Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Hvilken batterioplader kan anbefales?

Emne i 'El-system' startet af Christian K, 8 Januar 2010.

  1. Christian K

    Christian K New Member

    Joined:
    13 Februar 2009
    Indlæg:
    65
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Helsinge
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut
    Km:
    276000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  2. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Du skal købe en elektronisk lader, der beskytter bilens elektronik og skal bruges som der står når der er meget elektronik.
    Harald Nyborg har modellen der hedder BT-BC 10E, og du har heller ikke noget at bruge 6 volt til, og prisen er den samme. Jeg har samme model, og den virker fint, dog har jeg aldrig sprunget så mange sikringer som på den lader, det må være fordi den heldigvis er følsom.

    Erik
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  4. mikkel

    mikkel Member

    Joined:
    3 December 2006
    Indlæg:
    70
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    6650
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 E 300Diesel
    Km:
    250000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    Toyota Aygo
    Bil nr. 2 Km:
    70000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2010
    Hej Christian
    Jeg synes du skal følge Alex forslag. Jeg har selv en, og den holder med at lade, når batteriet er opladet. :)
     
  5. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    CTEK XS3600 det er den glædende !!!
    jeg har selv 2 og har solgt ca 10 til venner og bekendte

    det kommer med et stik der kan fastmonteres på et batteri evt ved vinterhi, den bliver du glad for !!!
     
  6. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Jeg har også god erfaring med CTEK-ladere.
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    CTEK er absolut også en af mine top favoritter, men hvis vi skal se på et alternativ som er bedre end CTEK,
    Så kommer man ikke uden om ladere af typen "Tyster" som har samme fordele som CTEK men blot er en tand bedre grundet strømforsyningen er af Ringkærne typen og ikke swichmode som desværre kendes på at de udsender en smule rippel spænding i modsætning til Tysterne.

    Ulempen er selvfølgelig at de er klart tungere end CTEK laderne grundet den dyre ringkærne teknik.

    En anden ulæmpe med CTEK er at modellen XS-3600 jo er billig nok, men desværre er lige i underkanten af hvad vi skal bruge til bilen, da den maks kan lade med 3.6A dvs. der skal bruges mange timers ladetid før CTEK har ladet et eks. 100A batteri helt op 100/3.6 = 27,7 Timer. :shock:
    Man kan dog ikke helt regne det sådan ud på den måde den lader på batteriet.
    Men som de selv skriver, så er den mest til hjemme brug, men den kan godt lade et bilbatteri op hvis man har tolmodighed nok.
    Men CTEK er meget kendt for at bruge UTROLIG lang tid på at lade på batterierne, dette undskyldes med at det er fordi de er mere skånsomme, men det er en dårlig undskyldning for at kunne holde deres ladere nede i størelse på.

    Men CTEK er jo mere end fint for brug som bil lader, jeg ville dog ikke bruge penge på den svage XS-3600 men købe en som kunne klare jobbet noget bedre til de større batterier som Mercedes typsik er monteret med.
    Så skal man investere i en og man har et 80A eller 100 A batteri ville jeg klart ikke gå efter mindre end modellen XS-7000 som klare det på den halve tid, men som der siges så er det altså nogle ret dyre men bestemt også gode ladere.

    Jeg har dog altid til det ultra følsomme udstyr jeg har installeret i:

    Mercedes Vito med specielle solffilms udskæringer i bagruden til kamera udstyr :mrgreen:
    brugt TYSTOR SOFT 1210 som jeg kun har haft god erfaring med, nogle kalder det gammelteknik, men i mit tilfælde hvor jeg har brugt den i forbindelse med udstyr som ikke tåler rippel fra en switch mode lader som CTEK er det eneste alternativ også netop fordi CTEK er alt for langsomme til at lade lige så hurtigt op på samme skøånsomme måde og fylde lige så lidt som Tysterne trods deres teknik.

    Noget som der lige slog mig er at de siger at CTEK er den eneste lader på marked i dag som både vedligeholdelseslader flydende og pulserende og det passer vist ikke, det har Tysterne gjort i årehvis siden 90erne hvor CTEK ikke engang var på marked :)

    Me CTEK er helt klart rigtig gode og inteligente ladere som jeg også plejer at anbefale med en påmindelse om at de altså skal bruge ret lang tid på en fuld opladning.
     
  8. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Brabus glemte selvfølgelig at tilføje i sin elektronikiver at samme strømforsyninger også anvendes i forstærkere og hvor er jeg glad for at pa amps er gået over til switch mode teknologi,istedet for store tunge ringkerner,men det er en anden snak... :lol:
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    CTEK kan i øvrigt også købes i T-Hansen hvor de er lidt dyere end hos batteri byen, men spørgsmålet er hvor meget der er sparet når fragt og gebyre kommer oven i handlen hos batteri byen.

