Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.
  1. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Taget fra skat's hjemmeside.
    Hvis ejeren af et køretøj mener, at partikeludledningstillægget opkræves med urette, fritages ejeren for tillægget mod over for SKAT enten at fremlægge en typegodkendelse for bilen der viser, at bilen overholder normen om en partikeludledning på ikke over 5 mg pr. kilometer, eller at fremlægge en anmeldelse fra en synsvirksomhed om, at bilen er monteret med et partikelfilter, der er godkendt og virker.
    (Det betyder at man kan klage hvis ens bil ikke forurener med mere end 5mg pr kilometer UDEN FILTER, og måske få medhold og blive fritaget for at betale afgiften,
    Guldsmeden lagde en test ind her på siden under 'parikelfilter ell. skjult skat'

    Lupoen's test uden filter viste: 0.61 =1000kr i afgift

    MB 300D 87 testen viste 1.06 = 1000kr i afgift
    passaten viste 1.84 MED FILTER= ingen bøde, på trods afdenurener 3gange så meget som lupoen og næsten dobbelt så meget som MB 'en

    som jeg har forstået det , så er det vist ikke nogen dårlig ide at klage da guldsmeden jo kan bevise, med hans test at hans bil ikke forurener, mere end passaten som jo har filter. ?????????
    (pointen er at det er tilladt at klage)
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg tror desværre at der er tale om to forskellige målinger.
    Hvis jeg husker ret, opgøres røggastesten ved syn vist i måleenheden PPM (parts per million) ???
    Desværre.
    En røggastest som vi kender den, på 4,99 ville iøvrigt også være VILDT høj, og medføre kassering.

    Men det kunne være morsomt at få foretaget den måling med hhv. diesel og rapsolie i tanken.
    Mon min gamle toptrimmede rapsbil ville kunne knibe sig under ??? :)
    Rapsbiler skulle vist udlede lidt færre og større partikler.
     
  3. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Arrh... nu fik jeg lige læst det igen.... og ordentligt. :-?

    Der skal stå i typegodkendelsen at den fra fabrikkens side, ikke forurenede mere end det tilladte dengang den var ny.
    Det er altså ikke nok hvis du for egen hånd, senere får nedbragt forureningsniveauet til det tilladte - MEDMINDRE....
    det altså sker med det påbudte filter. :oh:
     
  4. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej
    jeg ved ikke hvordan det forholder sig med Rapsolie.
    Men den biodiesel min mester brygger sammen af rapsolie
    vil kunne trække den ned, det er videnskabelig bevist at hvis man
    tilsætter 2 % biodiesel i alm diesel så bliver partiklerne så store
    at den ikke optages af menneske kroppen.

    Svenskerne har de sidste 6 år solgt en diesel olie der bliver kaldt biomil.
    Det er så alm diesel der bliver tilsat 8 % Biodiesel.
    De kalder det så ikke Biodiesel men raps metyl esther og er derved
    et tilsætnings stof dermed ingen afgift.

    Min gl Lastbil en Scania 113 den var fra før man kendte til euronormerne 2-3-4-5.
    den var til syn med en ren tankfuld biodiesel den vidste intet i røggas test.
    Den var en da skruet i pumpen :D

    Her omk på egnen ja der kender man en som kender en anden og ja så risiker den
    og få 25 liter bio også er det ikke røggas testen den ryger på. :oops:

    Men om man ku slippe ved og få den testet med en skvat bio i det ved jeg ikke.
     
  5. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Bare lige for at præsicere, for dem der måtte være i tvivl...

    Rapsolie er planteolie der er presset ud af rapsfrø.
    Det kan fint anvendes som 100% erstatning for diesel, efter nogle ændringer af motoren.
    Mange Ukonverterede dieselbiler kan dog anvende rapsolie i et vist blandingsforhold - afh. af motortype og udetemperatur. 124D optil ca. 1/3 om sommeren.

    RME - raps metylester også kaldet biodiesel er planteolie der er ændret til at kunne anvendes i en standart dieselmotor.

    Altså.:
    Biodiesel og rapsolie er IKKE det samme. (mange forveksler de to)
    Biodiesel er tilpasset motoren... men for at køre på rapsolie skal motoren tilpasses brændstoffet.

    Og når jeg henviser til min "gamle toptrimmede rapsbil", så mener jeg selvfølgelig min tidligere bil.
    og ikke min nuværende gamle bil, som hverken er toptrimmet eller konverteret.

    Nå... det var vist en afstikker. :oops:
     
  6. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    aha....det dig Guldsmed der har lavet nogle indlæg på www.rapsbil.dk :lol:

    Men nu er der jo ikke noget der kan få bilen ned under det tilladte, ifølge synsmanden!
    jeg forklarede ham, forskellen på en lupo, MB, og en passat,.......og hans svar til det med passaten, var.. :eek:

    ja, den har filter, men det hjælper ikke fordi den har filter, filteret tager bare de store partikler, som ikke er skadelige for mennesker og smadre dem, og gør dem mindre, og de er så skadelige for mennesker, og det der er endnu være, de ryger stadigvæk ud i luften, det er det filter der nok typisk koster 5000.-, .....men har du filteret på så er det ligegyldigt om passaten viser 3 gange, så meget som lupoen uden filter, det mærklige er bare at passaten forurener stadigvæk med filter, og filteret virker ikke, men han slipper for at, betale den ekstra afgift på 1000.-kr, fordi han har påmonteret det filter....de store partikler, bliver smadret til mindre partikler, det betyder at der bare vil være endnu flere små partikler, som ryger i luften, og som jo er skadelige for folket, han var så bare glad for at at, han ikke bor i KBH.....de næste 10 år!!

    det filter som ikke virker er jo lovligt, men burde ikke være fremstillet, da det jo ikke virker!!
    og så kan man vel kalde det for skjult skat :lol:

    men det filter som virker, er jo et andet filter, som indeholder en væske som holder på partiklerne, de når nemlig kun til væsken, og ikke længere, der er bare lige et problem, det koster kassen,!!!!
    og hvor meget har man lyst til at ofre på sim MB, hvis man ikke har den i 10 år!.....
     
  7. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jae det betyder at selv om du gør alt for at bringe din bil, tilbage til den oprindelige typegodkendelse, hvis vi skal kalde den det, så vil det ikke lykkes dig, det vil heller ikke lykkes dig at få den til ned det tilladte, med filter, (bare se passaten),
    så enten betaler du får et filter, der ikke virker, da det jo er et filter, uden væsken...det jo det vi har rådt til, :lol: eller osse så betaler du kassen for det filter som jo indeholder en væske, der netop holder alle partikler tilbage, (lige indtil de afmontere det, det bliver vel fyldt op på et tidspunkt), passaten, kunne nok godt komme længere ned i forureningsværdi, hvis han havdet lavet en mega, motorrens/indsugningsrens/dysserens osv....det ville ikke hjælpe en fis :lol: ..for han ville aldrig komme ned på det bilen er godkendt med fra da den var ny, :-D så det sgu godt udtænkt at told og skat :lol: :lol:
     

Del denne side