Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Hjælp, 300D lader med over 17 V!

Emne i 'El-system' startet af Peter Q, 17 Oktober 2009.

  1. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Som jeg har skrevet i denne halvgamle tråd: http://124forum.dk/w124/files/viewtopic.php?f=19&p=8075#p8075 er den tilsyneladende gal med laderelæet i min 91' 300D.

    Jeg har målt 12,4 V hen over batteriet m. ustartet motor og helel 17,4 V lige efter opstart, i tomgang.

    Er det alarmerende? Og kan jeg et par hundrede kilometer frem og tilbage til lufthavnen (for at tage på ferie, i morgen!) uden at noget - f.eks. mit helt nyt batteri - tager varigt skade?

    I sagens natur vil jeg sætte pris på et lynhurtigt svar!

    PQR
     
  2. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Nu er det ingen kampvogn, men da jeg kørte rundt i sådan en bandit ladede den med lidt over de 28 volt med startet motor eller generator, så jeg ville ikke være bekymret, men hey, jeg er ingen ekspert :)
     
  3. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg kan hjælpe med et skema over ladespænding,din motor er 603.
    Det er ikke usædvanligt at have en ret høj ladespænding i tomgang, især ikke lige efter start.Havde min gamle golf 2 og det var normalt
    [​IMG]
     
  4. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Tak for hurtig feedback.

    Noget tyder på at jeg trygt kan køre til Billund i Mercedes'en og ikke er nødt til at vove turen i en Citroen AX, hvor drivakslen gør knuder i venstre side!

    PQR
     
  5. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Ladespændingen må ikke komme over 14,4/14,7 volt
    derover vil batteri syren begynde at koge og dermed
    forringe batteriet. hvis batteriet er med åbne celler kan du prøve
    at checke syre standen.
    Hvis det er et vedligeholdeses frit batteri er der ikke noget at gøre.
    Dine pærer vil også begynde at springe, og kan ødelægge andet elektronik i bilen.

    Bag på generatoren sidder der et laderelæ med 2 skruer (hvis det er en bosch Gen)
    få generatoren chekket, skift laderelæ så skulle det være iorden igen.
     
  6. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Et nyt relæ koster et par 100 herhjemme(Tyskland 7 euro) hvis det er dødt,men jeg melder pas med ht til det,skemaet siger også 14 volt .
    [​IMG]
     
  7. LarsHansen

    LarsHansen New Member

    Joined:
    9 Maj 2009
    Indlæg:
    365
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    S 124 300TD-24V
    Km:
    625000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    VW T5 TDI tiptronic
    Bil nr. 2 Km:
    205000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hmm... er temmelig sikker på at det må være et 24 volt anlæg i din kampvogn :shock:

    Tror også hellere at du må få skiftet dit laderelæ i en fart eller endnu bedre pille hele generatoren af og få den testet, mht. til diodebro mm.

    Er ikke sikker på at det er en god idé at køre videre, desværre :-(
     
  8. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Det var det jeg frygtede. Jeg har lige kasseret et såkaldt vedligeholdelsesfrit batteri, som var dødt på to celler, og havde mistet en del væske. Mon ikke overladningen havde taget livet af det. Og der er også gået en del pærer på det sidste. Billedet er vist helt klart her.

    Det ser ud til at den står på halvdefekt Citroen AX alligevel.

    PQR
     
  9. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Helt klart det er spændingsreguleringen der er i stykker, eller D+ dioderne
    inde på diodebroen.
    Hvis du først prøver at demonter regulatoren, og så tjekke om slæberingene
    er slidt ned,(der hvor kullene kører på)er de det, så kan du nok lige så godt
    lede efter ny/ombytning.
     
  10. Funk*

    Funk* New Member

    Joined:
    24 August 2008
    Indlæg:
    174
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Bramming
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Årgang:
    1990
    Hmm... er temmelig sikker på at det må være et 24 volt anlæg i din kampvogn :shock:

    Selvfølgelig var det 24 volt ja :D
     
  11. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Wow, 17 Volt!!!

    Det batteri må da hvade været ved at smelte?
     
  12. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Jeg har før oplevet denne uheldige montering af laderelæ.

    Det var min mors 260E som fik monteret et 24V laderæle ved værksted som havde fået forkert sending hjem.

    Den kørte faktiks i en hel måned "korte" ture uden at der var noget der brokkede sig.
    Men da jeg så selvføgellig skulle låne bilen, til en længere tur, så fik batteriet jo selvføgellig nok over den lange ladetid med for høj spædning, dog gik det ikke i stykker, men shit mand jeg har aldrig set så hurtig en vindusvisker mand :mrgreen: den var effektiv kan jeg love jer for.

    Men desværre gik uret til på denne bekostning, så makanikkeren satte nyt ur i bilen som var eneste deffekt.

