Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Smøring af vinduesvisker

Emne i 'El-system' startet af Agrajag, 4 December 2009.

  1. Agrajag

    Agrajag New Member

    Joined:
    22 Oktober 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    724000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    BMW 325td
    Bil nr. 2 Km:
    296000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Hej,

    Jeg kunne godt tænke mig at få smurt min visker mekanisme da jeg kører 150km om dagen i min 124'er i disse mildest talt ikke særligt tørre dage. :)

    Nolge fif om hvordan jeg griber det an, eller er det bare at pille det fra hinanden og smøre alt hvad der smøres kan?

    Og til sidst, nogle anbefalinger om hvad jeg skal smøre med? WD40 eller "rigtigt" fedt?

    På forhånd tak :)

    - Rolant
     
  2. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg vil anbefale et smøremiddel med teflon. Det bevarer smøreevnen på trods den periode vi er inde i med masser af nedbør, skidt og opsprøjt fra forankørende, det bliver heller ikke trægt i frostvejr, hvilket en fedt vil blive med det samme.
    Personligt bruger jeg KEMA TRI-17 Oliespray med PTEF.

    Jeg ved man kan få det hos Holmer værktøj i Hedehusene eller hos Sanistål.
     
  3. sep5

    sep5 New Member

    Joined:
    5 December 2009
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300d
    Km:
    260000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej jeg vil ikke andbefale dig at bruge wd40 da det tørre ud ..
    brug en form for fedt, berner højtryksfedt det er tyndt og bliver efter 10min til fedt. wurth laver også noget det hedder HTS5000 det er ligesom berner produktet. og kemire laver sikkert også et godt produkt.
    men glem alt om wd40.
     
  4. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    har smurt min med almindeligt fedt, ikke noget på spray. Det krævede dog at jeg skulle pille plastdækslet af, men det er jo heller ikke noget problem :D
     
  5. Agrajag

    Agrajag New Member

    Joined:
    22 Oktober 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    724000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    BMW 325td
    Bil nr. 2 Km:
    296000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Jeg var nede på værlstedet for at skulle lave det, men jeg kunne ikke få det dæksel af, er der et eller andet trick til det eller var jeg bare ikke voldelig nok?

    Tak for info ellers :)
     
  6. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    du skal have viskerarmen af først.
    du vipper armen op og skruer den 6mm bolt ud der sidder på tværs inde ved plastskjoldet, det er nr 2. Så kan du tage viskerblad og arm af.
    Derefter er det let at tage skjoldet af :gr8:
     

    Attached Files:

  7. superclaus232

    superclaus232 New Member

    Joined:
    26 Oktober 2008
    Indlæg:
    193
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    odense
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300D 24V
    Km:
    506
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    FJ1200
    Bil nr. 2 Km:
    39
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Er det fordi den er begyndt at hakke lidt i det, når viskeren kører hen over ruden ?

    Så er det min erfaring at det er nok at smørre det stempel der kører op og ned, nede under det plastskjold som andre beskriver du skal have fjernet. Du skal stoppe viskeren når der er ca. 1/4 gang oppe på ruden, så er stemplet nemlig trukket helt ud og du kan smørre der hvor det bevæger sig.

    Jeg har selv brugt WD40 og nogle gang bare alm. olie. Ingen tvivl om at WD40 ikke holder lige så længe som alm. olie og fedt, men det virker i hvert fald og er vigtigt for at viskeren kører ordentligt.
     
  8. Agrajag

    Agrajag New Member

    Joined:
    22 Oktober 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    724000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    BMW 325td
    Bil nr. 2 Km:
    296000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Ja den havde tidlige tegn til parkinson, men efter at jeg har fulgt de gode råd herfra kører den som en drøm igen :)

    Tak for hjælpen.
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg kan bestemt varmt anbefale dig et meget vanedannende produkt som gør du fristes til aldrig at bruge din vindusvisker igen :yes:

    Det hedder turdel rain repellent og det polere du bare ruden i udvendigt, så kan du køre bag den største lastvogn på motorvejen i det vildeste regnvejr UDEN overhoved at bruge din vindusvisker og stadig se meget mere end dem der kære med helt ny vindusvisker på højeste gear.

