Mercedes Træf NordFyn 6.-7. September 2024   Information - Tilmeldte biler

Se billeder & video og snik snak fra afholdte arrangementer og træf. Klik her

  1. Denne side bruger cookies. Ved af fortsætte med at bruge dette websted, accepterer du vores brug af cookies. Learn More.

Lidt om motorolie-normerne SAE, API, og ACEA.

Emne i 'Alt om Olie & Olieskift' startet af Guldsmeden, 21 Juni 2009.

  1. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Halløj Alle.

    Der har indimellem været spurgt til det optimale olievalg til vores gamle biler, men der hersker vist (med rette) lidt forvirring omkring begreberne viskositet og kvalitet. Jeg vil her forsøge at gøre rede for nogle af de forskellige normer, godkendelse, og viskositeter.
    Tallene fx. 10W-40 er ikke i sig selv et kvalitets begreb. Disse tal refererer alene til oliens fysiske beskaffenhed. I dette tilfælde hvor flydende olien er ved forskellige temperaturer, nærmere betegnet -18 grader C og 100 grader C.

    Kvaliteten er i stedet bestemt efter nogle standard normer som fx API og ACEA normerne. Derudover har flere bilfabrikanter - herunder også MB, deres helt egne kvalitetsnormer. Disse normer forsøger oliefabrikanterne så at opfylde eller overgå.
    Med ovennævnte in mente, kan der med andre ord findes fx to 10W-40 olier som har vidt forskellige kvaliteter. Måske endda fra samme olieselskab. Derfor er det vigtigt ved valg af motorolie, at man kigger på alle de førnævnte begreber.

    Altså... Først vælger man den optimale viskositet i henhold til SAE normen, dernæst vælger man den kvalitet iht. hvad behov motoren har.

    Nogle 124 ejere vil gerne gøre lidt ekstra for, at være gode ved deres fine mercere og vælger derfor måske en super moderne og avanceret motorolie af ultra letløbs-typen. Lad os for eksemplets skyld sige, at det her drejer sig om en 300 TDT 4-Matic og ejeren har udset sig en god (og meget dyr) 0W-30 olie. Dette er ganske sikkert en olie som kan opfylde alle de kvalitetskrav som MB måtte stille.

    Men er det så det rigtige valg for bilen??

    Ja, måske i henhold til API og ACEA normen... Men ikke i forhold til viskositeten! Forklaringen er, at 0W-30 iht. SAE normen skal benyttes til en bil, som anvendes i temperaturområdet fra -30 grader C. til 10 grader C.
    Ok... vi har da indimellem haft nogle kedelige somre i Danmark, men en max. temperatur på 10 grader C., det er da vist lige i underkanten.

    Endnu værre bliver det hvis den føromtalte bilejer ønsker, at køre en tur til sydeuropa på ferie. Så bliver udetemperaturen og den lange køretur jo lynhurtigt for meget for oliens smøreevne.

    Men hvad skal man så vælge??

    Altså, MB kvalitetsnormen SKAL overholdes, dette er der ingen tvivl om. Men viskositeten er noget andet. Der findes flere valg og hvad der er det optimale valg, er alene et spørgsmål om jeres kørselsmønster og behov.

    Umiddelbart vil en 5W-40 olie være et fint valg, men det vil en 10W-40 og en 10W-50 også. Forskellen på de tre nævnte viskositeter er, i hvilken temperaturområde, bilen skal benyttes. Overordnet set bør man sigte efter en olie, som breder sig over et så stort temperaturområde som muligt. Altså en olie med så lavt et tal før bindestregen som muligt, og så højt et tal efter, som muligt.
    Og så lidt info om klassifikationerne.:
    SAE klassifikationen.:
    SAE klassifikationen består af to tal adskilt af et W og en bindestreg. Fx 10W-40. W står vistnok for ”Winter” …nå i hvertfald betyder W'et at der er tale om en ”multigrade olie” altså en olie der kan anvendes hele året rundt.
    Det første tal – altså det før bindestregen, fortæller ved hvor lave udetemperaturer olien er egnet. Tallet efter bindestregen fortæller hvor høje udetemperaturer den er egnet til.
    Denne tabel viser ved hvilke temperaturer man anvender de forskellige viskositeter.

