Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Kig på W124 Diesel

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af MaybeW124, 11 Januar 2010.

  1. MaybeW124

    MaybeW124 New Member

    Joined:
    11 Januar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Andet mærke
    Km:
    0
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hejsa
    Jeg har gennem et stykke tid overvejet at købe en Mercedes W124 250D eller 300D fra midt til slut 80'erne (helst uden Turbo) men gerne en stationcar. Mest på grund af de fantastiske motorer man hører kan runde 1,5 million kilometer og for at spare på brændstofudgifterne, men også for at få automatgear og servostyring, købs prisen er maks 50.000 kr.

    Jeg har et par spørgsmål jeg håber I kan svare på. Det gælder blandt andet vægtafgift også det med de nye partikelfilterafgifter, jeg har prøvet at kigge på Skat's side men synes ikke rigtig jeg er blevet klogere, mest fordi jeg har hørt at nogle har fået bilen nedvejet osv.

    Hvad kan man forvente at køre på literen, jeg kører mest landevej og "morfar kørsel", jeg kører generelt langt på literen i mine biler. Jeg havde en kollega (for mange år siden) der kørte en W124 300D som påstod at han kørte omkring 15 km/l hvilket jeg synes er okay, er det opnåeligt eller :?

    Mit sidste spørgsmål er det jeg bekymrer mig mest om, nemlig rust, jeg har kigget på en del W124 i alle mulige årgange /prislag og blevet MEGET chokeret over hvor angrebet de er af rust, min fars gamle 123 var der intet rust i da den var 14 år gammel og havde rundet 750.000 km, jeg har en anden bil i dag som er 25 år gammel og der er heller ingen rust overhovedet selv om den bliver brugt hver eneste dag, hvad er jeres erfaring, jeg er noget bekymret, især fordi min bedre halvdel har pointeret at hun ikke gider at køre en rustbunke. :-| som vi skal ofre en masse pladearbejde på. Har jeg bare været uheldig eller er det hvad man kan forvente :-(

    på forhånd tak.
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    1 partikelfilterafgift er jo droppet indtil videre..men ellers bliver det 1000 kr dyrere årligt
    2 Vedr rust afh alt jo af hvordan bilen er passet og plejet og der kan sagtens findes pæne ekemplare,men bilen er jo ved at være gammel efterhånden så standen svinger meget..
    Jeg ville hellere have en rustmæssig superstand og en lidt dåligere mekanisk,da mekanikken kan skiftes,rustarbejdet bliver hurtigt dyrt og kan ikke laves uden faglig kompetence og dertil skal så lægges lakjob osv..
    3 Bilen er bestemt ikke det billigste at have i faste udgifter jvf forbrug og vægtafgift ..kan dog ikke lige huske hvad en stc koster ,men en 250 sedan koster 1775( hver 3mdr) mener jeg at jeg giver..
    4 Nedvejning gælder KUN varebiler så glem alt om det
    5 300 td stc 2560 kroner hver 3mdr......................
    6 Tror min 250 d med auto kører omk 10 på literen ..
    7 Måske en god ide at vide hvilket ekstraudstyr du ønsker fra start af ,så du ikke skal til at eftermontere og bruge penge og tid på det efter et køb..
     
  3. MaybeW124

    MaybeW124 New Member

    Joined:
    11 Januar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Andet mærke
    Km:
    0
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Okay tak for svaret 8)

    Det med partikel filtret har jeg fra fortrolig kilde hørt, nok skal blive indført inden for en overskuelig fremtid (hvad det så end betyder :wink: )
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ja det er vel som altid bare udskudt lidt :lol:
     
  5. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Du skal da helst gå efter en 300D, da de jo har små 20 HK mere og en meget bedre motorlyd/motorgang.
    Vægtafg. er den samme 1880,. hver 3 md. Vægtafg. er billigere med manuelt gear, men hvem gider det.
    Vi ligger på et snit af 12-13 km/l ved mest bykørsel og rest landevej, og det kan min Fiat Punto ikke engang klare,
    så det er da flot af så stor en "gryde".
    Med hensyn til rust skal du helst vælge en fra årg. 90 og frem da de har afdækn. på døre og paneler, og de skærmer godt af for sandblæsning. Det mest udsatte er forskærme døre og klapper, men de er jo nemme at skifte.
    Jeg har lavet 2 stk årg. 90 totalt istand næsten til mindste skrue, og der er himmelvid forskel på hvordan de har haft det fra nye. Begge er gamle DK taxaer, en med kun 3 ejere, min med ??? ejere.
    Desværre var det min der var værst plaget, sikkert pga. dårligt rep af skader.
    Den anden 300D, har i de 17 år jeg har kendt den, aldrig haft en skramme, så kaross. var OK, på nær de førnævnte ting, kun kørt småture med flere koldstarter hver dag, kørt ialt 470000 km. Så det er 220000km på 18 år privat. Og den motor går bare p....godt, bruger ikke olie eller vand, skifter perfekt i gear (bedre end min) bliver kun vasket når det regner, service er nærmest en by i Rusland.
    Så hvis det ikke er go reklame, så ved jeg ikke, og manden er da også kisteglad for den, og skal have krisehjælp når den engang ikke kan mere.
    Så held og lykke i jagten på verdens næstbedste bil. :-D

    Erik
     
  6. Aasted

    Aasted New Member

    Joined:
    2 Januar 2010
    Indlæg:
    583
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordsjaelland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    SOLGT w124 250TD
    Km:
    340
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2:
    Ford Focus 2,0 TDi
    Bil nr. 2 Km:
    12406
    Bil nr. 2 Årgang:
    2013
    Min 250 DT = diesel touring = stationcar, (ikke: turbo diesel), kører ca 12 km/l, hvilket er mere end min forrige Ford Focus 2.0 benzin, og når dieslen så er mindst 1 kr. billigere pr. liter, syntes jeg det er en god handel.

