Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

hjælp pumbe hoppet over på 250D

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mercedeselsker, 3 Februar 2010.

  1. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg var hved og skifte forgård på min motor en 250D fra 1989, fik det hele samlet og ville starte den, men nkunne ikke få liv i den, tog vacumpumbe af og kædestrammer til forkæde af, stillede pumben to tænder tilbage, så sprang den igang men for dælen hvor den røg og lød meget underligt, så jeg tog den ud og lagde en 200D i som har gået 340000 km den køre fint, men vil gerne have 250D i igen, er der nogen der kan hjælpe med hvordan jeg får den stillet rigtigt ind i pumbe knast og krumtap, for nøj hvor jeg savner den sidte cylender, og lyden
    m,v,h Mercedeselsker,
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det ville sige at den er ude af timming`?

    Fordi så skal du bruge et speciel instrument fra mercedes til at indstille den
     
  3. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    det er lige hvad den er. Men er der ingen mærker man kan bruge, hvad er det for et instrument man skal bruge,og er det noget der er dyrt og sidst og ikke mindst, tror du man kan læsse motor på tralier og køre ud til mercedes og få den ordnet mens den står på trailer.
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan godt købes, men det koster omkring 15000
    Så ud til merecedes med den, men den skal være funktionsdygtig, altså side i bilen:)
     
  5. TONSON

    TONSON New Member

    Joined:
    21 Januar 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Der sidder et mærke i pumpe, du skal "bare" have en bolt ud, kan sende billede til dig
     
  6. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    send send send for pokker min mail er odtjl@hotmail.com.
    til djabo tak for den hurtige og profesionelle hjælp, kan der ske noget med forkammer eller pumbe hved og prøve sig frem, jeg ved at knast kan være farlig men man kan jo tørne den med håndkraft hvis jeg bliver i tvivl om knast står rigtigt, er det klogt eller er det dumt, for når den køre går den som en drøm det vil sige ingen olie forbrug ingen underkompresion ingen knækken nøder starter kold på under 3 sekunder og ingen os det er en dejlig motor, ok det vil sige at da jeg købte den fig den helt nye dysser og forkammerkæde plus sæder hvor dysser sider fik også stillet pumbe oringe filter over alt kompresionstest og alle cylender var i top mener de lå på mellem 22-21,5 ka ikke lige huske det, men som sagt vil jeg have den i igen for det er sku en dejlig motor, og så lige en ting til, den 200D jeg har i lige nu bruger faktisk mere diesel en den gamle 250D, ikke meget men mere, og sidst men ikke mindst er det noget du kan hvis det er, for det er jo noget af en tur med auto trailer, det er jo ikke slemt og skifte motor det er faktisk ret nemt,
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen har du haft pumpen løsnet (drejet ud af timing) ? fordi så slipper du desværre ikke for instilling med apperatet.

    Men hvis pumpen er i samme posion, så sider der mærke på krumtap og på pumpe som den kan stilles ind efter.

    Jeg mener at den skal være 15 grader fremme på krumtaps hjulet, og så skal du kunne se en tap uden for det hul ved pumpen. Normalt sætter man en induktions indikator i det hul til instilling apperatet.
     
  8. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej jeg har haft de tre bolte der holder pumben af for ellers kan man jo ikke få forgården af, men ikke drejet på noget satte forgård på altså en helt ny, satte de tre bolte på igen meget vanskeligt, men fig det gjort. men der skete dette ved afmontering af krumtabshjul hoppede den det tænkte jeg jo ikke lige på, før bagefter. det viste sig nemlig at bosh der havde skiftet forkammerkæde ikke havde skiftet kædestrammer, så da den ikke ville starte og jeg havde prøvet og flytte pumben på forkæden statede den også men den røg jo helt vildt, så er det så jeg tænker at da jeg tog krumtapshjulet dvs venstre om for og skruge bolten sf er den hoppet grundet slidt kædestrammer, for da jeg tog den kædestrammer der sad på var den nemlig meget let og trykke i bund der var næsten ingen modstand lagde den så i olie og pumbede med den nogle gange men stadig ingen modstand, købte så en ny og der var jo masser af modstand havde og en brugt som jeg gjorde det samme med der var også masser af modstand, har så derefter kontaktede bosh og spurt om de havde skiftet forkædestrammer, ups sagde de det havde de sørme glemt, men selv om de har glemt dette vil. de ikke være med til og erstatte skade eller noget andet, de siger at fordi jeg selv har rodet med forkammer er der ingen garenti, på deres arbejde, surt show og njeg orker ikke og skal til og ligge og slås med dem da jeg har nok om ørene for tiden, men hvis jeg får den til og køre nogen lunde normalt, er det så noget du evt kan finjustere for mig da jeg aligevel skal til vordingborg i nogle dage sidst på måneden,
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der må jeg desværre smide håndklædet i ringen. Jeg har ikke lige invisteret i dette instrument endnu og det er så sjældent jeg har brug for det.