    [​IMG]

    Den ligner meget den vi alle har i instruktionsbogen. Men faktisk synes jeg ikke at den er særligt letlæselig. Jeg vil derfor i stedet forsøge at beskrive det lidt opdelt.:
    Hvis vi starter med tallet før bindestregen.

    Viskositet Minusgrader
    0 -30
    5 -25
    10 -20
    15 -15
    20 -10
    25 -5

    Og så tallet efter bindestregen.

    Viskositet Plusgrader
    30 +10
    40 +30
    50 +40

    Håber at det blev lidt mere overskueligt på den måde.
    ACEA klassifikation.:
    Benzin.
    A1 Super letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
    A2 Grundlæggende krav
    A3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed

    Diesel.
    B1 Letløbsolie med krav til brændstoføkonomi
    B2 Grundlæggende krav
    B3 Letløbsolie med skærpet krav til holdbarhed



    API klassifikation.:
    S angiver benzinmotorer.
    C angiver dieselmotorer.

    S - gruppen
    SA Ren mineralsk olie - meget lette driftsforhold
    SB Olie tilsat anti-iltning og anti-slidadditiver - lette driftsforhold
    SC Olie tilsat additiver der modvirker afsætninger ved kolde og varme driftsforhold - typisk motorer fra 1964-67
    SD Olie med højere indhold af additiver end API SC - typisk motorer fra 1968-71
    SE Olie der yder større beskyttelse end API SD - typisk motorer fra 1972-1979
    SF Olie med stort indhold af additiver. Imødekommer også kravene til motorer med turbo fra 1980-88
    SG Olie til motorer, hvor der stilles yderligere krav om stabile olier af hensyn til lange skifteintervaller og iltningsstabilitet. Gælder motorer fra 1989-92/93
    SH Ny specifikation, der trådte i kraft i 1993. Specifikation er som API SG, men med strengere krav for brug af API SH betegnelsen
    SJ Nyeste specifikation, der trådte i kraft i 1997. Specifikationen er som API SH, men med tilføjelse af en ny brændstofbesparende test
    C - gruppen
    CA Meget lette driftsforhold for dieselmotorer, der anvender brændstof af høj kvalitet - typisk motorer fra 1940 og 50
    CB Lette driftsforhold for dieselmotorer, der anvender brændstof med svovlindhold over 1% - motorer fra 1949-60
    CC Moderate til hårde driftsforhold for mindre dieselmotorer. Tilsat additiver mod korrosion, slid og aflejringer. Olier på dette niveau, anvendes ofte som tilkørselsolie - motorer fra 1961
    CD Strengeste driftsforhold for turboladede, hurtiggående dieselmotorer. Olien skal beskytte mod lejekorrosion og aflejringer ved høje temperaturer, når der anvendes brændstof af forskellig kvalitet.

    CD+ SHPD (Super High Performance Diesel). Som API CD, men specielt beregnet til dieselmotorer med lange skifteintervaller. Giver mindre koksafsætning og beskytter mod cylinderpolering (Bore Polish). API CD+ er IKKE en officiel API-norm
    CE En videre udvikling fra API CD, hvor der anvendes olier med lavt askeindhold og dispergerende egenskaber, som specielt kræves af amerikanske motorer. Introduceret i 1988
    CF Specifikation til motorer, som anvender forskellige typer af brændstof, hvilket bl.a. kan være et svovlindhold på over 0,5%. Gældende fra 1994. Kan også anvendes, hvor der foreskrives API CD
    CF-4 Ny specifikation, der er nær API CE, men med en enkelt ny motortest. Normen lægger især vægt på lavt olieforbrug, oliens modstand mod sodfortykkelse samt koksaflejringer. Gælder fra 1992
    CG-4 Nyeste specifikation gældende fra 1995. Er en forbedring af CF-4 med vægt på bedre iltningsstabilitet og beskyttelse mod lejeslitage
    CH-4 Fremtidig API specifikation, som forventes frigivet december 1997 og til gennemførelse april 1999
    C - gruppe for 2-takts dieselmotorer
    CD-II Olie til 2-takts dieselmotorer, hvor der kræves høj kontrol med slitage og afsætninger. Opfylder kravene til API CD
    CD-2 Nyeste specifikation til 2-takts dieselmotorer. Anvender en tidsvarende motor (Detroit Diesel 6V92A), som ikke kan anvende multigrade motorolie men kun monograde. Kan også anvendes, hvor foreskrives API CD-II.

