Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Føler eller ur

Emne i 'Motorkøling' startet af Skipper, 6 Oktober 2009.

  1. Skipper

    Skipper New Member

    Joined:
    6 Oktober 2009
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    499
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Uden at jeg på nogen måde skal stille mig skråsikker, vil jeg dog mene at vide at en termostat består af en speciel voksblanding i en cylinder, der så reagerer på den varme den bliver udsat for, og graduerende åbner på denne indflydelse.

    Om der findes andre måder at kreere en termostat på, skal jeg lade over til dem der har forstand på det.

    Der er sikkert mange.

    DVH

    Skipper
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Brabus, hvis den åbner så hurtigt som du beskriver , så er det en type jeg ikke kender :)
    jeg har afprøvet en termostat på samme måde som SMUT 25 beskriver,og der åbnede den langsomt, og den blev først lagt i da vandet var90 grader ,for at se hvordan den åbnede ,den sad fast i halvåben tilstand, og selvom vandet kogte rokkede den sig ikke.

    Det bedste du kan gøre hvis Ejner Hessel ikke er i stand til at finde den rigtige termostat, ud fra dit selnummer/motornummer, må du hellere pille den gamle ud, og tag den med ned til forretningen,så bør de kunne finde den rigtige.
    Medens det hed Bonsted Pedersen, sagde de i Næstved, at der fantes 4 forskellige, afhænger af motortype, (det kan være en and) men jeg valgte at tro på dem, og den passede, sååå noget om snakken er der jo nok :)
     
  3. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe, det er precis de nsamme måde jeg har afprøvet en termostat og den åbnede med et klik og ikke sådan over en længere periode, det skal dog siges at det var af Italiensk Oprindelse, 127er :D

    Men jeg ville vælge en koldere til en benziner fordi de i forvejen køre med meget høj varme og har sværere ved at holde motoren kold end en diesel der ikke udvikler samme varme.

    En diesel er jo nærmest et mirakkel hvis den kan blive varm, da den forbrænder mere effektivt og omsætte mere af de eksplosive kræfter til bevægelse og mindre til varme end en benzin motor gør :)
     
  4. Skipper

    Skipper New Member

    Joined:
    6 Oktober 2009
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    499
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Brabus

    Jeg kunne ikke være mere enig, har prøvet med en Perkins 5,8l 6 cyl. og den bliver i tomgang - ubelastet - ikke varm om den så kører i en time, intet udslag på "uret".

    Det samme gælder Ford 4,2l 4 cyl. Ingen visning.

    Men kobler man skruen på - stadigvæk i tomgang, så går der ikke 5 min. så kommer varmen.

    Så kan man spørge sig selv, hvorfor i alverden lader man en diesel motor gå i en time :?: , jo for at holde strøm til oliefyret, her i den kolde tid, så de øldrikkende gutter ikke sidder og fryser. :drunk: :wink:

    DVH

    Skipper
     
  5. Skipper

    Skipper New Member

    Joined:
    6 Oktober 2009
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    499
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Brabus

    Har kikket lidt omkring i motorrummet og kan se at der hvor "jeg gerne ville have" at termostaten skulle være, altså øverst i systemet, der ser det ikke ud til at den befinder sig, men nederst - ja nærmest i bunden, iøvrigt også hvor jeg lige har udskiftet vand føleren til "uret", der er der - lige ved siden af - hvad du beskrev så tydeligt i dit indlæg, 3 x 10 mm bolte der mest af alt - ser ud til at være hvad der snildt kunne indeholde en termostat, specielt ud fra faconen på den del, der modtager køleslangen med vandtilførslen.

    Men - al respekt for din forklaring BRABUS - hvis jeg afmonterer den, så bliver det ikke lidt vand der vil rende ud, men antageligvis alt sammen.

    Det er sådan set også ok, lidt eller meget, det er vel bare en sag om at samle det op, men er det H E L T dernede at termostaten sidder ? ? ?

    Men det er meget langt nede på motor blokken ? ? ?- nærmest ved bundkarret, (hvilket ved nærmere eftertanke giver recon f.s.h. angår manglende visning på uret).

    DVH


    Skipper
     
  6. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er korrekt at thermostaten sidder der nede. Det gør den på dieselmotorene (jeg ved dog ikke om det er på alle 124 diesel det forholder sig sådan?) Og ja det er nok det meste af kølervæsken der render ud, hvis du skruer thermostaten ud.
     
  7. Skipper

    Skipper New Member

    Joined:
    6 Oktober 2009
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    499
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Basse

    Tak for dit svar, ja så er der vel bare tilbage at finde opvaskebaljen frem :)

    MVH

    Skipper
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ok, jammen så blev jeg også klogere på diesel termostat placeringen, omend den er en hel del latterlig placeret :p
    Men ja det er bare frem med baljen og så åbne for sluserne :)
     
  9. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Nå, hvordan gik det så?

    Sidder her med en lidt kold magen til, og overvejer at skulle forbederede et større vandpjaskeri, selvom jeg vil hade at rode med det i den kulde.
     
  10. Skipper

    Skipper New Member

    Joined:
    6 Oktober 2009
    Indlæg:
    53
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    499
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Aasted

    Er just hjemkommet fra 38 c. varme :jap: , til dette vores så sigende klima.

    Det er vel kardinalpunktet, når det kommer til at skulle stikke fingrene i kølervædske der er godt og vel under frysepunktet.

    Så - lige som dig venter jeg til, at Voldborg kommer med en væsentlig bedre vejrudsigt. Jeg er meget nysgerrig omkring spørgsmålet - er det det der er fejlen - men i dette vejr kommer klør 10 i første række. bye

    MVH

    Skipper
     

Del denne side