Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

5 liter olie på 1000 km og motor der dør...

Emne i 'Dieselmotorer' startet af bordal, 1 Januar 2010.

  1. bordal

    bordal New Member

    Joined:
    28 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    ....efter koldstart - men lever op igen?

    Jeg har et ret fortvivlende problem med min i øvrigt dejlige 250 TD 1993 mod (km stand bil ca. 350.000, byttemotor ca. 150.000 km), som jeg har købt her igennem forummet, af mjay tilbage i april. Her er historien:

    Jeg fik skiftet olie tidligt i december, og ved samme lejlighed skiftet et gløderør og motorophæng. En tre ugers tid efter, på vej til Norge, checker jeg olie og ser at oliestanden er lav. Meget mærkeligt, bilen har slet ikke brugt olie før.
    Vel, der er stadig OK oliestand, så jeg kører afsted og checker olien løbende. Men allerede efter ca. 200 km lyser olielampen. Temperatur og olietryk er som det plejer. Jeg fylder 2-3 liter olie på, checker at det passer med oliepinden, og kører videre. Efter en køretur på ca. 500 km er jeg fremme - jeg kan se der er brugt yderligere olie, men standen er stadig OK.

    Næste morgen er der ca. 20 minusgrader. Bilen har lidt svært ved at starte, men starter. Jeg lader den køre i tomgang et stykke tid, og så kører vi. Fem minutter efter, når motoren er driftsvarm, tager den ikke turtal mere - jeg trykker gassen i bund, men bilen trækker ikke. Til sidst dør den helt. Jeg kan starte den, men den dør igen med det samme. Jeg prøver nogle gange, og til sidst lykkes det. Omdrejningstallet kommer op, og vi kører. Så går det fint i fem minutter - og så sker det igen. Vi står i 10 minutter, det er umuligt at få gang i den. Den tænder let, men dør igen. Så starter den omsider og virker fint, og vi får den på Mercedes-værksted. De kigger lidt, taler om "luftmassemåler", "føler til veivaksel", evt. brændstofpumpe, el. overspændingsrelæ. Men mens vi taler, går motoren - og nu er der ikke mere noget i vejen. Bilen kører perfekt, og det gør den hele vejen hjem til Danmark. Lige bortset fra at den skal have 2-3 liter olie mere! I alt altså 5 liter olie på 1000 km.

    Næste morgen her i DK (i går) starter bilen fint - men efter få minutter i tomgang dør den igen. Dog starter den igen, og jeg sidder og holder liv i den med gassen. Det lykkes, og når motoren er driftsvarm slipper jeg gassen. Motoren dør, men lader sig hurtigt starte igen. Og nu kører den jævnt og fint igen. Men jeg kan se, at der ligger olie på gruset bagved udstødningsrøret. Der ligger ikke olie under motoren, den drypper ikke der. Oliestand og vand er helt fint. Jeg kan køre en tur uden problemer.

    Men nu tør jeg ikke rigtig køre i den mere, er meget bekymret! Kan nogen komme med en forsøgsvis forklaring på hvad der sker med min bil?? På forhånd 1000 tak!

    Øyvind
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg kan godt lide at Mercedes siger (luftmasse måler) på en 300D motor!
    De har virkelig styr på det:)

    Men som vi snakkede om i telefonen, med mindre at den drypper olie, så ligger fejlen i motoren med at den forbrnder olien. Det kan den kun gøre med dårlige stempelringe eller defekt toppakning:-(
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    hvis den spiser 5L olie på 1000 km og ikke drypper under motoren, skal den også ryge blå, gør den det ?
     
  4. bordal

    bordal New Member

    Joined:
    28 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jeg synes ikke den ryger blåt. Der er en masse hvid/grå røg mens jeg holder den i live med gassen, og motoren er kold. Når motoren er varm, er der ikke mere røg end normalt, synes jeg. Olien virker lidt tynd, i øvrigt. Har lige kørt bilen på djaabo-værksted, så han er på sagen :)

    Jeg håber det bedste, men frygter det værste. Det underlige er, at denne motor skal kun have gået 150.000 og har siddet i ca. et år. Og er uden turbo. Der kan have været olielækage under motoren uden at jeg har set det....og den kører altså helt fint når den først er helt varm og er i gang. Der er 50 km til værkstedet i Snoldelev og det gik uden problemer af nogen art..
     

Del denne side