    Jeg er klar over at ovennævnte var en tør omgang, men jeg håber alligevel at det kan være til gavn.
    Ingen kan med rimelighed forventes at kunne huske alt ovenstående, men hvis I nu printer dette indlæg ud og medbringer næste gang I skal købe olie – så har I bedre mulighed for at gennemskue om den olie I kigger på, nu også er noget for jer.
     
  2. Lasse

    Lasse Active Member

    Joined:
    15 Maj 2007
    Indlæg:
    2,056
    Likes Received:
    5
    Trophy Points:
    38
    Ratings:
    +6 / 0
    Min bil::
    300E-24, Avantgarde
    Km:
    280000
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    S213 E220d
    Bil nr. 2 Km:
    120000
    Bil nr. 2 Årgang:
    2017
    Dét var en god en Guldsmed! :gr8: Godt initiativ :)
     
  3. rune4000

    rune4000 New Member

    Joined:
    5 April 2009
    Indlæg:
    124
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    For enden af regnbuen
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    190 E AUSTRALIA
    Årgang:
    1989
    Og hvilken olie kører Hr. Guldsmed så med?
     
  4. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg synes at i skal træffe jeres eget valg. :)
    Det er jo derfor jeg har lavet denne oversigt over alt det "vrøvl" producenterne skriver på siden af dunkene.
    Og iøvrigt... Den olie der er det rigtige valg for mig, kan jo meget let være "det forkerte" til mange af jer.
    Jeg køber jo ikke selv "DEN bedste olie" men måske nærmere den bedste olie til prisen lige pt. 8)
    Både en super billig og en hamrende dyr olie kan jo begge leve op til de samme specifikationer, og hvilket fabrikat man så vælger er jo et spørgsmål om tillid,"religion" og økonomi.
     
  5. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Jeg ved ikke med jer andre, men givet Guldsmedens venlige "smøre", så er jeg blevet endnu mere overbevist om at der er visse (=mange) ting, som jeg hellere må overlade til Slangerup Auto, som jeg indtil videre har valgt som værksted, når der skal foretages eftersyn. Så kan jeg selv tage mig af mindre mekanikervidenkrævende ting som polering af træindlæggene, støvsugning, vinduespudsning, pæreskift, vokspleje, bilvask og så videre. De kosmetiske ting. Hvor gerne jeg end ville kunne tage selvstændig stilling til det med olie eller anden motormæssig pleje, så må jeg erkende, at det ville kræve et længerevarende aftenkursus i bilmekanik, som jeg desværre ikke har tid til. Derfor er jeg henvist til at stole på mit serviceværkested, men selv om man er ude af stand til at føre en kvalificeret samtale om tekniske emner, så er man ikke helt lost hvad valg af mekaniker angår. Der er mange måder at vurdere et værksteds kvalitet på, selv om man ikke besidder nogen særlig teknisk viden. Hvis jeg nu ankom til et værksted og mekanikeren på en engageret , venlig og interesseret måde fortalte mig bare en tiendedel af det, som Guldsmeden redegør for, så kunne det være grund til få olieskiftet foretaget der.

    Hilsen fra Henrik
     
  6. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Selvom jeg er umådeligt glad for at du har valgt at støtte et værksted i den pt. ret trængte autobranche - så er jeg da ked af at høre at mit indlæg har skræmt dig. :(
    Min hensigt var jo netop at at gøre det nemmere at finde en passende olie. :-?

    Jeg ved jo godt at den sidste del virker meget "teknisk" men det er jo bare til opslag.
    En dunk olie har jo kun nogle af koderne - og dem kan man så finde og få oversat i listen.
    Hvis du nu står med listen i den ene hånd og en dunk olie i den anden, så vil jeg påstå at det hele pludselig giver mere mening.
     
