Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Førstegangskøber af W124

Emne i 'Køb af MB 124 & 201'r' startet af Bor, 18 November 2009.

  1. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej alle,

    Jeg overvejer kraftigt at blive førstegangskøber af en Mercedes. I øjeblikket er jeg studerende, så opsparingen siger maks 30.000 kr.

    Bilen er en Mercedes 230 E 2,3 4d. fra 1985 som har kørt 250.000 km. Den er importeret for 8 år siden fra Sydtyskland.

    Mit spørgsmål er om der er noget jeg skal være specielt opmærksom på. Både i forhold til bilen, alderen og ikke mindst at det er den første W124 (kan jeg forstår) og derfor sikkert har børnesygdomme.

    Mange tak for svar!
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tjek:

    at motoren ikke smider olie ved hovedlejerne,

    tag en tændrørs nøgle med og tjek tændrørende.

    Få motoren kørt varm og tjek at den køre fejlfrit og ikke har en ujævn tomgang.

    Tjek self efter rust i skærmkanter, under dørende og bag sideblinkene i motorrummet.

    Tjek at bagtøjet ikke klonker når du sætter bilen i gear,

    Tjek om der er ratslør

    Tag olie dækslet af motoren og tjek at der ikke hænger moyonese på det og tjek at knasten der pæn og ren ud.

    Tjek også at motor olien ikke er kul sort og der ikke er vand i gearolien, det kan ses ved at køre en tur, tage olie pinden op til gearkassen, hvis olien er grå i det, så er det fordi der er vand i.

    Tjek at undervognen er pæn og velholdt.

    Tjek støddæmpere.

    Løft bundmåtten og se efter rust på bilens bund

    Et god tip er at skrive en tjek liste ud, til når du skal kikke på bilen. Man kan hurtigt glemme noget.
     
  3. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Jakob,

    Mange tak for dit uddybende svar, du lyder til at have godt styr på sagerne.

    Jeg har været ude og kigge på to-tre stykker nu og to af dem havde problemer med højre fjeder/dæmper. Den peb når man satte sig ind i bilen. Er det en skavank hos W124eren fra før '90?

    Er det værd at gå efter nyere modeller? Jeg tænker her på børnesygdomme, E/S-gearet, ABS osv.? F.eks. står valget mellem er 85'er, 240k km eller en 88'er, 320k km. Den fra '85 har ABS, men det må være eftermonteret ikke?

    Han siger yderligere at klimaanlægget kan køle, men at det ikke fungerer 100%. Betyder det at det bare skal renses? Eller går de tit i stykket?

    Tak!
     
  4. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Eftermontering af abs.NEJ...Mercedes var meget tidligt ude med abs systemet,mener de var nogle af de første så derfor..
     
  5. jacobh

    jacobh New Member

    Joined:
    21 December 2008
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Ingen
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeps, i 1978 i W123.

    Jacob
     
  6. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Kan en af jer gutter svare på ovenstående?
     
  7. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Først kan du se efter, om magnetkoblingen er i indgreb, når anlægget er koblet til. Så skal den inderste del af hjulet på klimakompressoren køre med remskiven rundt.

    Klimaanlæget kan godt gå hen og blive utæt. Det eneste du umiddelbart kan gøre, er at koblet klimaanlægget til, sætte blæseren på fuld skrue og temperaturhjulet helt over i det koldeste stoppunkt. Så bør den køle godt ned, koldere end der er udenfor. Gå også ud i motorrummet mens du afprøver anlægget. Mærk på højtryks og lavtryksrørene. Her skal kunne føles en betragtelig temperaturforskel.

    W116 var vidst første bil med ABS: http://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_W116


    Se også efter rust bag forlygterne, når du kigger ned i motorrummet, og rust omkring løftepunkterne på panelerne.


    Ved prøvekørslen bør du også mærke efter, om bilen "sejler" meget på vejen. Dette kan være arme i baghjulsophæng, bagbros-bøsninger og/eller bærekugler.


    Held & lykke med jagten på din første rigtige bil! :)
     
  8. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Der er ikke som så nogle rigtige børne sygdomme med den bil.

    Den har de klassiske rust punkter som jeg nævnte, men det betrakter jeg ikke som en børne sygdom.
     
  9. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Heller ikke jeg. Jeg må overveje om det er en tur til Jylland værd. Er lidt bange for at klimaanlægget er dødt. Det er svært at finde nogle hvor det fungerer ordentligt.

    Er det nævneværdi benzinøkonomiske forskelle på 2.3, 2.6 og 3.0 benzinmotorerne?
     
  10. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Det styrer du helt selv med højrefoden. Hvis du kører morfarkørsel tror jeg økonomien er nogenlunde den samme.

    Min 260 kan jeg sagtens holde på 10 km/ltr. Oftest kører den bare noget kortere på literen. Det er min subjektive opfattelse at brændstoføkonomi er omvendt proportionelt med køreglæde og jo større motor/flere hestekræfter des mere benzin har man mulighed for at brænde af, hvilket ofte er ganske sjovt.

    Konklusion: Lille motor med få hestekræfter giver mindre køreglæde - Men det vidste du vel egentlig godt :lol:

    PS Hvis økonomien var til det, kørte jeg rundt i en E500 med tvangsfodring :yes:
     
  11. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Haha, det var jeg godt klar over og jeg er helt enig i at køreglæden også skal være tilstede. Mit spørgsmål gik på om der var stor forskel på en 2.3 eller 3.0. Forsikringsmæssigt skal jeg nemlig ikke lide mere, men hvis antal km/l er 10 ved 2.3 og 7 ved 3.0, så skal jeg have 2.3.

    Den rigtige køreglæde får jeg nemlig på den to-hjulede ;)

    Tak for svar!
     
  12. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Ved alm. småture inde i Byen, så er en 3,0 benzin sq tørstig. Omkring 7 km/l når det er værst.
    Derimod kan den også klemmes op på 10 km/l ved kørsel på motorvej med 130 km/t, 2 personer med bagage. -Og så er det jo fedt at have kræfterne, til at accellerere afsted. :)
     
  13. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg er lige gået fra en 230E til en 300TE og benzin mæssigt oplever jeg hvad der svarer til et merforbrug på ca. -1 km pr. liter. Altså fra 11~12 til 10~11 ved langtur og 7~8 ved by til 6~7. :|
     
  14. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nu har jeg haft bilen et par dage og har fundet nogle småting som bør undersøges;

    - Eftersyn af klima
    - Eftersyn af ABS målere (lampe lyser ved kørsel over gentagne bump)

    - Bilen gik ud i dag under køkørsel ved placering af gearvælgeren i Neutral :-| Efter 2-3 min slukket, startede den igen, men det kan ikke være godt.

    Kan I anbefale Gørløse til gamle biler? Dvs. er deres pris/service god?

    Mange tak!
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kan ikke huske prisen hos gørløse, men jeg tager 300 + moms i timen
     
  16. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Et godt råd er at bruge en reperatør som har et godt kendskab til din type af bil,det kan spare dig for en del penge i længden,da han ikke skal bruge samme tidsforbrug på fejlsøgning og fra start af evt ved hvad fejlen er.Jeg har intet kendskab til gørløse som rep partner,men selvfølgelig ved de hvad de laver(de har en del år på bagen som rep sted..
     
  17. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Præcis det jeg tænkte. Jeg vælger "Rep og Tuning af Mercedes" hos JTC denne gang.

    Håber det lykkedes at få alle de små irritationsmomenter af vejen til en fornuftig pris.
     
  18. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nemlig
     

Del denne side