Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Advarseltrekant - ASD

Emne i 'El-system' startet af Frank, 20 December 2009.

  1. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej 124er

    Min gule advarselstrekant i speedometeret er begyndt at lyse, når jeg kører 80 km/t og derover, slipper jeg så speederen og kommer under 80 km/t går den ud, den har ellers kun lyst når den lavede hjulspind, som jo tit sker nu hvor der er sne på vejene. :p
    Jeg har prøvet med testeren fra BRABUS, men får ikke nogle blink overhovedet, jeg prøvede så at teste mit klimaanlæg og fik 2 fejl, så testeren skulle virke.

    Håber nogen af jer har en god ide til, hvad det kan være galt.

    Mvh Frank :)
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Re: Advarseltrekant

    Hej Frank,

    Kører du med forskellige dækstørrelser for og bag?

    Mht. udlæsning af fejl på ASD/ASR, så skal du udlæse fejlene, mens motoren kører.
     
  3. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Re: Advarseltrekant

    Hej Lasse

    Nej det var også min første tanke med dæktrykket, det er ens i alle 4.

    Med hensyn til testeren var motoren slukket, da jeg syntes at der stod den skulle være slukket, men bare være tændning på, jeg prøver igen med motoren igang i morgen så vil jeg håbe den viser hvor fejlen er.

    Mvh Frank
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    To start the diagnostic.
    Start your engine.
    Connect pin 1 -->5 for 1 sec.
    Count the number of blink's.(on the ASD lamp)

    1: No fault in system
    2: ASD control module (N30/2)
    3: Stop Lamp Switch (S9/1)
    4: Left Front Axial Vehicle speed sensor (L6/1)
    5: Right Front Axial Vehicle speed sensor (L6/2)
    6: Rear Axial speed sensor (L6)
    7: No speed signal from Any sensor (L6,L6/1,L6/2), missing ground
    8: ASD valve(Y38) or Stop Lamp Switch (S9/1)"

    Reset af fejlkoder forbind pin 1og5 i 15 sekunder..
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Enten fordi at der ikke er ens hjul på hele vejen rundt. Eller så er det en dårlig ABS føler, den kan testes med et scop.
     
  6. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Alex.

    Den fremgangsmåde er rigtig, man skal nemlig have motoren tændt fordi der skal tryk på hydraulikken før den kan se om der er fejl på systemmet.

    Men der hvor denne fremgangsmåde i mine øjne fejler er at man ikke har en sikring imellem sin "kortslutning" så hvis der i diagnose modulet er en overbelastning så kan man brænde det af hvis ikke det er forsikret.

    Det er i øvrigt heller ikke alle biler det virker på at man kan se blinkene via lampen i instrumentet.

    Men som der siges så er det fordi dækkene ikke har samme rullediameter og hvis det er din trekants lampe som lyser, så er der fordi bilen ser baghjulene køre "Hurtigere" end de foreste.
    Dvs. enten er dine baghjul for små eller dine foreste hjul for store.

    Hvis det var omvendt ville den ikke registrere det i ASD modulet.

    Grunden til det først sker oppe ved højere hastighedder er fordi jo hurtigere du køre jo mere fint følene bliver systemmet over for små diffenrencer mellem for og baghjul.

    Men oppe i disse hastigheder aktiveres det automatiske spær ikke, men man får blot en information om at bilen altså er ude i at "skride"
    Det er kun under ca. 40Km/t mener jeg at den aktivere spæret. jeg husker ikke det precise Km/t tal, men det ligger under 40 Km/t.

    Husk på at når bilens trekant lyser, er det jo ikke en fejl, bilen opfatter det som om at den skrider ind fordi den skal gøre det og ikke fordi der er en fejl.
    Hvis der var fejl på systemmet så ville din ASD lampe lyse, så jeg tror ikke på ABS følerne som netop ville give en fejlkode, hvor at forkerte dæk blot vil trigge systemmet og få det til at reagere som det skal når det ser det ene hjulpar køre hurtigere end de andre.

