Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

hjælp motor tikker vildt

Emne i 'Dieselmotorer' startet af mercedeselsker, 9 December 2009.

  1. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    min motor tikker helt vildt når den bliver gennemvarm har lige skiftet olie da jeg trode den var slidt men det har ikke hjulpet og det bliver bare værrer før gjorde den det når den havde været på motorvej men nu gør den det også når den køre på landevej længe nok hvad kan det være,
     
  2. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Det er dine ventilløftere der tikker, de slides desværre som alt andet i en motor. Selv har jeg lidt af det samme problem, specielt umiddelbart efter olieskift, hvis der er fyldt noget halv tyndt "rævepis" på motoren. Du vil sikkert høre en masse om oliens kvalitet og om syntetisk olie osv, og hvor godt det hele er, det eneste olie der dæmper tikkeriet er noget solidt halv tykt 10w/40 eller 15w/40 i en ordentlig kvalitet feks Mobil. Selv har jeg haft den oplevelse at jeg sendte fruen hen og få skiftet olie, lige inden ferien, med ordrer om at det skulle være det bedste olie. Fjolset på værkstedet smed 0w/40 på :evil: , uvidende klovn, så under ferien måtte der skiftes lidt olie......
    Du kan naturligvis vælge at skifte dine ventilløftere, men men men.... det skal nok koste 8-10.000 kr
    Så prøv med noget tykkere olie, selv om du hører en moral prædiken om tynd syntetisk olie på værkstedet... :-D
     
  3. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    nu tikker de fleste dieselhakker jo en del,...jeg bruger 10/40...15/40, mineralsk olie,.den smører godt..
     
  4. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej.
    Må jeg foreslå at du skifter ventilløfterne. De koster godt 100,- + moms stykket.
    Det er en ganske simpel operation og så kan du køre med den gode olie igen.
    MVH Christian.
     
  5. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  6. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
  7. Orion

    Orion Member

    Joined:
    11 Februar 2008
    Indlæg:
    96
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    6
    Location:
    Jylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W210 E280 V6
    Km:
    230000
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej.

    Nu vil jeg da ikke begive mig ud i en disskusion omkring hvilken olie der er bedst, men kører da selv på Mobil 1 0w/40 fuldsynt. og betragter da ikke mig selv som en "uvidende klovn". :eek: :eek:

    Min kører ganske fantastisk på denne type og jeg oplever ikke nogle problemer med den. Mit olie forbrug er normalt ca 800ml pr 15000km, og det er da helt ok.
    Jeg skifter med 15000km interval, køber altid 8l ved mopado i hamborg. Bilen æder 7l ved olie og filterskift, altså 1l i overskud. Den bliver brugt til at toppe op med henover intervallet og der plejer at være en sjat i overskud.
    At en motor tikker af den ene eller anden årsag kurreres jo ikke ved bare at hælde en anden tykkere flydende olie på, næh få repareret årsagen til det tikkeri og brug så en god olie.

    Hilsen Orion.
     
  8. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jae.....det osse mig en gåde at man begynder at experimentere med forskellige typer olie, når fabrikken klart og tydligt anbefaler 10W/40, fordi bilen tikker, men en motor-rens og nye filtre kunne osse gøre underværker,for det er ikke olien der er skyld i 'tikkeriet', :-D medmindre man har kørt rigtig mange kilometer med den samme olie, :lol: det nok nærmere en normal slidtage,et mekanisk problem! det er jo jern, og det skal vel skiftes før eller siden, alt efter hvor mange kilometer man har trillet :-D
     
  9. Søren Holm

    Søren Holm Member

    Joined:
    3 Januar 2009
    Indlæg:
    792
    Likes Received:
    12
    Trophy Points:
    18
    Location:
    Hæstrup Mølleby 9800 Hjørring.
    Ratings:
    +14 / 0
    Min bil::
    Mercedes W211 320CDI
    Km:
    508000
    Årgang:
    2007
    Megen snak om olieviskositeter, men fakta er at min 300D med 412.000 på klokken tikker ikke med 10w/40 på motoren, men gør det med 0w/40 og i vis grad med 5w/40... Selvfølgelig er der en mekanisk årsag til tikkeriet, men absolut spiller olien også en rolle i denne sammenhæng. Hvem har ikke kureret de forskellige lyde på en gammel engelsk motor, med en en spand grøn Duckhams olie??? :D ... Fint nok dem der hælder 0w/40 på motoren, jeg vil heller koge klejner i det tynde rævepis :lol:
     
  10. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nå tråden alligevel skal drukne i olie.
    Så bruger jeg fuldsyntestisk 5-40 på min og jeg har aldrig haft problemer med støj eller olieforbrug..
     
  11. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej.
    Må jeg gentage mit forslag fra før. 8 nye ventilløftere til godt 100,- + moms pr. styk og hokus pokus :-D .
    MVH Christian.
     
  12. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Hej , jeg vil også sige, 8 nye ventilløftere, for dem du har er sikkert kokset til, men da det drejer sig om en (diesel) vil jeg henvise til Bjarnes indlæg, der godtgør at de koster noget mere end til en benziner, :roll: for der står jo angivet i profilen at det er en 200 D der er problemer med, sådan læser jeg det i alle fald. MVH.




