Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Køb af 230 CE 1989

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af CJ, 6 Marts 2008.

  1. CJ

    CJ New Member

    Joined:
    6 Marts 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej med jer,

    Jeg går og lurer lidt på en tilsyneladende velholdt 230 CE fra 1989. Den har kørt ca. 300 tkm og ser relativt original ud, hvilket er et stort plus på mig. Men..

    1) Jeg har hænderne skruet omvendt på, så jeg kan ikke lave noget selv - men jeg kan godt diagnosticere fejl et stykke hen ad vejen. Er der noget specifikt, man skal være opmærksom på ved evt. prøvetur o.lign.?

    2) Hvad koster det, hvis man skal skifte motor, gearkasse, renovere topstykke eller lignende på sådan en karet?

    3) Jeg kigger på 230'eren, da det alligevel blot skal være bil nr. 2-3 stykker og jeg forestiller mig, den er langt billigere i drift og vedligehold end en 300 CE. Er I enige??

    På forhånd tak for hjælpen..

    Mvh.

    CJ
     
  2. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Min holdning er nok lidt farvet af min preferance for de 6 cylindrede. 8)
    Men du har nok ret mht. de faste udgifter som vægtafgift og forsikring.
    Men sikkert også mht. vedligehold, idet der jo er to tændrør, og to tændkabler mere på en 300. :)
    Jeg tror dog ikke de 6 cylindrede generelt har flere problemer end de 4 cylindrede.

    Benzin forbruget er sikkert noget højere for en 300, men som jeg forstår dit indlæg er der vist mest tale om en ekstra bil...
    Måske endda et stykke legetøj, der fortrinsvis kun vil blive anvendt lejlighedsvis ?

    Jeg ville foretrække en 6 cylindret, alene pga. dens uforlignelige lyd. :)
    Men jeg ved godt at der er mange der er glade for 230'erne.
     
  3. alp

    alp New Member

    Joined:
    27 Marts 2007
    Indlæg:
    377
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    600
    Årgang:
    1965
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej CJ

    Jeg har en 230CE til salg, er meget tilfreds med bilen, men et behov for en stc. er opstået. Du er velkommen til at komme og se på den. Jeg garanterer for den er velholdt og den har 186000 på klokken.

    Ellers en dejlig bil, 230´eren blev valgt ud fra fra pris på forsikring og benzinforbrug. Kræfter savner jeg ikke, måske lyden af 6 cyl.
     
  4. CJ

    CJ New Member

    Joined:
    6 Marts 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hejsa,

    Du må gerne sende lidt billeder og info - men den skal være original og ikke sænket, tunet eller andet.. Jeg sender dig en pb med min mailadresse, hvis den ikke står her..
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg vil også sige at en CE fortjener en 6 cyl.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Som jeg ser det er det ikke bilen som fortjener de ekstra kræfter, det er manden der har brug for dem der fortjener dem og ikke mindst manden som bruger dem. :D :D :D

    Så hvis man aldrig kunne finde på at bruge bilen anden end til søndagsture i det langsomme spor.
    Så er der jo absolut ingen fornuft i en 6 benet.

    Så vil jeg endog sige at så fortjener bilen faktisk ikke den 6 cylindrede tværtimod.
    Men jo jeg forstår godt at Coupe stilen siger Hurtig bil og er god med de ekstra kræfter jo :)

    Jeg vil også sige at der er helt sikkert et spring i vedligeholdelse fra de 4 cyl til de 6 cyl.
    230eren er "bullet proff" faktisk anset af mercedes selv for at være den mest slid stærke benzin motor de har lavet, det er de 6 cyl desværre ikke.
    Ikke at forstå som skræmem billed, men 12Verne har svage/bløde ventil styr og så har de problemer med relativt hurtigt slid af knasten (12V) maks 200.000 så er der ikke langt til en udskiftning og så er der den org. top pakning på de 6 benet, de er heller ikke for holdbare hvis ikke de er skiftede til de nyere forstærkede typer. (min erfaring og indtryk)

    Nej en 230er er bare den 6 cyl uden de ekstra Hk OG slitage problemer.
    En 230er køre snildt 400.000 og mere til uden at se renovering af motoren på nogen måde.
    Det gør en 6 benet desværre ikke.
    De skal enten have toppakning(24Vere) eller knast og ventil styr og pakning (12Vere)
    Men ingen tvivl om at de 6 benede er en langt bedre motor rent teknisk set. (ikke slitage messigt)
    De har jo en meget blødere gang specielt de 24V og så er de roligere i tomgang og har bare et godt træk til den sporty Coupe udgave som er bilens udstråling værdig :D (som konge biler er inde på)

    Jeg har haft begge motore og biler "næsten" (W123 230CE "motor fra W124) og så har jeg nu den (W124 300-24) og de gamle har haft en 260E og en 300E
    Grunden til W124 motoren i min 230CE var jeg kørte på motorvej med godt 190 Km/t og så siger olie lampen eller olie trykket desværre ikek noget om at der ikke er mere olie at tage af, så der røg lige en motor på dumheddens konto kan man sige. Men absolut ikke bilens eller motorens skyld (kun min)

    Jeg kan kun sige at den eneste der aldrig var det eneste problem med ang. motoren. det var min 230CE.

