Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Tilslutning CDI motor

Emne i 'El-system' startet af Smut 25, 22 September 2009.

  1. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej alle jer elektronik hjerner.

    ja jeg går stadig og fifler med en masse i hovedet omk den 250.
    jeg faldt så over en sprinter motor med 5 propper der skriver de at det er en 2,7 cdi.

    mit spørgsmål går så på kan man på nogen som helst måde få en cdi til og køre i en 124...
    ja jeg ved godt alt det med hk afgift og det ser vi på til den tid det kan man betale sig ud af... :wink:

    spørgsmålet er CDI hvad er det for os med 8 klasse og et svendebrev som ufaglært gør det selv mand :lol:

    håber der er en venlig sjæl derude..
     
  2. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det kan godt lade sig gøre, men du skal havde komplet drivlinje over i bilen. I det at den har andre mål i gearkassen og den køre med databus i styringen.

    Men selve målne på den kan masses ned over de orgiginale punkt ophæng.

    Man skal nok bruge motor ophænget fra en om603 eller om617 motor, da det kun er en skruge i bunden på dette ophæng.

    Men komplet motor styring skal med samt hele drivlinjen, gearkasse, bagtøj, kadanaksel, harskiver, krydsmontering, konverter O.s.v.

    Så hvis du finder en cdi der er total skadet og kan tage det hele der fra kan det god lade sig gøre.
     
  3. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    okay takker så blev det ihvertfald ikk en sprinter maskine :lol:

    Databus ???? fisk!!!! bær over med mig jeg har kun skruet i ford fra årg.64 til 85.
     
  4. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    2,9 maskinen fra sprintermodellen er ikke en CDI motor, men derimod en OM605 med direkte indsprøjtning. Bortset fra toppen og brændstofpumpen er den derfor magen til den "almindelige" om605 motor i w124 med 113 HK. Som følge deraf passer den plug-n-play ned i en w124.
     
  5. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
  6. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Tak Casper og når min gl kun er en 90 hk så kan det stadig gå ? tror det er en 602 men er ikk sikker
    for at det er en 2,9 sprinter hvad skal den hedde 316 er en 2,7 men fik faktisk ideen fordi der var
    en ssang young på ebay da jeg søgte efter en 2,5 turbo som var en 2,9 med godt 170 hk og stadig 5 ben.



    Hej Jack ja hvorfor ikke det?
    Fordi de koster et mindre landbrug med ferguson og 3 køer :lol:
    Nej jeg vil gerne holde den på de 5 cylinder men vil også gerne ha den kvitter når den får noget brandbart olie
    og ved faktisk og være i stand til og lave en overhaling der ikke blir betragtet som en elefantoverhaling (lastbiler) :lol:
     
  7. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Tror at du snakker om er en om642 cdi motor og det er som sagt rimelig omfatende.

    Om603, om606 og om617 er de forkelige disel motore du kan sætte i din bil.

    Men der er stor forskel på dem i de forsklige ågange og modeller.

    Eksmpel har en e300d og en e300td forskelige konvertere og mange dele på gearkassen er heller ikke det samme O.s.v
    Mange af demhr forskelige styre system i vacum og disel pumpe...så der er mange faktore man skal holde øje med.

    Hvis du skulle noget, så skal du finde en Om603.971 med gearkasse og styring.
    Den har standart 150Hk også hvis jeg trimmer den, kan den få et sted mellem 170-180hk uden de store udgifter..

    Den motor kan findes på w140 modellen, som heder s350td 94-95
    Det skal ikke være 96 og frem, de køre som sagt på data bus system og det ville blive svært at bygge på din bil.

    Jeg går selv og leger med tanken om at impotere en standart r129 280sl og så ligge en om603 motor i der er trimet op til en 220hk. også få den indregitreret med den motor.

    Tror den kunne blive ret eftertraktet da r129 ikke er lavet med en disel motor og slet ikke en 220hk disel motor:)
     
  8. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Jacob
    først tak for din hjælpsomhed.
    jo hmm men den 2,9 motor som casper skriver om som er en 2,9 med indsprøjning
    fra en sprinter hvilken model ligger den i bare så jeg ved hvad der skal søges efter...
    jeg har intet bestemt mig for udover den skal bevæge sig lidt hurtigere...
    selvfølgelig kan man få cdi til og virke er det mere simpelt og få flere hk pga chip muligheden.

    Nu skyder jeg lige ud i luften men hvad med sådan en 202 250 med 150 hk de er jo til og finde
    men har jeg forstået dig ret så dur det ikke pga databus som jeg ikke ved hvad er udover et problem her :cry:

    den af min har simpelthen intet udover el soltag resten foregår manuelt....
     
