Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Forkammerkæde.

Emne i 'Dieselmotorer' startet af soens, 29 Oktober 2009.

  1. soens

    soens New Member

    Joined:
    29 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300td
    Km:
    560000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej. Jeg er ved at skifte toppakning på en dieselmotor - type 601 943, - har fået skruet næsten alt af og mangler nu en fornemmelse af sikkerhed :-( før jeg afmonterer kæden, så jeg kan få toppen løsnet, her tænker jeg selvfølgelig på nogle indstillingsmærker for krumtap og dieselpumpe samt knast. Er der nogen herinde der ved hvordan jeg skal stille ind på mærkerne og skal kæden åbnes i samleleddet eller skal knast hjulet afmonteres. Er der evt. noget der har et link til nogle foto's af denne reparation eller en lignende på en anden motortype ??
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    ´Jeg ville ikke lyde nedladende på nogen måde, men hvis ikke det er noget du har prøvet før, er det da noget af en mundfuld og kaste sig ud i. Det kan koste en motor :(

    Der er makering på krumtap og knast hjul hvor det skal stå når kæden af monteres, den nye kæde skal trækkes igennem via den gamle kæde og det skal gøres med belastning på kæden, så ikke den kapper over ved diesel pumpen.

    Afmonter self også kæde strammeren først og når du skal havde toppen af, så husk de pinde der holder kæde guidene, så man ikke knækker dem.

    Og vigtigest af alt, når du samler det hele igen, så skal krumtappen og knasten stå i den makeret posision, ellers bukker du ventilerne og gøre ventil guiderne skæve.

    Eventuelt få anskaffet service manualen, der står også hvor meget moment de forskellige bolte skal spændes med. Kan sige at makéringen på knasten er 2 streger der skal være over for hinanden og knasten skal stå på 0 grader (TDC)
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo lige en sidste ting, du må aldrig dreje motoren mod urets retning :)
     
  4. snafu

    snafu New Member

    Joined:
    7 November 2006
    Indlæg:
    107
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE
    Km:
    341
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Djaabo, blot for min forståelses skyld, hvorfor må man ikke dreje mod uret. Eller spurgt på en anden måde. Når man nu skal ramme TDC og er kommet en lille smule for langt, må man så ikke dreje forsigtigt tilbage igen?

    :?
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo man må godt dreje et par millimeter tilbage, men ikke for meget i det at kæden kan krølle op og knække kæde guiden
     
  6. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Nu er det et par dage siden du skrev, så Du er nok kommet videre, men sædvanligvis er det ikke nødvendigt at afmontere kæden. Sæt en elektikerstrips igennem knasthjul og kæde og afmonter hjulet.
    Hvis du søger på dette site, så kan du finde en der der en har lavet en billedeserie af skift på en 300. Ellers er Haynes rep. bog rigtig god. Man skal blot være opmærksom på at man skal læse og forstå hver eneste sætning og følge det, så er det en leg.
     
  7. lbe

    lbe Member

    Joined:
    29 August 2008
    Indlæg:
    550
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hvalsø
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w201 2.0D
    Årgang:
    1986
    Djaabo har jo ret! :) Men een gang skal jo være den første!
    Et godt råd er at når du nu har fået samlet det hele igen, så pil gløderørene af så der ikke er kompression på og drej så motoren forsigtigt rundt med håndkraft nogle omgange så alle ventiler har været åbnet og lukket...
    Skulle du have fået sat knastakslen forkert eller fået flyttet tænderne i kæden, så kan du mærke det når ventilerne rammer stemplerne og dermed undgå katastrofer! :)
     
  8. soens

    soens New Member

    Joined:
    29 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300td
    Km:
    560000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Tak for de mange betænksomme indlæg, :) jeg har skiftet en del toppakninger i min tid, men altid benzin med tandrem, det var kun lige det med kæden jeg var lidt luren på - men alt er forløbigt gået efter planen og jeg er ved at være kun en times skruearbejde fra opstart.
    Den eneste fejl jeg gjorde var at jeg adskilte kædestrammeren( i den tro at den skulle tilbagestilles inden montering )og ud gled med olien et par smådele som jeg ikke nåede at se rækkefølgen på, en lille kugle + et stempel forenden af fjederen, så nu har jeg søgt nettet tyndt for at finde en deltegning af denne type strammer men forgæves, hvorfor sker noget sådan altid en fredag efter fyraften, hvor man ikke kan søge hjælp nogen steder, motoren er som før nævnt en 4 cyl. - type 601-943 hvis nogen skulle ha' et link til en tegning. 8)
     
  9. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
  10. soens

    soens New Member

    Joined:
    29 Oktober 2009
    Indlæg:
    7
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300td
    Km:
    560000
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Lasse.
    Du har lige reddet min weekend, det var lige præcis den tegning jeg ledte efter :) :) :)
    Tusind tak for hjælpen, go' weekend
     

Del denne side