Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Optimal brug af automatgearet?

Emne i 'Automatgear' startet af MikkelW, 27 Marts 2008.

  1. MikkelW

    MikkelW New Member

    Joined:
    2 Februar 2008
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    københavn
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej..

    er der nogen der kan forklare mig hvad man skal bruge 2. og 3. gear til.. Altså når man vælger 3 eller 2 istedet for D...

    Jeg har eksperimenteret lidt med det.. Men har ikke turde gøre så meget, for som regl når jeg eksperimentere for meget plejer jeg at smadre et eller andet...

    Bruger man kun 2. og 3. gear til når man f.eks skal op af en lang bakke? Eller kan man bruge dem til at give et boost ala kickdown når man overhaler? Kan man bare skifte ned i 3 eller 2 med speederen i bund?
    Eller hvad er de tænkt til?

    Hvad bruger i dem til?
     
  2. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej Mikkel der er sikkert lige så mange måder som der er 124 ejere, men det jeg bruger to og tre til er når det er meget glat og jeg ikke vil have den bruger mere end eks de første to eller tre gear, derudover anvender jeg eks to når jeg trækker campingvogn inde på campingpladsen.
    Om man kan bruge 2 og3 på en lang bakke ja hvorfor ikke men den skifter ikke højere op i gearne end den er sat til , og står den ikke i D skifter den heller ikke derop før gearvælgeren bliver anbragt i D.

    Om dukan bruge gearvælgeren som kickdownkontakt? jeg har gjort det for flere år siden, da jeg ville afprøve en oplysning om at man godt kunne køre en automatgearkasse som en halvmanuel ,ved at flytte gearvælgeren , MEN ALDRIG MED SPEDEREN I BUND men hvorfor ikke bare bruge den almindelige kickdownkontakt, og spare en gearkasse for jeg tror ikke den har godt af de eksperimenter du påtænker.MVH.
     
  3. MikkelW

    MikkelW New Member

    Joined:
    2 Februar 2008
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    københavn
    Ratings:
    +0 / 0
    Nej det kan også være man ikke skal tænke så meget over det..
    Og jeg skal helt sikkert lade være at eksperimentere.
    Tænkte bare at der var en dybere menning med det hele eller nogle tricks folk bruger..

    jeg har også hørt noget om at hvis man køre ned af en stejl bakke så er det smart at sætte den ned i 2'eren.. Så man på den måde får bedre motorbræmse....
     
  4. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    man bruger "3" og "2" som motorbremse, eks når man er på vej ned af alperne med en campingvogn bagefter, for ikke at overbelaste sine bremser. det virker også fint når man kører nedad i glat vejr, den er nemmere at styre.
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hvad kunne der ske hvis man trak en hestetrailer, hest incl. trailer vægt ca 1700/1800kg med w124 250D 91 fra jylland til lolland bilen har kørt ca650000 km, knægten siger han havde klampen i bund hele vejen, og han siger han ikke kunne køre meget mere end 70.....og den osede rimeligt meget, personligt mener jeg det er uanmindeligt tåbeligt?
     
  6. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    At køre med kassen låst i gearene bruger man også når man kører i en opsluttet kortege hvor man så kan bremse (motorbremse) let, uden at bremselys aktiveres. Bremselys er i denne forbindelse NOGO da det betyder opbremsning og ikke hastighedstilpasning. Når man kører ganske tæt ( 2-5 mtr med 100+ km/t) er der stor forskel på dette. Ved disse hastigheder har man også typisk rigtig meget moment til rådighed pga. det høje omdrejningstal.

    Lidt viden der ikke kan bruges af så mange........he-he :coolguy:
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    2 og 3 er udelukkende tænkt for at kunne gøre brug af motorbremsen da man jo ellers ikke ville kunne gøre dette normalt med en automatgearkasse ellers.

    Det frarådes stækt (Mercedes) at bruge motorbremsen i forbindelse med glatføre da et nedskifte kan få baghjulene til at bremse så meget at de helt går i tomgang hvis underlaget er meget glat.
    Det kan virke lettere at styre forde bagenden bremses bedre men det kan være direkte farligt hvis der opstår for meget motorbremse i sammenhæng med bremsning eftersom der vil være en større bremse effekt på baghjulene som ikke har noget bremse effekt i sig selv i glat føre men udelukkende styre under nedbremsning og så vil ABS slå til meget før end hvis der var fri rulle modstand på baghjulene og bremse effekten skal findes på forhjulene.

    Men er man lidt garvet og vadnt til at køre med autogear osv. så er det ikke farligere end man kender vognen.
    Men som sagt får man mindre bremse effekt specielt på meget glat underlag.

    Under acceleration i eks. 2 og man måske er oppe på over 70% af det opnåelige omdrejnings område, så kan et speeder slip faktisk være nok til at motorbremse effekten bringer hjulene ned til tomgangs hastighed og det er sådan noget der kan være farligt fordi så forsvinder al nemhed ved at styre bilen når bagenden slasker rundt som var der skøjter under.
    Men igen når man er bevidst med det og garvet glat førre tryller og kender sin bil og teknikken, så er det jo ikke værre end man er opmærksom på disse ting.
     

Del denne side