Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Motor stopper ikke

Emne i 'Vakuum-system' startet af ThomasG, 6 November 2009.

  1. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Hej alle.

    Jeg er helt ny deltager her på sitet. Er rigtig glad for, at jeg fandt det.
    Er den lykkelige ejer af en 124 E300 st.car fra 93', som jeg selv vedligeholder
    (eller forsøger på).

    Har haft den siden april 09. Da vi fik den, var den lidt tid om at stoppe motoren, når
    man slukkede på tændingen, men den stoppede dog.
    Det er gradvist blevet dårligere og dårligere, og nu stopper den kun, når jeg sætter
    nøglen i stilling '1' og sætter gearvælgeren i 'R' eller 'D'. Det går jo ikke!

    Det er muligvis en hurtig sag for de fleste men ikke for mig. Har sat tråden under 'vakuum-system',
    da jeg tror fejlen er her.

    Fartpiloten 'knalder også helt ud', når man sætter stikket i styredåsen. (Motor tager høje
    omdrejninger og lader sig ikke stoppe)
    Lygtejusteringen virker også omend lidt trægt.
    Er der en sammenhæng? Hvor starter jeg fejlsøgningen?

    venlig hilsen
    og tak for et godt site.

    Thomas G.
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Thomas, velkommen til, prøv at følge dine vacumslanger frem til forlygterne , de er forbundet med et lille stykke gummislange der kan være revnet , eller de er ved at falde af,ligeledes på motoren, / pumpen , gummi har det med at blive mørt med tiden, og dine symtomer tyder på en utæthed i vacumsystemet .MVH.
     
  3. stidsholt

    stidsholt New Member

    Joined:
    10 November 2008
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    579000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    hej

    tror også det er noget med dit vacum system mugligvis din vacum stop dåse på pumpen

    der sidder et håndtag på pumpen til og stoppe bilen med så du ikke skal sætte den i gear
     
  4. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Det er stensikkert et problem med vakuum systemet.
    Og håndtaget til at stoppe motoren sidder oven på brændstofpumpen, neden under indsugningsmanifolden ( i hvert fald på min 2.0 diesel). Man skal bruge en lang skruetrækker for at nå det!

    Motorstoppet er vakuumdrevet, så hvis der ikke er vakuum stopper motoren ikke. Punktum! :)
    Typisk er det ganske rigtigt en slange der er hoppet af, og ja: Slangerne ved forlygterne er blandt de typiske syndere.

    Men du siger at " Lygtejusteringen virker også omend lidt trægt." og det udelukker jo at det er det, der er fejlen.

    Det med det træge får mig til at tro at der er en læk et sted, altså en slange, samling eller pakning som er utæt men ikke utæt nok til at systemet overhovedet ikke virker....
    Alternativt kunne man have en mistanke om at vakuum pumpen ikke virkede ret godt mere!
    Og hvordan finder man så fejlen?!?!? I sidste ende kan du blive nødt til at inspicere hver eneste centimeter af vakuum slangerne, for det hele er et system, så en læk kan fakitisk være hvor som helst.

    Muligvis kan man finde lækken ved at tage slangen af vakuum pumpen og få en eller anden stakkel til at stå og suge sig blå i hovedet mens man går rundt og lytter efter en hvislende lyd... Jeg tvivler på at man vil kunne høre det med motoren kørende!
    Ved samme lejlighed kunne man jo lige starte motoren og holde en finger for vakuumpumpen; så kan man nemt mærke om den suger som den skal!
     
  5. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Nu har jeg, endelig, været de vacuum-slanger igennem, som har med motor-stoppet at gøre. Uden resultat. Det hele var tæt, også ved tændingslåsen. men der var en 'blind' slange, som kommer fra den lille vacuum-kontakt, som sidder på motorrums-siden over mod batteriet. Er det den, som hedder stop-solenoide? Men den 'blinde' slange ender inde bag speedometret. Jeg kunne ikke finde et sted, hvor slangen var hoppet af. Nu har jeg afproppet den for at holde vacuum på resten af systemet.

    Men fejlen har jeg ikke fundet endnu.
    Lygtejusteringen virker fint nu, og bilen stopper fint via tændingsnøglen, når motoren ikke er driftvarm eller
    regulær kold motor. Gode råd er velkomne.


    vh. Thomas
     
  6. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej, du har begået en fejl ved at afproppe den blinde vacumslange bag spedometeret,da det er ånderøret til din vacumstyring af gearkassen, det vil sige den lille boks der sidder på siden af pumpen, der er kun den samme på denne boks. :)
    Med hensyn til dit stopproblem, mener jeg stadig der må være en utæthed et sted, og dog jeg kom lige i tanke om at min forige havde lidt det samme , og der hjalp det at afmontere, den første forgrening på vacumslangen, der sidder lige ved siden af hvor øverste kølerslange er koblet til motor, denne forgrening var næsten stoppet, da hullet er meget lille, men et lille bor, løste den side af sagen, 8) .MVH.
     
  7. ThomasG

    ThomasG Member

    Joined:
    5 November 2009
    Indlæg:
    30
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 E300TD
    Km:
    689500
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo 1.0
    Bil nr. 2 Km:
    113400
    Bil nr. 2 Årgang:
    2006
    Re: Motor stopper ikke. SÅ FANDT JEG FEJLEN!

    Synes lige jeg vil afslutte tråden til hjælp for andre.

    Har i lang tid stoppet bilen via enten at sætte i bakgear eller lukke på pumpen i motorrummet.
    Det bliver man jo træt af.

    Vacuumstop'et var defekt, og nu har jeg fået det skiftet. (ikke nemt at komme til under indsugningen)
    Bilen stopper perfekt nu.
    Det gamle 'stop' virkede trægt. Der kom olie ud af det, så det har været utæt og virkede ikke effektivt. Men nu er alt
    iorden.

    Mange tak for gode råd.

    venlig hilsen
    Thomas
     

Del denne side