    Jeg kører på,5/40 olie , da jeg bilder mig ind, at mit olietryk er 1 sek hurtigere til stede ved kold motor, og jeg har ingen tikken, eller lignende, efter ca 2 sek efter start.
    I øvrigt siger MB Næstved, en 124er kan køre på det hele.
     
  13. chn

    chn Member

    Joined:
    6 Februar 2008
    Indlæg:
    108
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Vestjylland.
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    E 500 Limited
    Km:
    175000
    Årgang:
    1994
    Bil nr. 2:
    C180 kompressor
    Bil nr. 2 Km:
    115000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2007
    Hej.
    Jeg har engang set et forsøg, hvor man satte heholdsvis 1 liter organisk/landsbrugsolie og en liter helsyntetisk olie ned i en fryser.
    Efter nogle timer blev begge oliekvaliteter hældt ud i hvert sit fad. Der var syn for sagen. Den billige olie var tyk og toppede nærmest op som kold sirup.
    Den dyre olie forblev tyndtflydende og lagde sig øjeblikkeligt vandret i fadet.
    Helsyntetisk olie giver lettere start, er hurtigere ud i krogene og er meget længere om at miste bæreevnen/meget længere olieskifteintervaller.
    MVH Christian.
     
  14. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    tak for alles svar jeg har nu ordnet det, det var oliepumbe og en for billig olie som jeg købte på min kammerats værksted, efter jeg har sat en ny oliepumbe i er mit olie tryk når den er varm på 2.5 bars tryk. den olie jeg har fyldt på er en 15-40 fra mobile 1, en fantastisk olie den har fået en hel anden motorgang, endnu en gang mange tak for hjælpen det er dejligt og få hjælp når man sidder med tårer i sine øjn, for er der noget med min dejlige vogn er det lige så slemt som hvis det er kone og børn det er galt med, :lol:
     
  15. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Så det godt bjarne har rettet linket :lol: så stor var prisforskellen vist heller ikke :-D
    At MB i næstved siger at den kan køre på det hele, så er jeg glad for at jeg ikke får fyldt olie på min bil der :eek:
    Hvis man har den tanke at man bare fylder noget tyndt ell. tykt olie på , i den tro at det ikke er at udskyde problemet, i det hertilfælde ventil løfterne, så vil jeg mene det er naivt tænkt, ret mig hvis jeg husker forkert, 5w/40 går kun ned til 10+ grader, 10w/40 går da en en del længere ned i mener det er omkring minus 30 grader og mener det er omkring +60 grader, hvis 2 stykker jern køre imod hinanden, igennem 200000km , så har jeg meget svært ved at tro de ikke vil blive slidt :-D ,
     
  16. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Fra instruktionsbogen.
     

    Attached Files:

  17. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    DET DER , DET JO DET RENE HARPIKS :eek: :eek: :eek:

    Nej, spøg til side , hvor er 5w/40 på den tabel?
     
  18. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Spørg drengene nede i stuttgart :lol: - tror ikke der var noget der hed 5W-40 olie dengang bogen gik i trykken.

    Men som jeg læser det,- så går de olier med 5W- langt ned i temp. men dem med -40 går højt op.
     
  19. Mirakelsmeden

    Mirakelsmeden Member

    Joined:
    3 September 2007
    Indlæg:
    874
    Likes Received:
    3
    Trophy Points:
    18
    Location:
    østsjælland
    Ratings:
    +4 / 0
    Min bil::
    124 300 DT 4 matic
    Km:
    260
    Årgang:
    1992
    Nu skal vi ikke gøre MB Næstved uret ,ved at tro de mener hvad som helst, du kan komme i tanke om phcyke, ( sikkert stavet forkert),,, når de siger alt, drejer det sig selvfølgelig om vegetabilsk, delsyntetisk, og fuldsyntetisk, og viskoteten, kan den enkelte bilejer, jo selv bestemme, alt efter temperament, og tro, :) men en kensgerning er at på deres salgshyller, står der Mobil 1 - 5w 40 fuldsyntetisk,blandt andet, så det er vel ikke helt ude i skoven, at fylde sådan en olie på , når den nu er så tæt at den kan holde på ( det tynde pis) så kan jeg altid fylde det tykkere på, når den bliver gammel :lol: MVH.
     
  20. physixe

    physixe New Member

    Joined:
    8 November 2008
    Indlæg:
    318
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland falster
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    420000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    er på vej..))))
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    JAjaja......hehe.....jeg har bare den opfattelse, olie er et smøremiddel, ikke et rep-middel,ventiler eksembelvis er jo ikke bygget til at kunne klare, 1000000km, heller ikke hvis man overholder olieskift-intervaller, når smøremidlet på den tykkere olie som du selv skriver, ikke kan smøre optimalt mere så vil din bil jo tikke igen,medmindre man har skiftet den tikke ventil, men med den tykkere olie, vil du meget sandsynligt bare udskyde tikkeriet.......og om vinteren med en tyk olie i bilen, kan jeg ikke forsstille mig at den tykkere olie skulle være bedre i en koldstart, det må give en hård motorstart, om morgenen, tyk olie er langt tid om at komme ud af en flaske, i forhold til tynd olie, så den tykke olie må osse være, længere tid om at blive 'smidig', for den skal bruge en del varme fra motoren, og det er der jo ikke i en koldstart, om vinteren....... :-D
     

Del denne side