    Jeg elsker simplet hen det at man stort set helt glemmer at man har en vindusvisker, fordi du opdager faktisk aldrig det regner før det begynder at aftage i effekt og med dine 150Km om dagen så vil du bare være så meget mere glad for dette produkt.

    Du kan købe det i Thansen men sikkert også andet steds, men det er altså ikke overdrevet når jeg siger du kan ligge dig 1 meter bag en lastbil i silene regnvejr uden brug af viskeren og stadig se fuldstendigt klart ud af forruden.
    Dem jeg har haft kørt med på forsædet, de har altid spurgt mig om hvorfor jeg ike bruger vindusviskeren når det regner men mest af alt undret sig over at de jo sagtens kan se det overhoved ikke er nødvendigt.

    Påføres det 1 gang om måneden, så får du ikke umidlbart brug for din vindusvisker mere cute og vidundermidlet koster ca. 70 Kr. og der er nok til ca. ½ års forbrug og det er en fornøjelse at køre med fordi ruden netop holdes helt klar hele tiden, hvor en vindusvisker jo hele tiden skal justeres i hastighed, slåes til og fra og ikke virker 100% hele tiden men kun i det øjeblik den har kørt hen over ruden, så bag en lastbil kan udsigten gennem ruden stadig komme på en prøve i kraftigt regnvejr.

    Nok snak herfra, men det er ikke en salgstale, det er bare min erfaring med produktet og jeg har ikke overdrevet i min forklaring :gr8:
     
  10. Agrajag

    Agrajag New Member

    Joined:
    22 Oktober 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    724000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    BMW 325td
    Bil nr. 2 Km:
    296000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    Det lyder faktist meget interesant Brabus, men i "gamle" dage brugte jeg rigtigt meget et produkt der hed RainX, ved ikke om du kender det, men det gjorde helt det samme som du snakker om. Dog med nogle kedelige "sideeffekter": i meget fin støv regn (eller bare det at køre bagved en bil når det ikke regner men vejen er sådan lidt våd, så fik det ikke fjernet "regnen") og det værste, nemlig at der kom altid sådan en "film" på forruden når man så blev nødt til at bruge viskeren.

    Jeg brugte det meget på Færøerne og der regner der jo en hel del :)

    Men spørgesmålet er, den der film jeg beskriver, sådan en skygge der følger lige efter viskeren som er voldsomt irriterende når man kører i mørke, er den ikke til stede når du bruger Turtle Wax produktet?

    Hvis ikke så skal jeg helt sikkert ud at købe det så hurtigt som muligt, jeg pendler nemlig hver dag imellem Hirtshals og Aalborg centrum. (ca. 1 times kørsel hver vej)

    Tak for idéen ellers :gr8:
     
  11. neuhof

    neuhof New Member

    Joined:
    9 Marts 2008
    Indlæg:
    44
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    jylland nord
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    "T" E250TD
    Årgang:
    1995
    Bil nr. 2:
    200 TD
    Bil nr. 2 Årgang:
    1987
    Erfaring med viskermotor med begynde parkinson:)
    meget rammende udtryk, jo jo jeg smurte også det lille stempel - med div letløbsolier osv - men det var kun en stakket frist - og en vinduesvisker går jo logisk nok i stykker NÅR MAN BRUGER DEN - :-( men hjem kom jeg dog - men med kabinen stinkende af røg fra midterdyserne - det var sgu nogle lange 25 min. Senere viste det sig at den automatiske viskerfunktion ved sprikleraktivering, samt viskerfunktion interval var "forsvundet" fra multi kontakten :cry:
    Så næste gang viskermotoren viser begyndende aldringstegn - så er det udskiftning - det her har jeg ikke lyst til at gøre om - syntes lige jeg ville dele denne erfaring med jer.
    mvh
    Bjørn
     

Del denne side