollampe i min,- og den er da 21 år gammel. :lol:
     
  7. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det regner jeg bestemt heller ikke med, men jeg kunne måske være heldig at komme nærmere på løsningerne. Jeg vil dog give dig ret i, at de sikkert ikke ser mange W124'ere.

    Tak for dine svar, fedt du gad tage dig tiden til at svare. Mislyde er rigtig svære, men jeg vil holde dine ord i tankerne på torsdag mht til stabilisatorbøsninger og -holder. Jeg vil overveje en ordentlig sporing hvis prisen er fornuftig, lidt irriterende at den bliver ved med at blinke når jeg drejer til venstre. Gearkassen får dog lov til at overleve og ryger i graven med bilen. En ny koster ca. 20% af det jeg har givet for bilen :)
     
  8. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lige præcis og min er 25 år gammel! Jeg skal bare finde ud af hvor den sidder så jeg kan skifte den.
     
  9. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    4 hjuls udmåling vil du kunne få lavet for omk 550kr afh hvor du tager hen,normalt kigger de lige bøsninger efter og er de alt for slidte laver de slet ikke justeringen,eftersom bilen ikke vil kunne stilles ordentligt ind..
    Du kan få det lavet her..og de ok til det..
    http://www.reparer-selv.dk/
     
  10. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak!
     
  11. W124

    W124 New Member

    Joined:
    3 Marts 2010
    Indlæg:
    72
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Kibæk
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    725000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Buick
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    1979
    Ha ha! jeg tror da også min har, men det jeg mente var bare, at hvis det ikke virker, who cares??
    bluestar
     
  12. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    We do! :cool: Håber det bare er pæren der er gået, så prøver jeg sgu at skifte den selv.
     
  13. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Du behøver skam ikke at "håbe", du kan tjekke pæren blot ved at dreje nøglen over til tænding, så skal din sprinkler lampe lyse, gør den ikke det, så er det din pære, lyser den, så er det sikkert din svømmer der sidder ude i sprinkler beholderen. 8)

    Se hvordan lamperne skal tænde på denne video, og glem lige at min ASR lampe bliver ved med at lyse :whistle: ASR var nemlig deffekt, på daværende tidspunkt, men det er lavet igen :yes:

    http://bilgalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=28900
     
  14. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er sgu i orden det der. For fedt med video! Jeg tjekker op snarest. Har også været hos MB med et blandet resultat :-?

    Synes dog ikke at min færge lyder på samme måde når der trykkes på speederen, det må være en fejl... :cool:
     

Del denne side