Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mangler et gear!

Emne i 'Automatgear' startet af JensGT500, 4 Maj 2007.

  1. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa W124.dk Er helt ny i dette forum, da jeg først i Tirdags fik en W124 :lol:

    Dog er det lidt trist at jeg allerede nu må spørge om hjælp til bilen her Fredag :shock:

    Bilen er en 300E-24 fra 1992 med 5-trins automatgear.

    Jeg hentede den i Nordsjælland og kørte 150-180km tilbage til Midtfyn uden nogle problemer overhovedet.
    Gearskiftet kørte simpelthen bare som det skal.

    Men så i går vil den pludseligt ikke gå i 5.gear :cry: :cry:

    Her i morges ville den heller ikke, men jeg har nu lige kørt en tur hvor den igen virkede som den skal...

    Selv ved hastigheder "lidt" over de 110km/t gider den bare ikke i 5.gear.

    Der er ingen forskel om jeg kører i "E" eller "S".

    Håber virkeligt at det bare er noget elektrisk/olie/andet "småt"???
    At det sådan kommer og går, siger da ihvertfald mig at den ikke er HELT gal :?:
     
  2. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Jens

    Det er ikke fordi jeg er expert på aut. gear kasser.

    men en god begyndelse er altid at tjekke olienivauet i gearkassen.

    Se svar på hvordan her: Oliestand kontrol
     
  3. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    evt skifte olie og filter i gearkassen.

    p.s. fin "første 124" respekt !
     
  4. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Har nu fulgt ovenstående metode til check af olieniveau...

    Olien står 12mm (!) over max mærket.
     
  5. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej jens


    først. tag nogle flere billleder af detaljer på vognen,- de to billeder du har der siger mig at det er et meget fint og flot eksemplar du har fanget der....

    Men tilbage til gearskifte:

    Olien må ikke stå hverken over eller under mærkerne!

    Hvis den står over: Olien bliver pisket till "skum" og der kommer luft i olien som gør en forskel på hvordan det hele virker. - kan også virke skadeligt på diverse dele af gearkassen.

    se evt. linket til MR transmission i "oliestands indlægget", der er nogle gode råd om hvad der er godt og skidt omkring olie og oliestand.

    Hvis den står under: Så kommer der luft i systemet og gør at der påbegyndes en afbrænding af diverse ting i gearkassen.

    PS: Vær sikker på at gearkassen er driftvarm: dvs min. ½ times kørsel, før det oliestanden checkes.
     
  6. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg har læst de gode råd på den side :)
    Jeg tænker bare..: Hvis det skulle skyldes den ekstra olie, hvorfor har det så bare kørt PERFEKT og helt uden fejl. De første over 500km jeg har kørt i den? :? :? Det er 8000km siden der sidst er lavet service på den, så det er jo ikke sådan af nyere dato :?
    Er der ikke eksempler på noget elektrisk fejl eller noget andet jeg selv kan rage i?
     
  7. Thomas

    Thomas Member

    Joined:
    24 September 2006
    Indlæg:
    361
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Hinnerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Tillad mig at stille et spørgsmål. Det kunne nemlig skyldes at den starter i 2. gear ved normal kørsel og du derfor kun vil opleve de 4 gear? Mener du skal bunde den for vildt førend den lægger ud i 1. gear. Sådan er det i hvert fald på min 250D. Prøv at køre et par ture med speederen helt nede på kickdownkontakten og se om det hjælper. :p
     
  8. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    eller flyt gearvælgeren mellem "D" og "4". V/ ca 100 km/t, så skal du kunne se foreskel på omdr. tælleren
     
  9. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hehe :lol:

    Jeg har ikke valgmuligheden at låse den i 4.gear :wink:

    -P-
    -R-
    -N-
    -(4)D-
    -3-
    -2-

    Eller?

    Jeg har prøvet at starte i 1.gear osv..

