Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Udskiftning Af Ventilløftere

Emne i 'Benzinmotorer ( 4 & 6 cyl.)' startet af E300, 5 Marts 2010.

  1. E300

    E300 New Member

    Joined:
    15 Februar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    339000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har lige skiftet alle 12 ventilløftere på min gamle E300 benzin, da den tikkede voldsomt ved alle temperaturer og omdrejninger..
    Efter de blev skiftet, alt blev samlet, kan bilen ikke starte.
    Det startede med at det lød som om der ikke var nogen kompression overhovedet..
    Snakkede så med en mekanikker, han sagde at det var meget normalt at en bil med hydrauliske løftere var meget svær at starte bagefter..
    Men har prøvet et par timer om dagen i 5 dage nu... Begynder at blive nervøs hvad det mon kan skyldes...
    Håber at der er en eller anden herinde som har lidt erfaringer med problemet, som kan komme med lidt hjælp :-D

    På Forhånd Tak Og God Weekend

    Martin
     
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Tja knastakslen kan jo ikke vendes forkert så det problem er udelukket.
    De par gange jeg har skiftet løftere har de ligget i blød i noget gearolie et døgns tid i hvert sit platickaffebæger.
    Det har godt nok været på dieselmotorer, og de er da startet med det samme.
    Det du nævner med lyden af manglende kompr. minder mig om for et par år siden, da kom en af naboerne ind og spurgte mig til råds om hans bil der ikke ville starte, og den lød højst besynderlig, som om tandremmen havde flyttet sig. Det lød også som mangl. kompr. Han påstod bilen havde kørt glimrende dagen før, og om aftenen skulle den lige flyttes 10 m. ind i carporten.
    Næste dag ville den så ikke starte
    Jeg kunne ikke lige hjælpe ham, så han ringede efter autohjælpen, for at køre den til værksted.
    Men så var det lige den gamle her kom i tanke om et "totalgeni" jeg altid spørger til råds hvis jeg ikke kan klare ærterne, og naturligvis vidste han hvad det var.
    Olien er enten for gammel eller for tyk, og derfor kan de hyd. ventilløftere ikke komme af med trykket og vil derfor holde ventilen åben, derfor den manglende kompr.
    Så hold speeder i bund og kør løs med starter, så skal den nok starte sagde han, og satme om den ikke kom haltende igang noget efter, og lidt efter kørte den perfekt igen, og har gjort det siden efter et olieskift. Til en ordentlig kvalitet.
    Så prøv det og hav lige et par reservebatterier klar.
    Go fornøjelse.
    Erik

    PS. unskyld mine altid lange indlæg, det er en familiesvaghed, da vi syntes det hele skal med.
     
  3. E300

    E300 New Member

    Joined:
    15 Februar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300E
    Km:
    339000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Erik...
    Tak for dit svar, har prøvet et par timer om dagen hele ugen, og det hjalp ikke, der er lige blevet skiftet olie, til 10w-40, det har kun kørt ca 200km, så det vel være tyndt nok..

    Men tror jeg vil prøve at skille dem ad igen og kigge dem efter igen..

    Overvejer en kompression-test, ved du hvad den skal have af tryk ?

    Mvh Martin
     
  4. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Ifølge Haynes biblen for Mercedes biler skal den have 9,2:1, og det er jo ikke meget når en diesel ligger over 20.

    Erik
    Nu er tændingen vel iorden, den rigtige rækkefølge osv.
    prøv evt. med et lille skvæt benzin ned under vaccumplade i indsugn.
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    nu når erik engang får lavet sig en ordenlig spand kaffe, kunne det så tænkes han ville komme med en udybende forklaring på hvad 9,2:1 står for :-D

    Og hvordan en komp.test udføres på en 250D hakker...fra de solrigedage helt tilbage i 1991 :D ......
     
  6. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Efter at have spildt hele formiddagen i IKEA, og en sjat kaffe, kan jeg da godt prøve at komme med en forklaring på kompr. forhold.
    Det er rumfanget af luften i cyl. der presses sammen, for en nemheds skyld tager vi tallet 9,2:1. (i en 3,0 l motor med 6 cyl. er der self. kun 0,5 l pr. cyl.)
    Når stemplet er i bund kan cyl. rumme 9,2 liter luft, når så stempel er i top er luften presset sammen til kun at fylde 1 liter, og sammen med benzindampene fra indspr. eller karburator. Og så kommer der en gnist fra tændrøret og bum, så kører vi.
    I en diesel er kompr. over 20 og det er meget vigtigt at stempelringe og motor er i god kondition, da de som bekendt kan være lidt svære at starte når det er meget koldt. Derfor har de gløderør til starthjælp.
    En diesel bruger den meget sammenpressede luft (som bliver meget varm når den presses sammen) til at selvantænde med, da de jo ikke har noget tændrør.

    MHT. kompr. prøve er der 2 muligheder, enten at tage en dyse ud og måle derfra, eller et gløderør ud og så måle derfra,
    det er jo nok lettest at komme til ved dyserne.

    Erik
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg vil da lige høre E300 hvordan det går.
    Jeg var til en fødselsdag i lørdags hvor der var et par "klogeåger" (læs mekanikere) med og de sagde at ved montering af nye hyd. løftere bør man altid lige sikre sig at de er i bundstilling (trykket sammen).
    Det gøres nemmest med en skruetvinge hvor man presser de 2 halvdele sammen inden man monterer dem.
    Så kan ventilerne jo lukke og når der kommer olietryk på er sagen jo i orden.
    Så jeg har nok været heldig de 2 gange jeg har skiftet hvor der ikke har været nogle problemer.

    Erik
     

Del denne side