Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Gennemvarm bil, men kold luft i tomgang..

Emne i 'Aircondition / Klimaanlæg' startet af hardbern, 4 Januar 2010.

  1. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Hej Stjernefolk

    Når jeg har fået kørt bilen rigtig godt varm, og triller rundt inde i byen, og jeg ender med at sidde lidt i kø/lyskryds, så kommer der ligepludeselig kun kold luft ud af dysserne, også selvom jeg skruer helt op for varmen eller prøver nogle af de andre indstillinger..
    Hvis jeg så sætter den i -N- og giver den ca. 2000 omdr, så kommer der igen varm luft, det samme gælder hvis jeg blot accelererer lidt tjept efter at have holdt stille...

    Hvad kan dette skyldes, der mangler ikke vand og det er kun når bilen er blevet gennemvarm???

    Mvh Kåre
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tegn på en dårlig cirkulations pumpe. En 12v pumpe der sider lige overfor udstødnings manifolden. Jeg har en liggende i god stand til en 200kr hvis det er.
     
  3. hardbern

    hardbern Member

    Joined:
    16 September 2008
    Indlæg:
    254
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Kbh
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    BMW E39 M5
    Km:
    180.000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2:
    Porsche 928s
    Bil nr. 2 Km:
    160.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1986
    Deal...
    Jeg vil have mulighed for at hente den løbet af ugen, helst sent eftermiddag hvis det kan passe dig???
    Eller kan jeg nok godt smutte forbi i froskosten, hvis det passer dig bedre...
     
  4. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jamen du kommer bare når det passer dig, bare lige ring først. Så vi er sikker på jeg er der ude
     
  5. finc

    finc New Member

    Joined:
    28 Oktober 2009
    Indlæg:
    27
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D Turbo
    Km:
    600000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Er løsningen det samme til min diesel? Hvis Ja, så har jeg en mursten + en 12 volts-blæser til salg! (Jeg vil sgu' ikke dø i en snedrive).
    Vh Finn
     
  6. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja den sider på alle 124 modeller.
    Det er ikke unormalt at den står af, man kan eventuelt prøve at køre motoren varm, stoppe motoren, sætte tænding på og tænde for klima anlæget. Sætte øret ned til pumpen og høre om den snure
     
  7. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    På min snurre pumpen lige så snart tændingen er på, uanset indstillingen på varme/ventilationsanlæget, er det ikke det samme på 124er med klima?.
     
  8. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    sådan en pumpe kører altid når der er tænding på og derfor slider de kullene op ! den er dog ikke såå nem og skille men skulle kunne lade sig gøre
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja det er simpelthen top dollar med den pumpe.

    Jeg har nogle gange brugt den når jeg har været sent på arbejde omnatten hvor der kan forkomme ventetid i bilen.
    Her kan jeg holde varmen konstant i op til 1½ time inden det begynder at blive koldt bare ved at have tænding på og så blæser på trin 1 :love:
    Men en egentligt rest varme knap kunne være ønskeligt 8)
     
  10. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så må næste skridt være en w140 model:)
    Den har jo rest varme system + en masse andet:)
     
  11. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Yes, dén er jeg med på! :yipi:
     
  12. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Nu har jeg i over 6 år kørt rundt med en defekt cirk. pumpe, gad ikke ofre ca. 800,- på en brugt (gørløse), men der har da altid været kanon varme i bilen, dog kneb det lidt med at styre temp. indendørs det første år..
    Så efter at have prøvet 2 forskellige varmepaneler og en anden duo-ventil uden resultat, fik jeg det fif at se om sugeren bag handskerum virkede, og det gjorde den ikke, så ny på, og så virker det næsten som et klimaanlæg utrolig præcis temperaturstyring.
    Man tester den ved at holde et lille stykke papir eller køkkenrulle, på størrelse med et frimærke (lidt større) , op mod den lille rist ved siden af loftslys foran.
    Der skal self. være tænding på, bliver det hængende er suger ok, så prøv at slukke tænding, så skulle det gerne falde ned. En ny suger koster ca. 400-500,- og er alle pengene værd.
    Sugeren har den funktion at luften suges fra loftet ned forbi en termostat, der reguler temp. på duoventilen. Den brugte luft hældes ud bag handskerum. Den er lidt besværlig at skifte, men nu har jeg da skiftet 3 stk og overlevet.

    Erik
     
  13. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvor sidder denne temp.føler og suger henne?

    Jeg har også haft en defekt cirkulationspumpe, og har var der altid varme i bilen, også i tomgang. Men nogen gange syntes jeg den er temmelig længe om at regulere temperaturen, når jeg drejer hjulene. Den skal faktisk altid ud i yderpositionerne (efter "klikket") før end den skifter temperatur... :-?
     
  14. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jamen det var præcis de samme problemer jeg havde men hør nu her,
    prøv nu først om "sugeren" virker ved hjælp af det stykke papir jeg nævnte.
    Ellers sidder sugeren under/ bagved handskerummet som jeg skrev, og skal den skiftes er det af med beklædning under handskerum over fodrum og af med vent.dyse højre side, så kan man skifte den vej ind, en hånd ind hvert sted så kan det lade sig gøre.
    Der er self. også et el-stik, men det kan ikke vendes forkert, der er 2 plast/gummislanger der skal afmont. på den gamle og mont. på den nye ,men det er let.
    Føleren sidder enten over loftbekl. eller ved handskerum, men den fejler sjældent noget.
    Alle mine fif har jeg fået fra en dreven MB mekaniker der har kørt MB i over 20 år.

    Erik
     
  15. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Lidt billeder som måske kunne hjælpe
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  16. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg synes nu ikke at kunne se den lille suger på tegningerne, men der er en slange oppefra den lille rist til venstre for loftlyset og den går ned gennem højre A-stolpe til bagved handskerum.
    Det har den da gjort på de 3 biler jeg har skiftet på.
    Da det er en lille el-motor der kører hele tiden når der er tænding på, er den jo også udsat for slid, ligesom cirk.pumpen og varmeapp. blæser.
    Varmeapperatblæser står jo altid på trin 1, både sommer og vinter, men mere hvis der skal afdugges self.
    Den er jo også let at skifte, dog skal viskermotor og div. afdækninger fjernes.
    Jeg har lige skiftet varmeblæser på en MB sprinter og det var da noget af det letteste jeg har været med til.
    Det var kun at bøje lidt lydisol. til side fjerne 3 skruer og et el-stik, så var den klaret, ca. 10 min.

    Erik
     
  17. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Det er denne
    [​IMG]
     
  18. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jamen der er ikke et øje tørt, det er jo vores lille "fætter", den var iøvrigt lidt svær at finde da den er pakket godt ind i div. isolering, og måske husker jeg lidt forkert med 2 slanger, når der kun "behøves" 1.
    Iøvrigt kan man godt høre om den starter når tænding sættes til. Den er dog ret lydløs, så hold koner, børn og hunde væk når der skal "høres".
    Tak for dine altid gode manualer/billeder.
    Erik
     
  19. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005

Del denne side