    Jeg stille timing når jeg tuner de diesel motoren, men der ved jeg lige presis hvor meget den skal rykkes, så der er heller ikke brug for instrumentet.
     
  10. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Her er en tråd om timing af dieselmotor.


    http://www.peachparts.com/shopforum/sho ... 990&page=7

    Det værktøj til at låse brændstofpumpen med ( 6015890521) koster omkring en 100 krone hos gørløse

    Der findes også et andet værktøj Det koster lidt over 1000 hos Gørløse.

    Timingen af knastakslen i forhold til krumtappen foregår udelukkende på mærker, når mærket på krumtappens remskive er ud for OT skal mærket på knastakslen passe med mærket ud for det første knastakseloverfald.

    Krumtap og knast times først, derefter brændstofpumpen.

    Husk en motor må ALDRIG drejes baglæns, for at undgå den hopper i kæden!
     

    Attached Files:

  11. TONSON

    TONSON New Member

    Joined:
    21 Januar 2010
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 E
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det stykke pumpe fixerings værktøj som er beskrevet i indlægget stod jeg og manglede sidste vinter, på mercedes i Nykøbing Falster påstod de hårdnakket at det ikke eksisterede, på trods af at jeg havde håndbogen med og kunne fremvise det.Godt nok på tysk (positionsgeber).Vi indstillede så ved at kikke ind i pumpen med spejle osv. og det lykkedes efter MANGE forsøg, tak for indlægget og varenr.
     
  12. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Gørløse har det på lager i DK, det står til 106,25kr
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det værktøj der bruges er en digital tester. Dun fungere ved at der sættes en indiktions giver ind i det hul til pumpen, og så skal den måle på omdrejningerne samtidig, så har man en tilhørende stroboskob som kan bruges til at indikere opmærkningerne på svinghjulet.

    Så jo det værktøj er lavet og 1000kr kan ikke gøre det desværre:)

    Man til at montere pumpen, det kan gøres ved det blotte øje. Men den perfekte timing justering, kan ikke gøres uden det.

    Det svare til at stille tænging på en benzin motor uden tændings pistol.
     
  14. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0

    Det er jeg ikke helt enig i :) :
    Jeg kender til det værktøj du beskriver, men efter min overbevisning er det primært til at kontrollere forstilleren til pumpen. Det er klart at man med det værktøj får en dynamisk måling og har mulighed for at måle ved forskellige omdrejningstal og trimme motoren efter det. Men værktøjet ser jo "kun" mærket på pumpens knastaksel, og kan jo ikke tage højde for slid på pumpeknast, ruller og dysernes åbningstryk, og "kender" derfor ikke det 100% præcise indsprøjtningstidspunkt. Men selvfølgelig er det mest præcise værktøj, det giver jeg dig ret i.

    Jeg har selv monteret en del pumper, godt nok på entreprenørmaskiner, hvor timing iflg. værkstedshåndbogen alene foregik med det værktøj med de 2 lysdioder. Efter min mening er det rigeligt præcist til at montere pumpen på en 124'er.

    Det kunne være interessant at se om Alex B Jeppesen kunne finde et par sider fra wis cd'en om montering af pumpe på 124'ere. :-D
     
  15. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lægger info ud omlidt i en ny tråd der er en del billeder og alle metoder er beskrevet..
     
  16. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Enig.

    Find evt. brugeren "Casper" herinde.
    Han ved hvad det drejer sig om, og har værktøjet.

    Måske han kan lokkes til at leje det ud, mod et passende depositum ?
     
  17. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    nå men lige for og fortælle hvordan det gik, kørte på mit værksted fik spændt motor op i bænk, og stillede knast og krumtap, har også lavet fikseringsværktøj til pumben, så tog jeg en tynd rustfri plade som jeg satte mellem forkæde og tandhjul på pumbe, fik den stillet som står skrevet, men starte nej nej og øv, ok der kom røg og var lige ved men nej, så der er ikke andet og gøre og læsse motor og bænk på min trailer og køre den ned til bosh, for jeg vil ha den motor i igen skriver lige når jeg får den hjem og hvad det koster for sådan en omgang,
     

Del denne side