  7. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Hej Guldsmed

    Tak for et super godt værktøj, nu giver det pludselig mening med alle "begreberne" :p

    fortsat go sommer

    Hilsen CABRIO
     
  8. Hafstrøm

    Hafstrøm New Member

    Joined:
    29 December 2008
    Indlæg:
    79
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    København
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 230E
    Km:
    126000
    Årgang:
    1989
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Hej Guldsmed,

    Du har ret. Hvis jeg en dag beslutter mig til selv at foretage olieskift så vil jeg helt sikkert have meget nytte af at tage dit indlæg med ned i forretningen. Når jeg skriver "smøre" i citationstegn, så var hensigten sådan set udelukkende et forsøg på at lave en lille vittighed. Olie bruges til at smøre med, hvilken fik min tanke til at springe til "smøre" i betydningen en lang, lang liste. Dit indlæg er top dollar og meget brugbart, ingen tvivl om det.

    Hilsen fra Henrik
     
  9. BRABUS

    BRABUS Well-Known Member

    Joined:
    30 Juni 2007
    Indlæg:
    9,440
    Likes Received:
    33
    Trophy Points:
    48
    Location:
    Sjælland
    Ratings:
    +36 / 0
    Min bil::
    W124 BRABUS 3.6-24
    Km:
    188
    Årgang:
    1991
    Bil nr. 2:
    VW Lupo 1.2 3L
    Bil nr. 2 Km:
    150
    Bil nr. 2 Årgang:
    2005
    Det var et super indlæg Guldsmed, rigtig god info.

    Mvh.
    BRABUS
     
  10. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker :)

    Det er faktisk en oversigt jeg har villet lave meget længe.
    Jeg kan jo naturligvis heller ikke selv huske API klasifikationen, og må finde det på nettet hver gang jeg selv køber olie.
    Nu har jeg også selv lettere ved at finde det. :)

    @Hafstrøm.
    Dit indlæg blev nu ikke taget ilde op... slet ikke.
    Det var jo en lang "smøre" :)
    Men det fik mig pludselig til at frygte at jeg havde fået det til at fremstå som noget meget vanskeligt, at købe en dunk olie.
    Håber ikke at det var det indtryk i blev efterladt med. :)
     
  11. anirak

    anirak Member

    Joined:
    6 Maj 2009
    Indlæg:
    523
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    næstved
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    420 se
    Km:
    246000
    Årgang:
    1992
    Bil nr. 2:
    300 td turbo
    Bil nr. 2 Km:
    750000
    Bil nr. 2 Årgang:
    1992
    pludselig en god grund til og købe en ny printerpatron !!!!!
     
  12. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Takker :)

    Det glæder mig at den bliver brugt.
     
  13. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    indlæg slettet.
     
  14. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Forkert tråd.

    Iøvrigt er det FRA 288.
     
  15. Joand

    Joand Member

    Joined:
    19 Juli 2009
    Indlæg:
    150
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    16
    Location:
    Østjylland
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    w124 300TE 24V
    Km:
    301000
    Årgang:
    1990
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
  16. CABRIO

    CABRIO New Member

    Joined:
    20 December 2007
    Indlæg:
    423
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    0
    Location:
    Virum
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    W124 CE-300
    Km:
    190
    Årgang:
    1993
    Bil nr. 2:
    Toyota Corolla
    Bil nr. 2 Km:
    90
    Bil nr. 2 Årgang:
    1995
    Ok Guldsmed...

    Du har ganske ret, forkert tråd ! :shock:

    Syntes blot at alle burde have fornøjelsen af, at kunne købe extrem billig olie ... :D

    CABRIO
     
  17. Guldsmeden

    Guldsmeden Active Member

    Joined:
    27 November 2006
    Indlæg:
    2,026
    Likes Received:
    0
    Trophy Points:
    36
    Ratings:
    +0 / 0
    Min bil::
    na
    Km:
    0
    Årgang:
    00
    Bil nr. 2:
    na
    Bil nr. 2 Km:
    0
    Bil nr. 2 Årgang:
    0
    Nej Desværre. :(
    Statoil henviser jo kun til egne produkter.
    Deres ellers udemærkede opslagsværk er derfor ikke meget bevendt, når man står og kigger på ugens MOBIL eller SHELL tilbud i bilka.

    @CABRIO

    Rigtig fin ide at gøre opmærksom på et godt tilbud. 8)
    Men om få dage er tilbudet jo udløbet, og dermed ikke længere relevant.
    Dit indlæg vil derefter blot være "spam" i en tråd jeg har brugt ret lang tid på at skrive. ;)

    Tror nu også at dit indlæg ville nå bredere ud, hvis du postede det i sin egen tråd under en mere rammende overskrift.
     

Del denne side