Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Olie niveau på automat gearkasse ??

Emne i 'Automatgear' startet af Hartman, 31 Januar 2010.

  1. Hartman

    Hartman Member

    Joined:
    1 April 2007
    Indlæg:
    88
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    131000
    Årgang:
    1990
    Hej
    Nu er jeg blevet lettere forvirret, jeg skiftede olien på gearkassen i sommer og fyldte op til max mærket ved driftvarm motor/gearkasse. Igår, hvor temperaturen udenfor har været temmelig lav, checkede jeg oliestanden igen, ligeledes med varm motor/gearkasse, her var niveauet langt under min mærket. Jeg har nu kigget i service manualen og her står at niveau ved 20-30 grader varm olie, skal den stå 10mm under min. mærket, og ved 80 grader varm olie, skal den stå på max. mærket. Nu kommer så det store spørgsmål, hvor varm bliver gearkasse olien i disse kolde tider efter små 50 km kørsel ? Kan jeg regne med at den når de 80 grader, så jeg skal toppe olien op til max mærket ?

    Gode ideer og råd er velkomne !

    Hilsner fra
    Hartman
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Sq et godt spørgsmål :)

    Men jeg mener at den generelle mening har været en ½ times kørsel i normalt vejrlig,- i og med at gearkassen/olien, er på rimeligt massivt arbejde når man kører,- vil jeg gætte på at den burde været nået arbejdstemperatur på 50 km.

    Jeg vil da regne med at den som minimum har passeret de 20-30 gr. :lol:

    Jeg ville nok fylde noget på ,- måske ikke til max.
     
  3. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    Jeg synes at det er meget svært,at se en korrekt visningen på oliepinden,jeg har prøvet rigtig mange gange,men jeg føler mig ikke sikker,jeg synes at næsten hele pinden er smurt i olie,det er rigtig irreterende
     
  4. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    du har vel husket at tørre pinden af først?
     
  5. mede

    mede Member

    Joined:
    9 Marts 2007
    Indlæg:
    773
    Likes Received:
    2
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Tikøb/Nordsjælland
    Ratings:
    +3 / 0
    Min bil::
    W124 260E Sportline
    Km:
    402000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    Toyota Yaris
    Bil nr. 2 Km:
    157000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1999
    ja,det har jeg,men jeg kan se ,at det er lige som om olien er plasket op af pinden,hvergang jeg skal tejkke min gearolie,jeg sætter stor pris på at hvis nogen forklarer mig ,hvad jeg gør forkert.
    jeg kører mig en tur på 20 minutter,og derefter tager oliepinden op og tørre den af,mens motoren kører,så prøver jeg at sætte pinden ind på sit plads og tager den op ,men jeg får som sagt en oliepind som er plasket på med olie på :-(
     
  6. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    stop motoren? Tror da ikke, at bare fordi bilen står stille, så ligger olien i gearkassen blikstille? men hva ved jeg :)
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej , nej motoren skal køre i tomgang, ellers løber den olie der er i converteren ind i gearkassen og dermed får du en forkert måling,men det er svært, :) men jeg syntes det går, da målepinden ikke er tilsprøjtet lige meget på begge sider, og derfor kan målingen godt aflæses , i altfald om det ligger inden for det normale max/min, felt. 8)
    Alternativt kan du prøve at trække pinden inden du starter, og der vil olienivoet ligge ca 1,5-2,0 cm over max, men det er kun et fingerpreg, da det er det olie der bliver pumpet ind i converteren ved start.
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Den burde meget gerne være driftvarm efter 50km
    Så den har nok tabt lidt olie, prøv at fylde lidt på og se om den mister mere og tjek for en sikekrheds skyld at den ikke smider olie i kølervæsken og omvendt
     
  9. Voss

    Voss New Member

    Joined:
    27 Februar 2010
    Indlæg:
    89
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Midtjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    350
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2:
    w201 190 2,0
    Bil nr. 2 Km:
    420
    Bil nr. 2 Årgang:
    1984
    Hej.

    Jeg har lige forsøgt at kontrollere min oliestand og oplever også at den plasker på en side ( den med celcius mærket ) hvor jeg på den anden side får oliestand lige omkring max mærket.. er det rigtig forstået at den så er iorden ??
     
  10. Mercefreaken

    Mercefreaken New Member

    Joined:
    24 September 2007
    Indlæg:
    56
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Norge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    V140 S420 L
    Km:
    110000
    Årgang:
    1997
    Bil nr. 2:
    Toyota Avensis stc.
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Jeg fikk kontrollert ATF-oljen på min 420 i går, og etter 35-40 minutters kørsel var temperaturen fremdeles under 60 grader.
    Jeg tok en lille køretur og kørte ahem... "aktivt", og vips steg temperaturen til 89 grader. Crap... hehe (jeg ville jo ha´ 80 grader).

    Det jeg ihvertfall fant ut var at motorveiskørsel hvor automatkassen ikke skal skifte ret meget, ikke gir den helt store temperaturøgning, mens ca 10 minutter aktiv kørsel var mere end nok til å overstige 80 grader med god margin.

    Vi brukte STAR-diagnose, derfor kunne vi også se temperaturen på olien.
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    Jeg plejer gerne af trække pinden op,- tørre den af,- og herefter "hurtigt" at stikke den helt i bund og op igen med det samme,- så bliver den ikke "plasket" så meget til. :)
     

Del denne side