    De andre har fået knast toppakninger, indsprøjtnings anlæg, tændings modul, strømfordeler (flækket) osv.
    alle biler har været i egne hænder i samme periode kan man sige så det er ikke fordi jeg kun havde min 230CE i en måned at den ikke fejlede noget, jeg havde den godt 3 år. og den kørte 200.000 Km i min tid de andre kørte faktisk mindre kun godt 100.000 Km over 3 år
    Jeg skal være den første til at skrive under på 230eren fik Tæv Tæv og atter tæv, og den holdte bare til det.
    Den var i øvrigt med manuel gear så ingen gear kasse til at passe på det røde felt heller :D synd og skam synes jeg i dag :D

    Men 4 kontra 6 ben, det er og bliver nok en prioriterings sag ud fra økonomi, smag og behov.

    Nå det var bare lige min erfaring, håber den kan bruges til lidt.

    mvh.
    BRABUS
     
  7. CJ

    CJ New Member

    Joined:
    6 Marts 2008
    Indlæg:
    3
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Brabus,

    Tak for dit indlæg, det er lige præcis den slags jeg er ude efter. Det lyder som om, at det at købe en CE230, der har kørt 300.000km ikke nødvendigvis er noget, man skal frygte. Jeg går også ud fra, at brugte motorer og gearkasser må være relativt billige til sådan en karet - hvis uheldet skulle være ude..

    Jeg har haft mange hurtige biler og behøver ikke en til, så en 230'er vil nok være rigeligt til det, den skal bruges til. Vi får se, om det ender med sådan en..
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja. da jeg var ude for mit "uheld" så mener jeg at jeg gav omrking 6000 Kr for en ny "brugt" motor 230E og den havde gået ca. 200.000 Km.
    men hvis jeg skulle have en ny alm. brugt motor til min bil m. 24V så koster bare motoren næsten godt 20.000 Kr (Gørløse)
    Så jo Der er en forskæl at mærke.

    gearkassen vil nok være det samme prisleje, jeg tror ikke der er forskæl på det om det er 4 eller 6 benet motor der ligger i, men jeg er ikke sikker.

    Mvh.
    BRABUS
     
  9. MB230E

    MB230E Member

    Joined:
    24 Juni 2007
    Indlæg:
    95
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    T203 C180
    Km:
    175.000
    Årgang:
    2006
    Det er godt nok et gammelt emne jeg her tager op igen, men jeg vil da gerne bidrage med min egne erfaringer.

    Da jeg i 2003 beslutte at realisere mit ønske om en W 124 drøftede jeg sagen med en ældre mekaniker, der ikke umiddelbart syntes at ideen var indlysende god. Men hvis jeg insisterede - hvad jeg gjorde - ville han anbefale en 4 cylindret model fremfor en 6 cylindret. På mit spørgsmål om, hvorfor var svaret snusfornuftigt: "Så er der 2 cylindre mindre at reparere på".

    Bilen - en 230E årgang 1990 - blev fundet hos en Toyota forhandler i Frederikssund. Historikken på bilen var, at den har trådt sin barnesko i Berlin hos en fyr med det frygtingydende navn: Rommel, så der er en aura af ørkensand over bilen :)

    Tælleren stod på 203.000 km, og der var næsten tale om kærlighed ved første blik. På trods af en fra forhandleren vedlagt FDM attest var der dog en række småfejl, som i løbet af det første halvår blev udbedret uden beregning.

    Sommeren 2005 var lidt af en prøvelse. Efter en periode med høj motortemperatur ved tomgang, blev det konstateret, at toppakningen var gået. Mercedes i Ringsted fik fornøjelsen, og da jeg ca. 16.000 kr fattigere hentede bilen med en frisk toppakning m.v. kunne bilen ikke skifte gear på vej hjem!!!

    For at gøre en lang historie kort endte det efter diverse omveje med en renovering af automatgearkassen. Jeg var flere steder for at finde fejlen og endte med at få Gørløse til at lave gearkassen, der siden har kørt upåklageligt.

    Lidt efterfyldning for 1½ år siden af klimaanlægget har været det eneste ud over alm. vedlighold, så jeg er en meget lykkelig ejer af en tæt ved 20 år gammel MB, der nu har kørt ca. 270.000 km.

    Mit største problem er egentlig, at jeg nok aldrig kommer af med den, da jeg - bortset fra en lidt heftig vægtafgift næppe finder en så billig bil med så meget køreglæde. De 4 cylindre er efter min smag rigeligt, da motorlyden og kraftoverskuddet i den grad er af ægte mercedes karakter.
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Godt du også er glad for din bluestar 8)
     
  11. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    jeg har selv både 230 og 260 og er mega glad for begge, 6eren lyder bare bedre og siger mindre ved 120++ :-D
    260eren har gået 280.000 og jeg har lige haft ventildækslet afmonteret der var HELT rent, og ingen slid på knasten, tror det er et spørgsmål om topkvalitets olie (Castrol 10W/60) og skifte intervaller på 10-12000 km
     
  12. Eldi

    Eldi New Member

    Joined:
    10 Januar 2010
    Indlæg:
    77
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300 24V ce
    Km:
    291
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    BMW
    Bil nr. 2 Km:
    203
    Bil nr. 2 Årgang:
    2003
    ...Ja kan kun give "MB 230" ret i det han skriver. :gr8:
    har nu haft min egen topklargjort 230 ce til salg i snart et halvt år uden pote , men nyder faktisk hver dag i den :heart:
    årsagen til salg var bare at prøve en 6 benet, men efterhånden er jeg også blevet ligeglad med de 6 ben.
     
  13. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Tror at alle CE modellerne er den rene fornøjelse at kører i :lol:

    Jeg hentede min CE-300 24 Ver i Italien, med 112.000 på klokken. I dag rullede den op på174.000 og hver en kilometer er en fornøjelse, selv i det flotte sne klædte vintervejr 8)

    Held og lykke med at købe een :gr8:

    Hilsen CABRIO
     

Del denne side