    Den går med over 3000 omdr/min ved 90km/t så det ER 4.gear :cry:
     
  10. flychr

    flychr Active Member

    Joined:
    4 Januar 2007
    Indlæg:
    1,681
    Likes Received:
    21
    Trophy Points:
    38
    Location:
    solrød strand
    Ratings:
    +22 / 0
    Min bil::
    w202 c200
    Km:
    205000
    Årgang:
    1996
    Bil nr. 2:
    230te
    Bil nr. 2 Km:
    360000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1990
    Hej
    Det er en 4 gearkasse(frem) ,der er samme valg muligheder på min gamle 300d fra 85, men det tyder på at den kun går til 3 gear(tror det passer med omdr.)
    Christian
     
  11. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej Jens

    Jeg sad lige og studerede dine billeder, og specielt det af gearkonsollet.

    jeg ser at du har en spærreplade ud for 3 og 4 gear! er det ikke sådan at du kan skifte mellem at have den stående i henhv. 4. & D ved at flytte gearvælgeren sideværts? - og derved holde den i 4. ved at skubbe geararmen til venstre!

    bare en tanke,- .......
     
  12. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hmm...det kender jeg ikke noget til?
    gearvælgeren kan godt bevæges til siden, men er ligesom fjerderpåvirket og rykker tilbage igen. Der er ingen forskel når jeg rykker ved den, når jeg kører derudaf? :?
     
  13. spaker

    spaker New Member

    Joined:
    24 November 2006
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Jens

    Har selv 5-trins aut. gear i min.

    Hvis gearstangen står i D bruger bilen alle 5 fremadgående gear, dvs. normalt starter den i 2.
    Hvis du vil have den til at starte i 1. skal du enten give meget gas fra starten eller, mens du holder stille, flytte gearstangen ned i 2 og derefter tilbage i D.
    Hvis du rykker gearstangen over i 4 bruger den ikke 5. gear alt andet er 100% som hvis den står i D. Denne funktion er rigtig god ved nedkørsler i bjerge.

    Gearstangen skal altså kunne blive i D eller 4. Det er rigtigt at den er fjederpåvirket men den skulle gerne sige klik og blive i den side du vælger.

    Hvis dit problem ikke løses med et check af oliestanden (of evt. aftapning/efterfyldning) efter en god tur, ville jeg ikke køre meget i bilen før en aut. gearkasseekspert har kigget på den.

    Et lille tip: har du checket at der ikke er gået en sikring? Det 5. gear er reelt et elektrisk styret gear, altså en slags overdrive. Måske er det bare noget så simpelt.

    Håber du hurtigt får løst problemet.

    PS: tilykke med den superflotte 24Vér

    spaker
     

    Attached Files:

  14. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Hejsa. Jeg skulle åbenbart bare trykke lidt hårdere til venstre, så går den fint i 4.gear.

    @Sikring:

    Det kan det ikke være, da den skifter fint til 5.gear og bliver der. -EN GANG I MELLEM :roll: :roll: :roll:
     
  15. Auto Bent

    Auto Bent New Member

    Joined:
    14 April 2007
    Indlæg:
    9
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    1
    Location:
    3550 Slangerup
    Ratings:
    +0 / 0
    Hej Jens.
    Styrenheden til gearkasse taber sin indkodning, Men der må være en frisk mekker hos P. Christensen kan kan klare dette, jeg mener at kunne huske at prisen er omkring 1800+moms +montering ellers er det ledningerne ved ventilhuset som har dårlig forbindelse. Jeg ønsker dig held og lykke med verdens bedste bil. Mvh Bent.
     
