Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Skal Jeg investere i et Oliefyr??

Emne i 'Oliefyr / benzinfyr - ekstra kabine/motorvarmer' startet af Lani1966, 8 September 2009.

  1. Lani1966

    Lani1966 New Member

    Joined:
    4 Juli 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    546000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Peugeot 206 SW st.ca
    Bil nr. 2 Km:
    108500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Hey.

    Jeg har søgt på forum, og læst hvad der er skrevet om oliefyr, men ikke lige fundet de svar jeg søgte, derfor ;

    Min gl. dame, som har runder ½ mio km, har jo klaret sig fint i sine 20 år på gaden, uden et fyr.. Så jeg er faktisk lidt i tvivl om det er en god forretning? (For andre end leverandøren..)

    Bilen står i en overdækket carport hvor jeg ikke kan trække strøm til. Jeg får behov for den starter HVER morgen, også de dage hvor kong-vinter virkelig viser sit hårde ansigt..

    Kan det svare sig?
    Hvordan starter en gl. mercer i -15 grader?? (Har tænkt mig at sætte nyt batteri på den under alle omstændigheder)
    Hvad er fordelene og ulemper?
    Og hvad skal jeg regne med et komplet anlæg løber op i?

    P.s. Jeg oplever at kabinen bliver enormt hurtig opvarmet i forvejen!! Meget hurtigere end i min gl. firmabil (Mondeo 2006)

    Lani
     
  2. Alex B Jeppesen

    Alex B Jeppesen Active Member

    Joined:
    21 Juni 2007
    Indlæg:
    1,549
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 250d
    Km:
    290000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Punkt 1.Ja hvis du er træt af at fjerne is og andet fra vinduerne om vinteren og syntes det er rart at komme ud til en varm motor og en varm kabine.....

    Jeg har sat et originalt oliefyr i min står mig i 5500kr med alt inklusiv alle løs dele fra mb,dvs rørføring og slange buk og diverse...Jeg har selv monteret det og det var nemt da det hele var plug and play,du kan stadig få alle dine fittings hos mb..Nogle af delene var lidt dyre iøvrigt..
    Fyret kan du få komplet på ebay for omk 400 eu inklusiv midterbræt hvor uret skal sidde..
    Ulempen kan være at dit batteri bliver fladt når fyret køre,afh hvor langt du køre i din bil til hverdag..Jeg bruger 110 amp..

    Et bud på en montering af et nyt herhjemme hos en aut vil være på mellem 8000-10000kr..

    Jeg satte mit i min egen bil pga kedsomhed og lysten til at rode,den står sågar i aflukket garage :lol:

    Her kan du se hvor det sidder monteret ab werk
    [​IMG]
     
  3. Bjarne

    Bjarne Administrator Staff Member

    Joined:
    31 August 2006
    Indlæg:
    1,976
    Likes Received:
    1
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Hjemme
    Ratings:
    +1 / 0
    Min bil::
    300D
    Km:
    850000
    Årgang:
    1989
    Hej lani

    Ja som du selv er inde på: fordele = komfort, Ulemper = høj pris på investeringen,- med de muligheder der er for en billigere løsning.

    men ellers et frisk batteri på 100 amp. og med en høj starteffekt + friske gløderør,- så starter den som en mis uanset hvor koldt det er.

    Jeg ved godt det er politisk ukorrekt i disse tider,- men når den har stået og kørt i 10 min,- med fuld skrue på varmen + elbagrude tændt så er den afiset + der er varme i kabinen. :D
     
  4. Lasse68

    Lasse68 New Member

    Joined:
    8 Januar 2009
    Indlæg:
    1,171
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Ishøj
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    260E Aut.
    Km:
    125000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    FORD focus 2.0 Ghia
    Bil nr. 2 Km:
    207000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2000
    Eller man kan, hvis Volborg lover frost, smide en 2000 W varmeblæser ind i bilen om aftenen. Trække en forlængerledning ind til huset og tænde for skidtet 20 min. før man kører om morgenen. Super billig løsning og alt er gennemvarmt når man sætter sig ind. 8)
     
  5. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Eller man kan købe den originale motorvarmer som sidder på højre side af blokken og går ud med et stik til fronten.
    Så har man den ultimative billgiste løsning og opretholder motortemperaturen på ca. 30 grader og så får man en skånsom start om vinteren og en meget hurtig opvarmet bil.