    Det var anyway blot info for at folk der er mest til butiks handel har et alternativ og så yder T-Hansen jo også 14 dages fuld returret hvis man nu skulle fortryde købet selvom man handler i butikken.

    Jeg linker til XS-7000 da jeg ikke vil anbefale noget mindre til opladning af et stort batteri:
    http://www.thansen.dk/product.asp?c=338 ... 1242384952

    Men den anden lader som der linkes til er i de fleste tilfælde langt nok til mindre batterier (ikke 70A og der over) da den også har vedligeholdelses ladning og så er den oven i købet meget billig i forhold til de andre CTEK hvor man måske betaler lidt vel rigeligt for funktioner og featueres som man ikke har behov for.

    Fordi rent faktisk lader den med næsten samme strøm 3A som den lille CTEK på 3.6A maks ladestrøm.
    SÅ derfor vil den være næsten lige så hurtig som CTEK til at lade detsamme batteri op.
    Man kan måske bare sige at producenten er lidt mere ærlig over for hvor lang tid de mener er rimeligt at ønske en kunde skal gå ned i lade størelse til de større batterier :-D
    Men igen de er begge lige i underkanten til et eks. 80Ah batteri, men alt er jo relativt.
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hehe ja gode store tunge ringkærner uden rippel det er kræs i HiFi, men ja de er tunge som bare fa... :lol:
    Derfor har Switchmode power supplys for det meste overtaget den scene.
    Har i øvrigt selv en CV2800 til mine DC1515 :love: kom bare forbi og hør en rock koncert :coolguy:
    Men Switch mode har jo den dejlig effekt at den kun forbruger den effekt, som der rent faktisk er behov for, hvor Ringkærnerne bare fyre derud af konstant, men det gør dem tilgængæld også mere klippe stabile osv osv...
    Så kunne vi begynde at snakke om Klasse A, AB og D eller H forstærker trin :p
    Nu bliver det alt for teknisk og off topic for resten af læserne tror jeg :mrgreen:
     
  11. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Jeg har en CTEK 3600 lader og kan kun bekræfte at det tager laang tid at lade batteriet op. Jeg endnu ikke set laderen gå i stand by mode efter endt ladning, det har jeg ikke gidet vente på.

    @BRABUS. Jeg har noteret mig at du arbejder lidt med ladere, så derfor et teknisk spørgsmål til dig. Jeg købte den egentlig også til at lade batteriet i min lille sejlbåd (som er uden motor bortset fra påhængsmotoren) og hertil er den for lille pga den begrænsede tid, man har en ledning i land. Det kan den større lader selvfølgelig løse, men frem til mit egentlige spørgsmål: Batteriet er gemt væk dybest nede i båden og jeg vil gerne lade laderen være tilsluttet hele tiden, som det er muligt med kablerne fra CTEK, men hvordan undgår jeg at laderen aflader batteriet, når jeg hiver stikket ud med 230V til laderen?
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Heureka,

    Som du rigtig nok er inde på, så aflader den batteriet når strømmen afbrydes til CTEK laderen.
    Det skulle dog være ganske ubetydeligt i det den kun aflader med 1.3 mili Ampere.

    Så jeg vil næsten sige du skal sikre dig at det nu også er den som der aflader dit batteri og at det ikke bare er fordi dit batteri er dårligt eller om der er andre kilder til afladningen kan finde sted i båden.

    Alternativt for en ekstra sikkerheds skyld kan du montere en hoved afbryder til dit batteri, sådan at det er helt afkoblet til systemmet hvis du ikke har noget som skal bruge strøm altså.

    TIl dette formål er det jo lidt omstendigt for dig at skule ned i dybet hver gang du skal slå det fra kan man sige.
    Men så kan man bruge det man kalder en Septor.
    Dens egentlig formål er at adskilde 2 batteri kredse, men den kan også afkoble et batteri som der ikke lades på.
    Men i den forbindelse vil du få brug for en hoved afbryder til din Septor, sådan at du jo også kan starte båden når der ikke lades på batteriet.
    Men denne funktion kan du trække helt op i kabinen ved styr huset fordi den kun behøver at være en styreledning, man skal dog have et lille backup batteri i denne sammenhæng på 12 volt ellere mere, men det kan sagtens stå nede ved siden af det andet og bruges kun i det 1 sek. du skal have tænding på båden for at starte den.
    Jeg går ud fra den har generator monteret, denne tager så over når båden er startet.

    Men igen, jeg tror du har en strømtyv et sted, fordi så meget skulle CTEKen altså ikke aflade med, men få det tjekket hvis ikke du har fået det tjekket.
    Men ja sådan en CTEK 3600 lader er utrolig længe om at få lavet en fuld opladning, men det kan også skyldes at dit batteri måske netop er træt og dermed ikke længere vil tage imod ladning og derfor af samme grund også taber strømmen relativt hurtigt igen.
     

Del denne side