    Over spændings relæet hjalp intet i denne forbindelse desværre... :| men jeg fandt ud af det grundet batteriet pludselig lugtede helt vildt af syre og stoppede derfor bilen straks.
    Og ja jeg fik selvføglelig skylden indtil de kære fik at vide at blen havde fået monteret forkert lade relæ :mrgreen:
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Jeg syntes at høre om flere og flere biler du har været uheldig med brabus:)
     
  14. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    :honour:
     
  15. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er self gas. Men tænkte på den bil hvor olie indikatoren ikke virkede, hvor den stod af og en der ikke kølede og nu den her med batteriet som du fik skylden for.
     
  16. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Jeg er helt enig og....

    statistik lyver aldrig

    Der har været mange historier om alle BRABUSes defekte biler. :whip:

    ( Det 'gas - Han kan ta' det ) :whistle:
     
  17. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    hehe ak ja, min erfaring med mine forældres 3 X W124ere samt deres 2 X W126ere og deres 3 X W116ere

    Jo så kommer man sku lidt omkring i mercedes verdenen :lol:

    Men når jeg køre i en bil så bruger jeg den og lægger mærke til alt, når de kørte i dem så kunne dørene jo falde af og hjulene mangle uden de opdageede noget eller syntes der var grund til at kikke nærmere på vognene, så når jeg kom og gjorde opmærksom på noget der var et resultat af manglende vedligeholdelse, så var det jo klart min skyld :mrgreen:

    Men for at tilføje endnu en "det kan jo ikke være min skyld kære venner" historie :D så var min fars 300E også på prøve da jeg pludselig ser at den mangler kølervæske og skynder mig ud og ser at der står vand ud over det hele :|
    Det var selvfølgelig også fordi jeg havde jo kørt vildt ik :mrgreen: arh... men ved en kraftig nedbremsning som resulterede i at foreste kølerslange som sidder meget tæt på multiremmen nu blev filet halvt over, ja så skete det altså sådan.
    Hvorfor, ja fordi begge motorophæng var stået af så motor ophængnings beslagene nu stod direkte på bunden af forbroen og gyngede lystigt frem og tilbage med hele motoren alt efter acceleration og nedbremsninger.

    Så jo jeg har dælme lagt mange timers kørsel til i ikke altid de mest velholdte W124ere bla.
    Og det har da også givet mig den viden jeg har i dag, tænk hvis det hele bare havde virket, så vidste man ikke det man gjorde i dag :mrgreen:

    Jeg ler faktisk stadig over at selv nu at have fået mig en sådan w124er uden alle de problemer som deres havde på langt færre Km og alder.
    300E og 260E var kun på 60.00 Km og 120.000 Km. og købt i 1996 mener jeg, så ja selv dengang kunne selv den ringeste vedligeholdelse få dem ud af kurs :mrgreen:

    Men ja jeg er en super god fejlfinder, bare lån mig jeres biler, så skal jeg satme få fundet nogle fejl i en fart :nakkal: hvis i tør :suicide:
     
  18. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej,

    Jeg kom af sted til Billund i den halvdefekte AX'er og på en dejlig ferie, og nu hvor jeg er hjemme igen, kan jeg at tråden er fortsat uden mig. :)

    Jeg ringede til den lokale auto (Bosch) elektriker og spurgte til om han kunne se på generatoren mm. ude af bilen, og det kunne han fint. Inden jeg pillede den ud (Haynes si'r at den skal ud fra neden af i en 300D, føj), anbefalede han mig at sikre mig at en rød ledning, som skulle gå til starteren, var intakt. Jeg satte mig for at starte med at følge hans råd.

    Jeg fandt nu aldrig den røde ledning, men tog multistikket på generatoren ud og konstaterede at det var ganske tilsølet i olie. Stikket selv og hanstikket på generatoren fik en gang wd40 og en masse trykluft, inden det blev samlet igen. Mn intuition sagde mig at fejlen jo kunne sidde i olien, som da skabte samme dårlige forbindelse som bosch-manden ville sætte mig på sporet af.

    Og noget tyder på det. Jeg har siden ikke kunne få bilen (i tomgang og med håndgas) til at lade over 14V.

    Nu finder jeg et gammelt cigar-tænder stik frem og sætte et voltmeter til og holder øje med ladningen, mens jeg kører den første tur.

    Måske var det bare det?

    Vi får se.

    PQR
     
  19. smejpongen

    smejpongen Member

    Joined:
    3 Maj 2008
    Indlæg:
    145
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Til Brabus. Døre der hænger på en Mercedes? Mvh Jørgen.
     
  20. Peter Q

    Peter Q New Member

    Joined:
    8 Februar 2007
    Indlæg:
    31
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Jep, det ser ud til at have kostet mig det første batteri. To celler var faldet sammen!

    PQR
     

Del denne side