  9. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Mon ikke den 2,9 er fra den første sprinter 312D
     
  10. Basse

    Basse New Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    208
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Fjenneslev
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W202 220TCDI
    Km:
    518
    Årgang:
    1998
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  11. casper

    casper Member

    Joined:
    14 Februar 2007
    Indlæg:
    438
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    18
    Location:
    2820 Gentofte
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    w124 280TE
    Årgang:
    1993
    2,9 motoren fra sprinteren er en om605 (2,5L) der er boret op til 2,9L på de fem ben og med direkte indsprøjtning, istedet for forkammer indsprøjtning som 605´eren ellers har.

    om605(4ventilet) ligger i w124 som en 113hk sugediesel, den samme motor findes med turbo og intercooler i w202, så yder den 150hk. En om602 turbo(2 ventilet) yder originalt 126hk i en w124, det kan nemt hævet til 150hk, ved justering af indsprøjtningssystemet og montering af en turbolader.

    Så skal det være nemt og relativt plug-n-play, og du vil have fem ben, så er er to veje at gå:

    1) forkammerdiesel, 602 turbo eller 605 turbo
    2) direkte indsprøjtning, 2,9 motoren fra sprinteren, den har den yderligere fordel at du udover mere power, også får 20% bedre km/L grundet den anderledes indsprøjtnings geometri.

    Både 605 turbo og 2,9 motoren er som standard leveret med elektronisk brændstofindsprøjtning, så der skal laves et custom brændstofsystem, men iforhold til alle de andre småting der stjæler tid ved en motorkonvertering, så er det ikke det store problem. Jeg kan godt være behjælpelig med at bygge et custom system til brændstofindsprøjtning.
     
  12. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992


    hvis man lægger en diesel motor i en 129 SL, skulle man piskes med en iskold berlinger dyppet i gammel yughurt !!!
    det er auto-voldtægt

    når det så er sagt, så ville jeg aldrig bruge en 2,9L motor fra en sprinter i en 124, den larmer simpelthen for meget, det er den samme motor der ligger i en 210 / E 290 turboD

    jeg ville gå efter en 606 motor (300 diesel 6 cyl 24V) den fås allerede i en 124, derefter montere turbo og intercooler.

    eller sælge dieselbilen og købe en benziner med 220+ heste, det er den nemme løsning
     
  13. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Det er meget imod sund fornuft at smide en diesel i en r129er
    Men der er bestiling på det og kan godt følge manden i det med at havde noget unikt og det må man sige en cabrio med diesel motor er!

    Så længe det er en 280er, græder jeg ikke snot... men to man en 300, 500 eller 600 og massede en disel motor i, så ville det gøre lidt ondt i sjælen... menen 280 er efter min mening i forvejen for lille til at være en cabrio :lol:

    Ja, smag og behag + en mening :)
     
  14. Smut 25

    Smut 25 Active Member

    Joined:
    18 April 2007
    Indlæg:
    2,311
    Likes Received:
    17
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Fyn
    Ratings:
    +18 / 0
    Min bil::
    S 124 250 Td 5 gear
    Km:
    665000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    W124 300 E 24V
    Bil nr. 2 Km:
    435000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1991
    Hej Martin..

    Ja jeg havde fornemmelsen af din mening... og ja kan egentlig godt følge dig men....
    jeg er desværre bare skide glad for mit karroseri... den tilstand den er i er jeg super glad for..
    jeg ville gerne beholde mine 5 propper så den lignede sig selv.

    3.0 24v ja men er vi så ikke over i et modelskifte på toldvæsnet med dertilhørende syg regning
    jeg fandt faktisk en komplet bil uden afgift til 15 kg i går så havde jeg alt immergejlen osse :love:

    vedr sprinter motor larmer den så meget mere end den jeg har nu den kan da osse høres..
     
  15. kongebiler

    kongebiler Active Member

    Joined:
    30 Marts 2007
    Indlæg:
    2,645
    Likes Received:
    13
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hadsten v Århus
    Ratings:
    +15 / 0
    Min bil::
    124033 :-)
    Km:
    550.000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    W140 400SE
    Bil nr. 2 Km:
    300.000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    det tror jeg ikke, da den ikke findes som 300 turboD med 606 motor

    vedr SL diesel, er den ikke specielt unik:
    http://www.youtube.com/watch?v=y0lt0CqeGNk
     
  16. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Kongebiler... du er da en lysseslukker :)
     
  17. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
  18. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Nå... så blev det project skudt i sænk :(
     
  19. 124036-009

    124036-009 Guest

    Ratings:
    +0 / 0
    Troede det hed: Nå... så sparede jeg de penge :p
     

Del denne side