Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

lige skiftet toppakning.

Emne i 'Motorkøling' startet af langhoff, 25 Oktober 2009.

  1. langhoff

    langhoff New Member

    Joined:
    19 April 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Og så skulle man tro alt var godt igen, men nej , nu er der ikke cirkulation i systemet, halvdelen af køleren er varm, og den anden halvdel er kold??? Det virker som om , ja hva ved jeg, men at vand pumpen er stået af , eller at motoren ikke kan komme af med vandet... Please hjælp...
     
  2. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Er du sikker på at du har fået luftet kølesystemet ordentligt ud :?:

    Du kan evt. tage den øverste store kølerslange af, og se om køleren/motoren er helt fyldt op. Det kan jo være at luften ikke kan komme op til ekspantionsbeholderen gennem den lille slange, hvis der er vand i den :?: :?:
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej

    er forskellen delt på top & bund?

    Normalt ville det betyde at køleren nok er færdig/ kalket/iret/møget til,- men i dit tilfælde, forudsat der ikke var noget lign. før,- at der må være luft i systemet måske.
     
  4. langhoff

    langhoff New Member

    Joined:
    19 April 2008
    Indlæg:
    49
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    lolland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250D
    Km:
    0
    Årgang:
    1987
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jamen hvordan udlufter man systemet???
     
  5. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Prøv at gøre sådan...... hvis der ikke er vand i køler/ motor så fyld på imens slangen er taget af. Når det begynder at løbe ud, så på med slangen igen. :D
     
  6. votte

    votte New Member

    Joined:
    27 Februar 2008
    Indlæg:
    110
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    nordsjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Har du kørt den driftvarm i tomgang uden dæksel på kølerbeholderen...?
    Åbner ventilen....?
    Den lufter som regel selv ud, hvis der er luft i systemet..
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Du skal fylde beholderen op til stregen og starte motoren op. Lad den køre i romgang til den bliver driftvam og fyld kølervæske på efterhånden som vandstanden falder lidt i beholderen. Når motoren er 80 grader, sæt da låget på beholderen og fortsat lad motoren køre i tomgang i en halv times tid. Lad motoren køle ned til under 80 grader, tag låget af beholderen og efterfyld hvis det er nødvendigt.

    At den ene halvdel af køleren er kold, er normalt. Vandet bliver jo hurtigt kølet ned efterhånden som det passere køleren. Det er jo ikke alt kølervandet der flower den vej, meget af det passere også varme anlæget, som også køler vandet ned.

    Bare hold øje med temp måleren i instrumentbordet, på den motor plejer den ikke så tit at komme over de 80 grader ved almindelig kørsel. Måske 100 på en varm sommerdag.
     
  8. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Et godt trick til at se om køleren blvier varm over det hele er at afmontere plastikken rundt om blæser vingerne.
    Herefter finder man et stort stykke pap eler andet der kan dække for køleren så blæseren ikke trækker kold luft igennem.
    Så skal man bare holde øje med at temperaturen ikke kommer for højt op, så kan man mørke om hele køleren kan nå at blive varm.

    Men i teorien "må" den faktisk ikke blive varm over hele køleren da det betyder at den har nået sin maks køle effekt og sådan har de kære inginøre neppe designet køleren og det er klart den vil altid være mere varm lige ved indtaget end ved udtaget i bunden.
    Stoppet køler kan nok bedst testes ved at hive nederste slange af og få en til at starte bilen og give lidt omdrejninger så vandpumpen kan drive vandet rundt og så se hvor hurtigt det kommer ud af køleren, hvis det bare fosser ud i stride strømme, så erden fin, men kommer det ud i samme fart som når man står og tisser, så er den nok stoppet godt til :mrgreen:
    På en benziner skal man nok afmontere termostatten for at få flow på systemet hvis det er på kold motor.
     
  9. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Sider der da ikke nogen thermostat på en diesel :lol:
     
  10. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jo, men den sider et mærkeligt sted og så virker det måske ikke hvis den sidder på returen fra køleren :lol:
    Jeg snakker kun om det jeg er ved virker :| tror jeg nok rules
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jo den sider på retur siden, lige ved siden af pumpen.


    Men ja, hvorfor ikke sætte den oppe som på almindelige biler:)
     
  12. Heureka

    Heureka Member

    Joined:
    18 Oktober 2006
    Indlæg:
    117
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    MidtJylland
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    250 D
    Km:
    877
    Årgang:
    1986
    Bil nr. 2:
    Skoda Greenline
    Bil nr. 2 Km:
    50
    Bil nr. 2 Årgang:
    2011
    Pga oliekøler til automaten
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det burde da ikke havde betydning om der bliver åbnet for flowet nede fra eller oppe fra
     
  14. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Næ benzin biler har da også olie køler til automaten :-D
     

Del denne side