Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Udskiftning af kabineblæser ved Diavia aircon

Emne i 'Alm. Varme/ventilation i kabine' startet af JanRasmussen, 31 Januar 2010.

  1. JanRasmussen

    JanRasmussen New Member

    Joined:
    28 December 2009
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    325000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Alle,
    Min kabineblæser er ved at være udskiftningsmoden og jeg har derfor pillet viskermotor mv. ud for at komme til den ude fra motorrummet af. Til min store overraskelse kunne jeg så konstatere at blæseren er skjult af et sort plasticdæksel med påskriften "Diavia". Det virker ikke som at dette dæksel er til at pille af udefra.
    Jeg har søgt herinde på 124forum samt googlet lidt og alt tyder på at hele instrumentpanelet skal afmonteres for at man kan komme til at skifte blæseren når man har et af disse eftermonterede airconditionanlæg :-(
    Jeg ville derfor høre om der er nogen herinde der har erfaring med dette, inden jeg går i gang med at splitte instrumentpanelet ad? Kan man evt. nøjes med at pille de nederste dele af instrumentpanelet af?

    På forhånd tak,
    Mvh Jan
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  3. JanRasmussen

    JanRasmussen New Member

    Joined:
    28 December 2009
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    325000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Alex,
    Tak for det hurtige svar. Jeg synes desværre ikke mit dæksel ligner dem på billederne. Det har ingen umiddelbart tilgængelige skruer eller clips. Jeg har lidt en mistanke om at der bliver skiftet dæksel ved eftermontering af aircondition...

    Mvh Jan
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Måske afdækning er monteret indefra på dit eftermonteret anlæg,lyder lidt øv..
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu er er jeg igang med at splitte, min 124'er totalt ad og jeg osse pillet min kabineblæser ud, og det betyder at du desvære kommer ud i rigtigt meget arbejde, da den ikke kan pilles ud , udefra, for at have en ærlig mening om det at pillle sin kabineblæser ud, så var min første tanke efter jeg havdet afmonteret stort set alt instrumentering, det simpelthen løgn, man må sgu godt nok være sikker på at den ikke går istykker siden man gør det så besværligt, hvis den skal afmonteres, på billedet kan du heller ikke se at der går køler-rør igennem kabineblæseren, så den skal tappes for kølervæske, bare lige for at være sikker på det ikke sejler i din bil, når du endelig får den ud, for der går 2 rør igennem kabineblæseren, i hver side!

    og pas på den platskasse, det er jo plast :eek:

    måske Alex kan hjælpe med at finde ud af om din og min bil er ens, hvilket jeg jeg mener de er på det område,

    og jeg kunne ikke se nogen specielle *finter*, der skulle gøre det nemmere af få den ud.

    men hvis du har modet så er det den lange vej frem, hvis ikke så kunne du give Djaabo herinde fra et kald, og håbe godt på et fantastisk godt tilbud!
    jeg har så osse en blæser til salg!
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg har kun tegninger på det originale og ikke eftermonteret ting,heldigvis har jeg ikke sådan et anlæg i min bil :eek: trist med afmontering af sådan en del.
    Iøvrigt er det waeco der står for forhandling af anlæggene og som laver det meste af aircon ting til bilfabrikanterne..
    Iøvrigt kan det kun afmonteres ved at tage instrument bordet ud,selvom skruerne kan bores ud er huset til motoren for stort til at tage ud ovenfra,så det er øv udvej...
    http://www.mbclub.co.uk/forums/electron ... iavia.html
    Iøvrigt var det noget som forhandleren eftermonterede i bilerne..
     
  7. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Har også sådan et anlæg i min bil (har selv monteret det)! Tror man skal købe helt nyt Evaporator unit part nr 030565
    Ser ikke ud til man kan skifte mortor aflene? og man skal til infe fra kabine
    Chr
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  9. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    har du fat i en motor?? ellers kan vi godt skaffe dem med 2 dages levering :)

    Held og lykke med projektet :)
     
  10. JanRasmussen

    JanRasmussen New Member

    Joined:
    28 December 2009
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    325000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for de mange gode svar :) Det lyder som mega-øv det her :-(
    Beskrivelsen med at kassen er større end hullet passer desværre spot-on! Og det lyder surt med kølevæskeaftapning mv... :cry:
    Jeg tager gerne imod tilbud. Ellers bliver det nok et forårsprojekt... jeg har kun en uopvarmet hal at arbejde i.
     
  11. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ligefrem en hal.......det lyder bedre end mit jeg har en uopvarmet garage, :lol: :lol: :lol:

    temperatur....et sted imellem 0 og minus 10grader når der er rimeligt vindstille :D

    men som konen siger : det dig selv der har lavet bulen i bilen, så ud i garagen med dig, :eek: :eek:

    men den er ikke umulig at få ud, den dumme blæser!
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det er fordi du har et uoriginalt A/C anlæg i din bil, og ja det er mega-øv arbejde, det plejer at tage mellem 10 og 14 timer, hvis man har prøvet det før.......
    rat, kardanbox, instrument bord, og blæser kasse skal afmonteres.
    køb en NY blæsermotor !!! ikke brugt ikke repereret !!!!!

    :angry:
     
  13. Anders B. Jensen

    Anders B. Jensen Member

    Joined:
    23 September 2007
    Indlæg:
    157
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300CE 24V
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Jan

    Det er bare med at gribe skrue nøglen..nu ikke så meget hylerri :D
    Jeg har selv engang pillet hele luft regulator delen ud..så aflys alle aftaler næste weekend og du er kørende igen på mandag..
    Eller du kunne købe en ny bil med orignal AC..sagde jeg virklig det ?

    God fornøjelse :)

    Anders

    PS..som sagt før..så køb en HELT NY blæser..
     
  14. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
     
  15. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Du skriver den **måske*** står for udskiftning, hvis den virker lige nu skal den vel ik' skiftes? :oops:
     

Del denne side