  16. Bergmann

    Bergmann New Member

    Joined:
    8 Marts 2007
    Indlæg:
    25
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    300E24
    Km:
    0
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    lige et lille side spring!.
    jeg har også en mercedes 300 E24. bare ned en 4 trins gear kasse.
    ville det være en fordel for mig at skifte til en 5 trins!? og hvad vil forskellen betyde!???

    hilsen Kristian
     
  17. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Nå, nu gad jeg ikke ligge på ryggen i indkørslen.
    Så jeg kørte til P.Christensen i Odense.
    De tjekkede oliestanden på kassen og tappede godt en ½ Liter af.
    Hele vejen hjem gik den fint i 5.gear, men har siden nægtet at gå i 5.gear igen :cry:

    Så der er vist ingen vej uden om at få åbnet kassen bagi og få syn for sagen.
    Værkføren sagde at med de symptomer ville det koste fra Kr.7.000,- og opefter hvis de skulle lave det.. :shock:

    Kr. 7.000,- er da også en slags penge, men da også til at klare.
    Der er jo bare det ved det at, kommer den først ind på værkstedet og de skiller kassen ad i atomer. Så kan det jo hurtigt blive lidt "speget" såfremt det ikke er den "billige" reperation. Det jeg mener er, at så hænger man jo lidt på at de skal lave det uanset pris. Da en fejlsøgning/adskildelse/samling jo vil koste en del under alle omstændigheder.

    Nogen som har et bud på andre værksteder som måske kan klare det for UNDER de der 800,- + mormor (bare et gæt) i timen??

    Der skal dog lige gives en klapsalve til P.Christensen for en mad/drikke-rekvisition til kantinen og en regning på = NUL kroner!
    Det var der satme mange der kunne tage ved lære af. THUMPS UP!
     
  18. Klaus

    Klaus New Member

    Joined:
    14 Oktober 2006
    Indlæg:
    467
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Sdr.Vium i Westjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W201 2,5D
    Km:
    360000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    KIA Ceed sport 115
    Bil nr. 2 Km:
    60000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2009
    Hej
    Prøv Sahl Auto (www.sahl-auto.dk) De kunne hjælpe mig da min 124er ikke kunne bakke, den gled.. Rep pris ca 4000 alt inc .. Fik dog en renoveret, monteret af en privat til 4500 ;)

    Er der forresten ingen garanti ? Du har jo lige købt den !
     
  19. JensGT500

    JensGT500 New Member

    Joined:
    29 April 2007
    Indlæg:
    138
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    FYN
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    0
    Årgang:
    1820
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Der gives normalt ikke nogen garanti ved private handler :wink:

    Tak for linket.
     
  20. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,441
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hej Jens.

    Fik du nogen sinde problemet løst?

    Jeg har jo også en 5 trins gearkasse automat.

    Jeg kan fortælle dig at dine symtomer slet ikke tyder på der er noget mekanisk der er i stykker i følge en jeg kender som har renoveret mange mercedes automat gearkasser inkl. 5 trins.

    han siger det næsten er 112% sikekrt det er elektronikken som driller.
    Og ud fra det som du har skrvet med din gearvælger som ikke helt ville blive i 4 gear position kunne det være denne "skyde" kontakt som driller dig.
    Det næste kan være at føleren bag på dit speedometer har dårlig forbindelse.
    Der sidder nemlig en føler som fortæller både gearkassen og tempomaten når bilen køre og hvor hurtigt.
    hvis denne føler midster forbindelsen så vil din gearkasse heller ikke skifte til 5 gear og går i begrænseren allerede ved ca 5200 Omdrejninger, fordi gearkassen tror den står stille og går i stop mode.
    Det er det samme der sker når du holder stille, så vil bilen også gå på begrænseren ved 5200 Omd. i stilling P eller N ligesom ligesom at fartpiloten heller ikke virker.
    Men det kan du jo tjække ved at prøve at slå fart piloten til når den ikke vil i 5 gear.
    Hvis din fart pilot så heller ikke virker så er der tale om denne føler skal skiftes.

    Det er hvad jeg har fået fortalt
    Men det jo let at side og være klog her, så det kunne da være sjovt at høre om du har fikset fejlen og hvad det var der var galt.
    Det er jo trods alt et stykke tid siden nu du havde problemer.
     

Del denne side