Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

Mærkelig lyde når man drejer..

Emne i 'Styretøj' startet af Thyregod, 7 September 2009.

  1. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min 124er siger nogen mærkelige lyde når man drejer ved lave hastigheder. Vender, parkere, drejer om skarpe hjørner osv.
    Jeg ved ikke engang hvad jeg skal sammenligne lydene med, men det nærmeste jeg kommer er en knirkende dør, eller når man gnider en våd finger over noget glas - men knapt så højt og skarpt i tonen. Svært at forklare men håber det giver lidt mening :)

    Er der noget der har et bud på hvad det kan være ??
     
  2. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    jeg tror det er en eller begge bærekugler der er slidte for min gjorde det samme det lød meget træt lige som et hængsel der knirkede
     
  3. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja enig, det lyder meget som en bære kugle... Har dog i enkelte tilfælde set at styre stangen kan volde samme problemer
     
  4. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ja det kan det også være den måde jeg fejlsøgte på var at jeg tog en kanyle med wd 40 i, stak den så igennem gummimancheten på mine bærekugler en af gangen mens den var løftet drejede på rattet nogle gange og så holdt den op og knirke på den måde kan du jo finde ud af hvad der skal skiftes, det virkede for mig, for det kan være svært og afgøre om der er slidte kugler på vores dejlige biler.
     
  5. djaabo

    djaabo Active Member

    Joined:
    7 Juli 2009
    Indlæg:
    4,000
    Likes Received:
    9
    Trophy Points:
    38
    Location:
    Greve
    Ratings:
    +9 / 0
    Min bil::
    CL500 Kompressor
    Km:
    145000
    Årgang:
    2003
    Bil nr. 2:
    SL60 AMG Turbo
    Bil nr. 2 Km:
    135000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1994
    Ja det er en kendt metode man bruger på værksteder også... Men man skal ikke bruge Wd40.. Da det er fedt opløsne, så hvis det nu ikke er bærekuglen, så ville den blive ødelagt af det. Man skal mase fedt ind i bærekuglen.
     
  6. stidsholt

    stidsholt New Member

    Joined:
    10 November 2008
    Indlæg:
    23
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Nordjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300D
    Km:
    579000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  7. mercedeselsker

    mercedeselsker New Member

    Joined:
    3 August 2009
    Indlæg:
    93
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 200D
    Km:
    5
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    ok det kan der være noget om det med wd 40, vidste det faktisk ikke,
     
  8. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Knirkelyde kan meget let stamme fra en defekt bærekugle, men det er vigtigt at understrege at man ikke kan REGNE med at den gør det... - altså knirker.
    Forstået på den måde, at man godt kan have en defekt bærekugle, uden at man kan høre det.

    Når det så er sagt... Så lyder den lyd du beskriver også for mig som en mulig defekt bærekugle. :(

    Du kan evt. kontrollere dine bærekugler ved at sætte en dunkraft under bærearmen så tæt på hjulet som muligt, men UDEN at løfte på selve bærekuglen.
    Hvis bærekuglen trykkes sammen når du løfter, er den slidt(op)/defekt.
    Ofte kan man faktisk også se på en bærekugle om den er defekt
    - En defekt bærekugle har nemlig en tendens til at se lidt "langhalset" ud.
    Dette er selvfølgelig ikke nemt at se, hvis de begge er langhalsede, så man ikke kan sammenligne. :-?
     
  9. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Mange tak for jeres svar.. Jeg vil prøve at få tjekket bærekuglerne
     
  10. Martin

    Martin Member

    Joined:
    4 Marts 2007
    Indlæg:
    488
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Stilling - Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    Pt. ingen stjerbil
    Km:
    0
    Årgang:
    0
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Jeg havde et problem som du beskriver, det var gummi manchetten ved den ene bærekugle der var et lille hul i. Det betød at bærekuglen blev helt tør. Mekanikeren mente ikke den var slidt, så i første omgang fik den lidt fedt og så blev der ro. Da jeg kort efter skulle skifte forfjeder, valgte jeg dog at skifte bærekuglen, da det var en begrænset udgift og det var jo stort set skilt fra hinanden.

    For mig lyder det som en bærekugle. Mener den koster et par hundrede kr.

    mvh
    Martin
     
  11. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Det er dit hjælpestyrehus der er blevet tørt. Det går foriøvrigt væk når der er kørt i regnvejr, ikke sandt?.
    Jeg har selv repped på 3 stk 124, incl. min egen. og det er en meget let omgang, af med møtrikken foroven, træk skidtet lidt ned, gi det siliconefedt, saml igen, og du hører aldrig mere til det.
    Erik
     
  12. Thyregod

    Thyregod New Member

    Joined:
    24 December 2008
    Indlæg:
    17
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Har ikke lagt mærke til om det går væk i regnvejr.. Men hvor sidder det styrhus du snakker om ?
     
  13. erik1303

    erik1303 Member

    Joined:
    13 September 2009
    Indlæg:
    506
    Likes Received:
    4
    Trophy Points:
    18
    Ratings:
    +5 / 0
    Min bil::
    w124 260E
    Km:
    166500
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2:
    VW1303 cab. +Kia Pic
    Jeg har desværre først opdaget dit spørgsmål idag.
    Dit hjælpestyrehus sidder i højre side lige ved flexslanger fra udstødn. Du løsner møtrik forneden (ikke foroven, beklager), skubber aksel så højt op som muligt og smører foroven og forneden og samler det igen.
     
  14. Bor

    Bor New Member

    Joined:
    18 November 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E aut.
    Km:
    245000
    Årgang:
    1985
    Bil nr. 2:
    Yamaha R6
    Bil nr. 2 Km:
    15000
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Thyregod,

    Jeg kan sige at jeg oplever lidt af det samme med min. "Finger på vådt glas" er en super analogi :)

    Min pointe er, at jeg har fået skiftet bærekugler og styrestænger uden problemet gik væk. Har du løst problemet? Er spændt på at høre om styrehuset kan være årsagen!
     

Del denne side