    Min er importeret fra Tyskland for et par år siden, og har stort set ikke rust, bortset fra under sprinklertanken (som blev ordnet ved købet), og lidt ved bagruden på klappen som jeg selv har ordnet. En lille rustplet på størrelse med en 2 kr. på den ene skærm helt nede skal ordnes til sommer.

    Den er fra 89 og har også plast inddækkede paneler og døre forneden. Frygtede lidt at de kunne være rustfælder, men de ser ud til at virke. Prøv at pille dutterne/dækslerne til donkrafthullerne ud og kig efter om der er rust derinde. Det bør der ikke være.

    Iøvrigt står sådan en importeret bil fra sydlige himmelstrøg hvor de ikke har brugt salt, mange steder som ny.

    Har gået 230.000 km og jeg har regnet ud at med mit kørselsbehov vil jeg være over 30 år om at nå 1mill. km. og til den tid kan jeg nok slet ikke køre bil mere :wink:

    På Bilpriser.dk kan du se hvad tilsvarende koster, men 50.000 er vel en rimelig pris for en standard (ikke pimpet) version, hvis den står pænt. Tjek at aircon, abs bremser og niveakugler bagi virker.
     
  7. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så sandt som det er sagt skal du nok kigge efter en 250D 90' eller 300D , og det med panelerne er rigtigt, men husk at kigge efter oppe under panelerne om der ligger en bunke jord, specielt lige bag forhjulene, hvis der ligger en ordenligt bunke jord, som er godt fugtigt, og den tidligere ejer ikke har været så påpasselig med at få det hele ud, og det kan kun lade,sig gøre hvis paneler under dørene er blevet af monteret helt, og derefter renset godt og grundigt, for jord, så er chancen for rust inde bagi panelerne, ligepludselig meget større, ulempen ved panelerne, er hvis der er rust, så skjuler de det meget, da de jo dækker ret meget af dørene, men et grundigt kig på undersiden af alle døre, så bliver du højstsandsynligt meget klogere, er der begyndende rust under dørene , lige der hvor panelkanten slutter, så skal du nok være mere kritisk, det øjet ikke ser , det er det panelerne skjuler :-D
     
  8. Nick

    Nick Active Member

    Joined:
    16 Oktober 2006
    Indlæg:
    1,517
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Nordsjælland
    Ratings:
    +13 / 1
    Min bil::
    w124 3,6 Brabus
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    Mercedes 500E
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Der er også mange folk af den overbevisning at hvis de ikke skal ruste så er 89-90 den rette årgang og alt efter 92 skal man være efter.... det har jeg hørt utallige mercedes pladesmede sige efterhånden, men hvis man finder en fin en skulle det jo ikke være noget problem.... det er nok mere mht. en gammel dansker :)
     
  9. MaybeW124

    MaybeW124 New Member

    Joined:
    11 Januar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Andet mærke
    Km:
    0
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for tilbagemeldingerne, det er dejligt at høre, at der findes velholdte eksemplarer.

    :-D
     
  10. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej som sagt før , løft alle måtterne og kontroler bunden indefra, da gummihuden, på udvendig side af bunden, kan skjule selv ret omfattende gennemtæringer, hvis der er kommet vand ind i bilen, min havde rust ved forstolene under tværbjælken, lige foran og under bagsæde,( pga utæt soltag,) og der var ikke noget at se udefra , se efter buler i gummihuden, det betyder at huden har sluppet, og der er rust, :cry: bare til orientering, MVH.
     
  11. sf.salsa

    sf.salsa New Member

    Joined:
    6 Oktober 2007
    Indlæg:
    121
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sinding ved Silkeborg
    Ratings:
    +0 / 0
    Hmmm - har en E250 st.car - sølv med mørkt indtræk, 4-trins automat, 113 HK - fra 94, lige rundet 500 - men der er altså et par rustbobler på skærmkanter, udstødningen skal nok snart skiftes, og parabolerne i forlygterne er også skifteklare - ellers fino, og mekanisk rigtig god! Gik fejlfri gennem sidste syn sommer 08, bortset fra defekt blæser (gav jo en anmærkning), skal så ha lavet noget af ovenstående inden næste syn - jeg kan selvfølgelig levere den nysynet - det er under alle omstændigheder rarest for begge parter, hvis det er ;-)
    Ville egentligt ha solgt den allerede for et år siden, men fik så ikke gjort noget ved det - men så dit indlæg - hvis det har nogen interesse, kan jeg smide lidt billeder og yderligere info til dig.
    (eks´en og jeg gik fra hinanden, så har ikke brug for pladsen mere, plus er begyndt at køre 40.000 om året...)

    Den har bl.a. fået nye forhjulslejer, gaskugler bagi, skiftet olie/filter i gearkassen, firehjulssporet - vinterdæk og sommer-alu med helt nye conti dæk. Købte den for 2½ år siden, da havde den lige fået skiftet de fleste komponenter i undervognen. Starter med det samme hver gang, fik også en ny generator på for to år siden

    Men smid besked, hvis det er interessant :)

    VH
    Søren
     
  12. MaybeW124

    MaybeW124 New Member

    Joined:
    11 Januar 2010
    Indlæg:
    4
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Andet mærke
    Km:
    0
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for svarene :-D

    Købet er desværre blevet udsat :-?
     

Del denne side