    Ulempen er at den kun varmer blokken og vandet op omkring den og at man skal have et stik man skal huske at montere og afmontere, fordelen er umidlebart kæmpe hvis man ikke har råd til at investere i et fyr da det kun koster ca, 140 Kr. at montere den org. motorbloks varmer.
    Som kan monteres bagerst på blokken i stedet for den afblændings prop der normalt sidder.

    Tjek den gode guide som findes her:

    http://www.peachparts.com/Wikka/OM606BlockHeater
     
  6. Lani1966

    Lani1966 New Member

    Joined:
    4 Juli 2009
    Indlæg:
    37
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    546000
    Årgang:
    1988
    Bil nr. 2:
    Peugeot 206 SW st.ca
    Bil nr. 2 Km:
    108500
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Brabus.

    Super cool forslag! Men jeg kan desværre ikke trække strøm til carporten da denne ikke er lige op af mit hus i Andelsboligforeningen jeg bor i..

    Vedr. 110Amp batteri... Hvor køber man et batt. med så stor kapasitet henne??

    Lani
     
  7. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det her battery har jeg købt og det er super godt.

    Læg mærke til jeg har slået det op specifikt til din bil.
    Det er den serie som har den største kapacitet på 100A. og en væmmelig stor startstrøm på hele 830A kold start test.
    Købt her:
    http://havdrupautodele.dk/ og de sender vist også.

    http://pmd.varta-automotive.com/pmd...n=PKW&application=PKW&artikelNr=6004020833162

    Jeg købte mit hos en reservedels butik som forhandlede Varta batterier og jeg valgte dette batteri fordi jeg har et ekstra ordinært stort strømforbrug grundet mit anlæg.
    Og det var det bedste jeg kunne finde til prisen, jeg gav vist 860 Kr.
     
  8. Bo knudsen

    Bo knudsen New Member

    Joined:
    22 Januar 2008
    Indlæg:
    2
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 300D
    Årgang:
    1995
    Hej Brabus

    Jeg har tidligere været inde at kigge på dette link - men jeg skal lige forstå det rigtigt... er varmelegmet monteret i 1995 motoren eller hva?

    Jeg har kontaktet Gørløse - de henviser til Frederiksunds Auto (FTZ) - her siger de at varmelegmet koster 700 og et eller andet og at ledningsnettet koster 700 og et eller andet. Det er stadig væsentligt billigere end et oliefyr, selvom det er mere end de nævnte 140,- ;-). Men hvis varmelegmet er monteret fra fødsel, behøver jeg da i det mindste ikke købe det.

     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Ja de 140 var vist blot for lednigns nettet som i øvrigt var på det engelske med engelsk stik fatning.

    Men ja det sidder monteret på nogle andre gør det ikke og så skal man selv montere varme legmet.
    Det er jo bare at få undersøgt det og hvis det mangler vil jeg anbefale at prøve at få skruet den "prop" ud først inden man bestiller noget hvis den nu sidder urokkelig fast.

    Man skal jo nok lige også gøre sig klar på at der i den forbindelse vil komme kølevæske ud, så det skal tømmes af først.
    Men jeg synes da det er en rigtig god "middel" løsning hvis man ikke lige har 10 kilo til et fyr.
    Den holder blokken og vandet varmet op så man ikke får en hel lav koldstart om vinteren.

    Men den bruger vist 100Watt mener jeg så det skal man selvfølgelig lige også have for øje hvis den skal stå hele natten, man kunne måske med lidt færdighedder montere en temperatur styring midt på kablet så den kun tænder hvis blokken er nede under et hvis antal grader :) det ville jeg jo som elektronik nørd have lavet selv, men ellers er det nok ikke sådan lige til for folk der ikke normalt roder med elektronik.

    Men ja jeg synes da det er fed løsning mercedes ellerede dengnag havde tænkt på og 1400 Kr er da ikke helt vildt i forhold til 10 kilo. :mrgreen:
     

Del denne side