    :gr8:
     
  7. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jamen dette her er da et emne jeg spidser ører overfor, da jeg også har ASD, eller rettere havde, da jeg har pillet relæet ud.
    Da jeg købte bilen for 6 1/2 år siden, lyste ASD lampen ved ca. 130-140, og det var jo uden betydning herhjemme, men gradvist lyste den tidligere og tidligere, til sidst ved ca. 70-80 kmt.
    Og dækkene har altid været ens, dæktrykket checkes ca. en gang om måneden, og ABS lyser kun når der startes, og den virker glimrende, det har den sidste uge jo vist.
    Efter et Gørløse råd blev sensor i bagtøj skruet ud, og checket, men den er også OK, og jeg fik at vide at man ihvertfald ikke skulle køre med ASD "slået" til ved ca. 70-80, da bagtøj ville blive ødelagt.
    Altså ud med relæ, så det var en ethjulstrækker, og det har da også virket fint, men i torsdags skulle vi ned til sønnens svendestykke på teknisk skole i Nykb. Falster, og med det vejr tænkte jeg at jeg lige tester ASD relæet, og tager det med, hvis nu det går helt galt.
    I med relæ, drejer nøglen, lampen lyser, starter, og lampen går ud igen, er det så ikke iorden, eller hvad ???, det blev dog ikke til en prøvetur, men relæ ligger i bag.rum.

    Erik
     
  8. Frank

    Frank New Member

    Joined:
    16 September 2006
    Indlæg:
    369
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Tårnby
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W211
    Km:
    83500
    Årgang:
    2004
    Bil nr. 2:
    W169
    Bil nr. 2 Km:
    45000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Tak for alle svar. 8)

    Da jeg satte mig ud i bilen i morges lyste den kun da den lavede hjulspind pga. sne og is, så det er åbenbart gået i sig selv, for denne gang, iøvrigt er det sammen størrelse dæk for og bag jeg kører på.

    Jeg nåede ikke at teste den med testeren i dag, da "fruen" fik ny opvaskemaskine og hun mente det var vigtigere den blev sat til, :shock: men når jeg gør det skal jeg nok huske at starte motoren. 8)

    Mvh Frank
    God hvid jul til alle.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan nu sagten være en ABS føler. Da det er en induktions føler, så er det tit at der samles jernspåner og bremse støv på føleren og det forsager at sinuskurven falder desto højere frekvens den skal levere. Altså desto hurtigere bilen køre, desto mindre bliver signalet og til sidst nok til at computeren ville betragte det som at julet står stille.

    Det er derfor jeg siger en skal testes med et scop, den har nogle spisikitioner der skal overholdes ved at dreje hjulet 1 omdrejning i sekundet og op efter.

    Og den skal testes med et scop ikke et multimeter, idet at de er kalibreret til kun 50hz
     
  10. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Hvis det er en hjulføler, så ville ABS-lampen da også lyse?
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Så skal fejlen være mere makandt før at den registrere det
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Lasse,

    Det er jo netop advarsels trakanten der lyser og ikke hans fejl lampe for ASD, derfor behøver ABS lampen ikke at lyse.
    Men det er rigtig nok som Jacob skriver med føleren, dog vil jeg mene at gennem længere tid vil den opfatte det som værende en fejl hvis 1 hjul står helt stille mens de andre køre.
    Men nej man kan ikke måle det med multihans :eek:) og ja det er kendt problem med at de samler støv og dermed har svært ved at give et rigtig signal, men så plejer det blot at blive svagere signal og dermed til sidst at udeblive = hjul står stille og ikke som den fejl der ses her.

    Jeg husker faktisk Mede herindefra som havde precis sammen problem, her var det vist også hjulskift som gjorde at fejlen blev fjernet.

    Jeg har selv haft fejl på min højre føler som gav sig til udtryk i en tændt ABS lampe, det kom også om vinteren som resultat af sne eller frost inde ved føleren elelr også belv den bare mere magnetisk pga. frosten. det hænger nemlig lidt sammen, men jeg husker ikke om ting bliver mere eller mindre magnetiske jo koldere det bliver.
    Men jeg havde ingen fejl indikationer andet end en tændt ABS lampe så ud fra den erfaring samt medes bil jeg også selv målte på med samme fejl på ASD så er det min oplevelse af det i hvertfald :)

    ANdre har også oplevet rustne hjul kranse der hvor føleren skal måle på og det giver naturlighvis også anledning til en del forstyrelse 8)

    Men få læst koderne ud og lad os se om der overhoved er nogen 8)
     

Del denne side