Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Ingen luft fra midterste dyser

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af Asterix, 17 Februar 2010.

  1. Asterix

    Asterix New Member

    Joined:
    16 Januar 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    MB 450 SL/C220CDI
    Bil nr. 2 Årgang:
    1972
    Hej gode 124 ejere,
    I de sidste dage har jeg oplevet, at der ikke kommer nogen luft - hverken kold eller varm - ud fra de miderste dyser. Bilen er udstyret med klimatiserings anlæg (den med 1 varmerulle og adskillige knapper). Er der nogen der har et eller flere tips til hvad årsagen kan være.
    Ps. der kommer varme ud af såvel side dyser som dyserne mod forruden. :)
    Pps. på trods af få indlæg hygger jeg mig dagligt ved at læse på dette forum...

    Hilsen
    Gert
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hej,

    Prøv at lyse med en lampe, ind i midterdysen. Rul samtidig med hjulet, til at åbne og lukke spjældet med.
    -Spældet står sikkert i lukket position, og derfor ingen luft.

    Der sidder en unbraco-bolt fra drejehjulet og ind på spjældet, som muligvis ikke sidder ordentligt.
     
  3. Asterix

    Asterix New Member

    Joined:
    16 Januar 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    MB 450 SL/C220CDI
    Bil nr. 2 Årgang:
    1972
    Hej,
    Tjekkede lige men desværre ikke det der er årsagen. Spjældet åbner 1,5 - 2 cm. ved begge dyser.
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der sidder en styring vacum til spjæld for den midterste dysse,der kan være brud eller actuator er defekt,eller armen er faldet af..
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  5. Asterix

    Asterix New Member

    Joined:
    16 Januar 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    MB 450 SL/C220CDI
    Bil nr. 2 Årgang:
    1972
    Hej Alex,

    Tak for de fremsendte fotos; men har lidt svært ved at se hvor jeg hitter detaljer fra 2 billede.
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Den ventil som der er billede af styre om der skal være gennemstrømning i din dysse eller om der ikke skal,der gør den via et spjæld som den bevæger..
    Så ergo har du et problem med enten spjældet eller forbindelsen der til via ventilen,eller ventilen er defekt,eller ventilen ingen vacum får gennem den fordeler blok du kan se ,for at kommer indtil den ,mener jeg du skal have midter konsollen af..
     
  7. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Jeg har samme type klimaanlæg og får heller ikke varm luft ud af midterdyserne.

    Ifølge instruktionsbogen side 19 under afsnittet vedrørende almindeligt varme og ventilationsanlæg fremgår, at midterdyserne beskrives som drejelige indsatse til ikke opvarmelig luft.

    På side 22 under afsnittet med det almindelige klimaanlæg står der i første spalte sidste afsnit, at ud af de drejelige indsatse 6 (midterdyserne) kommer luft, der ikke opvarmes.

    Under afsnittet side 24 ff vedrørende "Klimatiseringsautomatik" - herlig direkte oversættelse fra tysk... - er der vist flere illustrationer, hvoraf det fremgår, at varmen udelukkende skal komme ud ved forruden, af sidedyserne samt i bunden af bilen. Det fremgår dog, at når varmen er på, kommer der af og til luft ud af midterdyserne, der som sagt beskrives som drejelige indsatse.

    Anderledes derimod ved køling i varmt vejr. Her kommer den afkølede luft ud af midterdyserne.
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Korrekt midterdyssen er kun til kold luft,klima eller ej,dog skal der være luftgennemstrømning i den uanset hvad..
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er så ikke helt sandt, i slutningen af 124 modellerne kommer der varm luft ud af den midterste dyse og den er styret med et vacum spjæld som åbner når motoren er varm nok, det er for at få mest varm luft ud i side dyserne og på forruden ved kold bil.

    Det er set før at hvis der ikke kommer noget luft ud af den midterste dyse, så er det kølervands føleren der ikke fungere, så ledes at varme anlæget tror motoren er kold hele tiden.
     
  10. Asterix

    Asterix New Member

    Joined:
    16 Januar 2007
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    Holte
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    300
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    MB 450 SL/C220CDI
    Bil nr. 2 Årgang:
    1972
    Er nu ganske sikker på at jeg tidligere har fået varm luft ud af midterdyserne.
    Har kunnet høre en "tikkende" lyd når spjældende skiftede fra gulv til midter-/sidedyser.
    I instruktionsbogen står ligedes at der af og til kommer varm luft ud af midterdyserne.

    Djaabo, hvor finder jeg kølervands føleren ?? Systemet er ligeledes gældende fra de første 124, da min er fra 1986

    Men omvendt burde der vel, hvis det er kølervands føleren, i såfald komme kold luft ud når den står på køl og der sker ligeledes intet. Iflg. instruktionsbogen skal der ved køledrift ledes luft ud til midterdyserne.

    Hilsen
    Gert
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der sider 3 følere på motoren og det er den blå med 2 ben på
     

Del denne side